Gå til innhold

Hva skal jeg bli?:S

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_susanna_*
Skrevet

Jeg er ei jente på 21 år som er litt frustrert om dagene fordi: jeg aner ikke hva jeg vil jobbe med resten av livet/hvilken utdannelse jeg vil ta!

I min egen verden ville jeg gjerne vært profesjonell sanger, danser, modell, noe innenfor musikk eller filmbransjen-eller MOTE =)MEN så mener pappa at selv om jeg er flink til disse tingene så er ikke det noe å ta noe utdannelse videre på grunnet jobbtilbud og slikt. Han mener jeg må ha det HAN kaller en :ordentlig utdannelse_ Det er for han alt annet enn innen musikk og filmbransjen. Så jeg aner ikke hva jeg vil bli..

jeg virkelig BRENNER for musikk, skriver egne låter, spilt inn plate, hatt platekontrakt osv..(og blitt tilbydd å være modell for et firma)men så begynte jeg på skole(for å få en såkalt ordentlig utdannelse), MEN jeg tok bare 1 år på de linja også sluttet jeg p.g.a jeg trivdes absolutt IKKE med det urke(vi var i praksis også). Hva skal jeg gjøre? Jeg vil gjøre noe jeg er GOD til, noe jeg kan våkne opp hver morgen og GLEDE meg til å gjøre..er det teit å ta musikklinjen nå når man er såpass gammal som jeg er?

Har ikke sjekka hva annet innen musikk og film jeg kan søke siden pappa har psyka meg litt ned:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ikke for seint å ta musikklinja. Du blir antagelig ikke rik på å drive med musikk i Norge, men det er da jobber hvor man får rimelig ok betalt innen musikk også.

Musikklærer, privatlærer, opera, freelance-oppdrag, dirigentjobber, skuespillerjobber, reklamefilmer... Masse muligheter. Du vil sikkert få kontakter i skoletiden hvis du er litt aktiv.

Sjekk ut mulighetene i alle fall, ut fra det du skriver tror jeg du vil angre deg hvis du ikke sjekker det ut ordentlig.

Lykke til!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Herregud, har du hørt om hobbyer? Jeg er låtskriver selv, har hatt flere på nakken som vil spille inn platen min (men jeg er ikke fornøyd med materialet ennå), men til og med jeg skjønner at det er risky business å satse på show business. Det er nok mange jobber der men de færreste er betalt nok til at du kan leve av det.

Hør litt mer på faren din du. Han har levd lenger enn deg og vet nok litt mer enn du vil gi han kredit for ennå. Jeg sier ikke at du skal gjøre det han sier mtp utdannelse, men det er et klokt råd å si at du bør ta en odentlig utdannelse som fører til en ordentlig jobb - kanskje du skal prøve å finne en jobb som tillater deg å ha mye fritid å drive med hobbyene dine? Det er uansett godt å ha en utdannelse å falle tilbake på skulle ikke drømmene dine bli virkelighet.

Skrevet

Å ta musikklinja på vgs er vel like greit det, for det gir jo studiekompetanse det også...? Det gjorde hvertfall det før kunnskapsløftet.

Men jeg skjønner ikke helt om det er vgs det er snakk om å fullføre, eller høyere utdanning? Uansett så kan du vel prøve å få en fornuftig utdanning samtidig som du satser på musikken, slik at du har noe å falle tilbake på? Som noen foreslo, musikklærer f.eks, eller kanskje studier innenfor kultur? Å jobbe innenfor kulturliv må jo være noe for deg?

Prøv å gjøre litt research, og se på alternative utdanninger som ikke vil hindre deg i å gjøre karriere innen det du vil (slik at du har sjansen), men som samtidig gir deg noe å falle tilbake på. Det tar nemlig ganske lang tid å bli musiker på heltid i dette landet.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...