Tropehus Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 Jeg har noen vinglass i krystall og vasker dem for hånd. Problemet er bare at de ikke blir blanke når jeg tørker dem - har fremdeles striper og synes også at det blir lo fra håndklet på de. Noen tips? Har hørt alt fra eddik til sitronsyre osv.. Men hva funker?
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Du har dårlig oppvaskhåndkle. Prøv et av lin og vask det noen ganger før du tar det i bruk.
Humleblomst Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 Er lin bedre enn bomull? Hvor får man tak i linhåndkler da? Eller er det bare meg som ikke har lagt merke til at det er i salg? :gjeiper: Jeg har hittil sverget til bomullshåndkler, men det må være av den supertynne, billige sorten (sånne hvite med striper i rødt eller blått), og det funker bra. Men de må også vaskes grundig før bruk, så all stivelse fra fabrikk er ute. Og det høres ut som om det er håndklene det er noe i veien med, ja.
Elbereth Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 Håndklær av lin er det beste til glass! Regner med det fås kjøpt på vanlige utstyrsbutikker. Mine er arvet etter bestemor, tynnslitte og fantastisk gode!
Marikke Skrevet 21. juli 2008 #5 Skrevet 21. juli 2008 Jeg tørker mine med torky, da blir de fine og blanke. Men jeg bruker ikke krystallglassene så ofte, så jeg er litt usikker på om torkyen vil slite på dem i lengden..
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #6 Skrevet 21. juli 2008 Neimen jenter, har dere ikke hørt om mikrofiber? Vask glassene, skyll de i veldig varmt vann og sett de forsiktig til tørk. Puss de med en en helt ren (selvfølgelig vasket og tørket) mikrofiberklut. De blir så blanke at! Bruker det på krystallkronene også.
Tropehus Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. juli 2008 Så ingenting man kan putte i vannet som gjør de blanke?
Lise_ Skrevet 21. juli 2008 #8 Skrevet 21. juli 2008 (endret) Jeg ville skylt det i rennende varmt vann før bruk, og satt det oppned i et oppvaskstativ. Da blir det blankt, flott, tørt og uten lo Endret 21. juli 2008 av Lise_
Humleblomst Skrevet 22. juli 2008 #9 Skrevet 22. juli 2008 Men husk at om du bruker for varmt vann på krystall kan glassene sprekke, så vær litt forsiktig med høye temeraturer... Ellers har jeg ingen peiling på om du kan putte noe i skyllevannet, men tanken som slo meg var at det gjerne ville sette smak på dem med eddik eller sitronsyre. "En søt hvitvin med et lite hint av eddik..." Men har aldri prøvd, så det kan jeg egentlig ikke si.
Gjest antigartner Skrevet 22. juli 2008 #10 Skrevet 22. juli 2008 Husk også at når du skal polere krystallglass, må håndkleet ditt være helt rent og nyvasket. Som det er blitt sagt over, tynne linhåndkler er best.
Yummy_Mummy Skrevet 24. juli 2008 #11 Skrevet 24. juli 2008 (endret) Muligens skyllemiddel til oppvaskmaskin i vaskevannet? Og så la det lufttørke? Jeg merket i alle fall veldig godt da det var tomt for skyllemiddel i oppvaskmaskina. Endret 24. juli 2008 av Yummy_Mummy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå