Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Jeg våkner om morgenen og er sliten. Så er jeg sliten hele dagen. Jernalgeret er ok. Jeg spiser sunt. Har vært sliten i flere år. Har prøvd å tvinge meg selv til å trene - det har gjort saken verre. Hva kan det være?
Gjest Cathena Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Jeg har det ògså sånn, men etter en stund fikk jeg da endelig en diagonose ògså av andre plager. Men har fått masse råd, noen av de kan kanskje du benytte deg av...? - Som hun sa, en blir sliten av å være sliten. Det er som en ond sirkel, det er nok kanskje det du har komt opp i. - Prøv å gå en liten tur hver dag for å trekke litt frisk luft, gjerne om kvelden før du legger deg, fordi da kan du legge deg "naturlig trøtt". - Noe som jeg mener å ha fungert for meg er å ta Omega 3- 6- 9. Etter jeg begynte på det så er jeg ikke så trøtt og sliten som før. - Spis små og mangen måltider, slik at kroppen alltid har noe å gå på. Jeg husket jeg før kjøpte treningkort, òg fast bestemt på å trene, men jeg orket aldri, så jeg ble faktisk sliten av å gå å tenke på at "off, jeg burde vert å trent." Så jeg bestemte meg for at jeg gidder ikke å tvinge meg selv til det. Det å tenke "må, skal" osv. sliter på psyken, iallefall hos meg. Håper du finner ut hva det er!
BillyBoy Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 Har du ømme og stive muskler? Jeg kjenner en som sliter med en kropp som aldri klarer å slappe av, og det er utmattende. Musklene slapper ikke ordentlig av. Hvis det er tilfelle bør du vurdere å komme deg til noen som kan hjelpe deg med avspenning av musklene. Det kan være akupunktør, massør eller fysioterapaut. Selv har jeg vært noen turer hos en massasjeterapaut (massør med videreutdanning) nylig, og det var utrolig bra! Har aldri hatt mykere og mer avspente muskler. Har fått en bedre holdning også.
Ciara Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 Er du flink til å ta hensyn til deg selv? Tenker du over hva du faktisk orker, både fysisk og psykisk? Det er ingen skam å gå til lege og fortelle hvordan du har det. Det kan både ha enkle fysiske årsaker til at du har det slik, og mer kompliserte psykiske. Ta en real legesjekk, samtidig som du går i tenkeboksen og vurderer hvordan du har det mentalt. Lykke til
Mokkon83 Skrevet 21. juli 2008 #5 Skrevet 21. juli 2008 Hei! der kjenner jeg meg igjen... mye vondt i magen også... til slutt sendte sambo meg til legen, han var lei av at jeg sovnet på sofaen kl ni på kvelden... gikk til legen og han tok forskjellige prøver, blant annet for cøliaki... jeg fikk høyt uslag på det, tok gastroskopi på sykehuset og voila!! jeg føler meg såå mye bedre! nå kan det jo selvfølgelig være at du er heldigere enn meg da (cøliaki er jo en sykdom som man hara livet ut) men det kan jo være en idè å sjekke ut. legen må da krysse av for det på skjemaet sitt... ellers så kan jeg anbefale alternative behandlinger, feks få massasje slik at du løsner evt knuter som sliter deg ut.. eller fotsoneterapi.. eller få råd om riktig kosthold fra ernæringsfysiolog LYKKE TIL!
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #6 Skrevet 21. juli 2008 Jeg våkner om morgenen og er sliten. Så er jeg sliten hele dagen. Jernalgeret er ok. Jeg spiser sunt. Har vært sliten i flere år. Har prøvd å tvinge meg selv til å trene - det har gjort saken verre. Hva kan det være? Ingen anelse, men hvis vanlig trening ikke hjelper ville jeg vurdert rolig yoga eller meditasjon. Det lader opp batteriene uten at du må bli sliten først.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #7 Skrevet 22. juli 2008 ME -Kronisk utmattelsessyndrom. Da må du for all del ikke trene,det gjør alt verre. Jeg har hatt det i 2-3 år nå. Ikke trent noe og til tider vært sykemeldt. Hviler det jeg kan og blir langsomt bedre. Legen kan ikke ta en test for å finne ut om du har det. Han må se på det samlede sykdomsbildet.. håper du finner ut av det!
umbra Skrevet 22. juli 2008 #8 Skrevet 22. juli 2008 ME -Kronisk utmattelsessyndrom. Da må du for all del ikke trene,det gjør alt verre. Jeg har hatt det i 2-3 år nå. Ikke trent noe og til tider vært sykemeldt. Hviler det jeg kan og blir langsomt bedre. Legen kan ikke ta en test for å finne ut om du har det. Han må se på det samlede sykdomsbildet.. Apropos ME - jeg hørte et sted at en av de mange typer undersøkelser er å finne ut om det er vondt på spesielle trykkpunkter på kroppen. Dette skal visstnok være en indikasjon. Stemmer det..? I så fall - hvor er de hen på kroppen..?
