Gå til innhold

At ikke folk kan lære


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Vanlige bilder å se for tiden

Med alle dødsulykker og mediaoppslag det har vært om det å kjøre så altfor fort det siste halvåret, er det vanskelig å forstå at det er så håpløst å skjønne for enkelte at stor fart dreper! Skjønt ingen i denne artikkelen ble drept men det kunne fort skjedd. Føreren som kjørte for fort i dette tilfelle er ung, men det er for det første ingen unnskylding. Er du gammel nok til å ta lappen skal du inneha såpass vett at du ikke bare raser av gårde på veien. For det andre er det nok av godt voksne folk som grisekjører.

Når det liksom ikke i gjennom til folk at det kan skje dem også, at de selv er og blir udødelige og ufeilbare, eller hva er det for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kombinasjonen av at det er morsomt å kjøre fort, at unge idag har blitt så overbeskyttet gjennom hele oppveksten at de ikke har erfaring med at ting kan gå galt + ungdoms generelle overmot og tro på egen udødelighet, vil jeg tro er nøkkelen til at mange unge overvurderer egne evner i forhold til kjøreferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, moro å kjøre fort og alt det der, men nå har det jo vært veldig mye ang ungdom og villmannskjøring i media i det siste med veldig stygge ulykker, så en skulle tro det snart synker inn hos folk, hos ungdommen også, de er jo ikke stokkdumme. Men kan jo forstå det er lett å tro at "det skjer ikke meg".

Men det er jo ikke bare ungdom som kjører som villmenn, godt voksne gjør da også det. På den annen side ungdom blir kanskje hyppigere innblandet i ulykker og kanskje også de styggeste ulykkene, uten at jeg har noen bakgrunn for å uttale meg bastant om det.

Det jeg syns blir for teit er at myndighetene vil sette ned fartsgrensen på slike strekinger ulykker ofte skjer, når de fleste ulykkene på det stedet skjer fordi folk ikke overholder fartsgrensen.... da hjelper det vel neppe å sette ned fartsgrensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at du har mye av svaret selv, ja. Folk tror ikke at noe slikt kan skje med dem, de tror at selvfølgelig er de mye bedre enn alle andre, og de skjønner ikke at verden ikke fungerer som i et dataspill (du er nå gått tom for liv, vil du starte spillet helt på nytt, eller fortsette å spille der du nå har kommet..?).

Ellers ligger det nok en del i dette med konsekvenstenkingen. For et menneske med litt under gjennomsnittelig dårlig evne til intellektuell tenkning er det ganske vanskelig å veie for og i mot når det gjelder å gi opp et kvarters morsom kjøring for å slippe å risikere å miste livet, dra med seg en halv familie i døden i samme slengen, sende et lite barn i koma og gjøre den overlevende forelderen lam fra halsen og ned. "For 15 minutter gøy kjøring vil få gode følger akkurat her og nå for meg, det der andre er ikke sikkert at skjer i det hele tatt, og ihvertfall ikke akkurat nuh..."

Jeg kan ikke noe for at jeg synes tanken om konstant overvåkning av en del mennesker er fristende, når man ser prisen som må betales for å ikke gjøre det. Og gjør man ikke noe galt har man jo ikke noe å tape på en slik løsning heller... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder den konkrete saken TS linker til synes jeg det er litt rart at de kaller det en Mercedes stasjonsvogn. Det er såvidt jeg kan se en gammel ML, altså ikke en "stasjonsvogn", men en "traktor", burde ikke være lov å kjøre slike på offentlig vei med vanlig førerkort kl B. Bygget på ramme, akkurat som lastebiler, og er omtrent like lite egnet til å kjøre fort med, noe den 19 år gamle sjåføren valgte å ikke ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Infralove

"Det skjer ikkje meg" er vel generelt ei bra haldning. Tenk om vi skulle gått rundt å frykta at vi skulle kræsje, dø av kreft osv heile tida. Det ville ha vore stressande.

Og det er ikkje mange eg veit om som syns dei er betre enn andre fordi dei køyrer fort. Alle kan køyre fort, det er berre å trakke på gassen. Men dersom det er det nokre folk trur, så forklarer det kvifor enkelte blir så sure når man køyrer forbi. Virkar som om dei tar forbikøyringa personleg. Hehe. Men det er ganske farleg når den du køyrer forbi, ikkje vil slippe deg forbi, han aukar farten. At det kjem bil imot gjer visst ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
"Det skjer ikkje meg" er vel generelt ei bra haldning. Tenk om vi skulle gått rundt å frykta at vi skulle kræsje, dø av kreft osv heile tida. Det ville ha vore stressande.

Og det er ikkje mange eg veit om som syns dei er betre enn andre fordi dei køyrer fort. Alle kan køyre fort, det er berre å trakke på gassen. Men dersom det er det nokre folk trur, så forklarer det kvifor enkelte blir så sure når man køyrer forbi. Virkar som om dei tar forbikøyringa personleg. Hehe. Men det er ganske farleg når den du køyrer forbi, ikkje vil slippe deg forbi, han aukar farten. At det kjem bil imot gjer visst ingenting.

Herregud, det er da ikke forbikjøringer det er snakk om. Det er snakk om å tråkke så hardt på gassen at du mister kontrollen i svingen og komme over i motsatt kjørebane og kjører rett inn i møtende trafikk og i verste fall tar livet av fire-fem personer.

Det er heller ikke snakk om å gå rundt å bekymre seg for alt i verden, det er snakk om respekt for andres liv og helse. Du må gjerne kjøre livet av deg selv, det driter jeg i, men ikke drep meg og mine for at du skal ha det moro!

Fartsbøtene eller straffene for å ha forvoldt en trafikkulykke pga høy fart er ikke harde nok her i landet, der ligger feilen.

Når det er sagt er jeg enig i at det er skikkelig drittsekkoppførsel å ikke la bilen bak kjøre forbi når den vil forbi.

Innlegget er endret iht KGs regler.

Kari, mod

Endret av Kari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det er da ikke forbikjøringer det er snakk om. Det er snakk om å tråkke så hardt på gassen at du mister kontrollen i svingen og komme over i motsatt kjørebane og kjører rett inn i møtende trafikk og i verste fall tar livet av fire-fem personer.

Det er heller ikke snakk om å gå rundt å bekymre seg for alt i verden, det er snakk om respekt for andres liv og helse. Du må gjerne kjøre livet av deg selv, det driter jeg i, men ikke drep meg og mine for at du skal ha det moro!

Fartsbøtene eller straffene for å ha forvoldt en trafikkulykke pga høy fart er ikke harde nok her i landet, der ligger feilen.

Når det er sagt er jeg enig i at det er skikkelig drittsekkoppførsel å ikke la bilen bak kjøre forbi når den vil forbi.

Innlegget er endret iht KGs regler.

Kari, mod

Mange unge (spesielt gutter) tror de er bedre til å kjøre bil enn det de er. Det er vel svært få som kjører så fort at de vet at de ikke har kontroll. I tillegg er det vel nesten ingen av oss som tenker, når vi sitter og kjører bil, at rundt neste sving, kan det hende jeg ikke klarer å holde bilen på veien - og da kan det hende jeg kjører på en barnefamilie.

Jeg tror ikke at fartsbøtene i Norge er for lave, de er vel heller for høye (men det er en annen diskusjon). Det som er feil er manglende kjøreferdigheter, manglende innsikt i egne kjøreferdigheter og dårlige holdninger hos svært mange sjåfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...