Gjest Gjest_jentaa_* Skrevet 22. juli 2008 #9 Skrevet 22. juli 2008 jeg ville først sjekket stoffskiftet. dette gjør legen ved å ta prøver av TSH, T4 og T3. Er disse prøvene usikre, må du be om ultralyd av skjoldbruskkjertelen. jeg har hatt både for høyt og for lavt, og symptomene var helt like for meg. Får ikke dette utslag kan du så sjekke for cøliaki. dette er jo en noe mer ubehagelig undersøkelse(gastroskop), så jeg ville kanskje ikke hoppet på den aller først. men begge to er nødvendige å sjekke for. jeg ville ikke sluttet helt med all aktivitet med en gang før du vet hva som feiler deg, men du kan redusere aktivitet til kortere gåturer med pauser innimellom. ME er også er alternativ, men siden du bare forteller om slappheten så kan det høres ut som noe knyttet til matallergi/intoleranse eller stoffskiftet. konklusjon: gå til legen!
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #10 Skrevet 22. juli 2008 Jeg har vært som deg i mange år. Alltid trøtt og sliten uansett hvor mye/lite jeg sov. Jeg har forsøkt alle mulige tilskudd som rosenrot, ginseng osv. Var hos lege som sjekket alt og alt var ok. Jeg kom over en artikkel om russisk rot som har dokumentert effekt for å få mer energi og ork. Jeg tenkte ja,ja jeg får prøve da. Kjøpte en pakke på helsekostbutikken, har tatt det i ca 2 uker og merker virkelig forskjell. Hver morgen tar jeg to omega3 tabletter og en tablett med russisk rot. Før var jeg helt utslitt når jeg kom hjem fra jobb (sittestillende jobb til og med) og måtte sove i minst 1 time. Det må jeg ikke nå og sovner godt om natten:) Føler meg mye mer oppegående og opplagt nå. De har visst russisk rot både i tablettform og flytende. Jeg har bare forsøkt tablettene, så vet ikke om den flytende har en bedre effekt, men dette kommer jeg til å ta hver dag fremover hvertfall:)
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #11 Skrevet 22. juli 2008 Apropos ME - jeg hørte et sted at en av de mange typer undersøkelser er å finne ut om det er vondt på spesielle trykkpunkter på kroppen. Dette skal visstnok være en indikasjon. Stemmer det..? I så fall - hvor er de hen på kroppen..? Det er ikke ved ME, det er ved fibromyalgi. Hvis du googler det, finner du oversikt over punktene.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #12 Skrevet 22. juli 2008 Trådstarter, har du andre plager i tillegg til slitenheten? Små eller store?
Mineralita Skrevet 22. juli 2008 #13 Skrevet 22. juli 2008 Kan høres ut som du har magnesiummangel. Og har du det, da har du andre ubalanser i mineraler og vitaminer også. En ubalanse kommer aldri alene. Det har vist seg at ME-syke også ofte har lavt magnesium (det er det mest kritiske, men det er også mye annet som ikke er som det skal være), og kan bli helt bra igjen ved å følges opp av en ekspert innen ortomolekylær medisin (en type ernæringsmedisin). Uten å gå for mye inn på detaljer, er dette noe jeg ville anbefalt deg å sjekke ut. Den beste testen for å sjekke mineralstatus i kroppen, er å få tatt en hårmineralanalyse som sendes til et anbefalt laboratorie. Her er et par linker: http://www.matoghelse.no/haarmineralanalys...1445-48946.html http://www.dagbladet.no/dinside/2008/06/11/537872.html http://www.dagbladet.no/dinside/2008/04/01/531224.html http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/13/540710.html
Gjest ts Skrevet 22. juli 2008 #14 Skrevet 22. juli 2008 Tuuusen takk for mange svar. Stoffskifteproblemer er det ikke. Har sjekket. Russisk rot skal jeg sjekke ut. ME har jeg lurt på, ja. Har diagnosert depresjon - legen sier at det ene ofte følger det andre og hva som er årsaken til hva er ikke godt å si. Så diagnosen er depresjon... Selv om jeg ikke føler det er helt riktig. Er jeg deprimert fordi jeg er sliten? Eller er jeg sliten fordi jeg er deprimert? Jeg føler det første er riktig. Mineralstatus skal visst være ok - men jeg er nøye med kostholdet og tar multivitaminer og mineraler, så det er ingenting som IKKE tilsier at noe skulle være galt på det området. Blodprøver har ikke vist noe galt. Men jeg kan høre om det med hårprøve. Magnesiummagel er det definitivt ikke - tar daglig magnesiumtillskudd. Legen min er flott - og jeg er på yrkesrettet attføring pga depresjon/slitenhet... Selv om jeg føler at depresjon egentlig ikke er problemet... Jeg vil finne ut HVORFOR jeg er å sliten... Det hadde gjort godt å fått en oppklaring i det, om ikke annet. Men jeg må si at jeg er ikke så sliten som jeg var i begynnelsen, så noe bedring er det jo. Men det går så treigt, så treigt... I begynnelsen ble jeg sliten av å bare gå på DO. Så ille er det ikke nå lenger, heldigvis.
Gjest ts Skrevet 22. juli 2008 #15 Skrevet 22. juli 2008 Forresten, kan jeg sende inn hårprøve selv? I såfall hvor?
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #16 Skrevet 22. juli 2008 Forresten, kan jeg sende inn hårprøve selv? I såfall hvor? http://www.google.co.uk/search?hl=en&s...nal&spell=1 Ser ut som det er fullt mulig. Det vanskelige vil bli å finne en som er seriøs, og som forklarer det forståelig. Tenker litt på det selv pga at det er ganske vanskeig å få gjort noe slikt her jeg bor.
Mineralita Skrevet 22. juli 2008 #17 Skrevet 22. juli 2008 Det er nok mulig å få sendt inn en hårmineralanalyse selv, men det er ikke så mange gode laboratorier, og de to jeg vet om i Usa krever at det går via en terapeut. Dette fordi man skal ha ekstremt mye kunnskap om biokjemi for å klare å tolke et resultat. Det er ikke bare sånn at du skal spise mer av det du har for lite av. Alt henger sammen i et komplekst system, både mineralene i mellom og hva slags effekt ulike ubalanser har på kroppen. Eksempel: Du sier du tar magnesiumtilskudd og at det derfor ikke er mulig at du har underskudd på dette - nå har det seg sånn at kroppen rett og slett ikke klarer å ta til seg magnesium og gjøre seg nytte av dette dersom f.eks. kalsiumnivået er for høyt. Andre ting kan også påvirke evne til å ta opp magnesium (og jern - jernlager kan være lave, selv om en blodprøve sier at jernnivået er ok). Dette er ting som det absolutt er anbefalt å ta sammen med en kunnskapsrik terapeut. Det er ikke nødvendigvis en bra ting å ha mer enn nok av et mineral - det kan rett og slett ødelegge muligheten for at du får nok av andre mineraler og vitaminer. Når det gjelder stoffskiftet ditt, påvirkes dette også av mineralprofilen din. Har du f.eks. lite fosfor, som sammen med magnesium er helt essensielt for å produsere energi på cellenivå, kan dette gi dårligere stoffskifte, uten at dette vil kunne ses på blodprøver. Dette igjen vil gjøre at du alltid går på "reserve", og rett og slett ikke klarer å hvile ut og få ny energi. Jeg vet ikke om jeg har forvirra mer enn jeg har forklart nå, men... De to labene jeg vet om i usa, er forresten Trace Elements og Analytical Research Lab På disse sidene er det mange fine artikler, en FAQ-side m.m. Masse nyttig og interessant lesestoff for de som er interessert:)
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #18 Skrevet 22. juli 2008 http://www.mineralcheck.com/ Litt under 80 dollar, + porto frem og tilbake. Synd tollgresen er på 200 NOK.. Aner ikke om det er billigere eller dyrere enn normalt, og om det har noe for seg.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #19 Skrevet 23. juli 2008 Jeg våkner om morgenen og er sliten. Så er jeg sliten hele dagen. Jernalgeret er ok. Jeg spiser sunt. Har vært sliten i flere år. Har prøvd å tvinge meg selv til å trene - det har gjort saken verre. Hva kan det være? Tror alle har det slik perioder. Ofte kandet være forhold i livet som gjør at en liksom faller litt sammen. En er sjelden trøtt om man har det gøy...... Mitt råd:Dropp treningen en periode og gå heller turer ute når det er lyst. Få frisk luft! Det er mitt råd. Driv med noe du liker. Ikke tving deg til å trene om du blir verre av det. Ta det heller opp når det er mer fiff i deg.
Mineralita Skrevet 23. juli 2008 #20 Skrevet 23. juli 2008 Tror alle har det slik perioder. Ofte kandet være forhold i livet som gjør at en liksom faller litt sammen. En er sjelden trøtt om man har det gøy...... Mitt råd:Dropp treningen en periode og gå heller turer ute når det er lyst. Få frisk luft! Det er mitt råd. Driv med noe du liker. Ikke tving deg til å trene om du blir verre av det. Ta det heller opp når det er mer fiff i deg. Alle kan ha slike perioder, ja. Men ikke over år... Da er det mer galt enn at man er sliten fordi man ikke har det gøy nok. Og det kan være noe der selv om ikke legen kan finne noe. Man får sjelden mer "fiff" av seg selv, når det ikke har skjedd stort på mer enn et år. Sorry, ikke meninga å være krass, men vil virkelig ikke at ts her skal tenke at det er normalt å ha det sånn, at det ikke er grunn til å klage, og ikke minst - at hun skal la vær å få hjelp til å komme seg opp og ut. Men jeg er helt enig i at man ikke skal trene når man blir verre av det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå