Gjest Gjest_Bare meg_* Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 Heisann! Bare lurer på om noen har noe peiling på hva som har skjedd her... Og hva som kan gjøres For 1-1 1/2 mnd siden vrikket jeg foten og tryna.. Etter dette har foten blitt vond hvis den blir mye brukt.. Det som er rart er at når jeg vrikket foten vrikket jeg ankelen (??), mens nå gjør det vondt i den kulen som er på innsiden av foten.. Den blir veldig øm og rød etter lange dager på jobb med mye løping (jobber i butikk). Den er vel kanskje også LITT hoven da, men det er lite.... Først tenkte jeg ikke så mye over det, bare at det sikkert gikk over etter litt tid.. Men det gjør det tydligvis ikke.. syns det blir dumt å dra til legen med det og, siden jeg fint kan gå på benet ( når det er vondt går jeg mer på "utsiden" av foten da, og jeg merker det først når jeg slapper av i sofaen etter jobb..).. så må det også sies at jeg har en sjef som ikke hadde blitt glad for legetime midt på dagen.. så det må eventuelt ordnes på en fridag.. Sorry for et klageinnlegg.. må bare få litt innput på om det er jeg som er hypokonder eller om det kan være noe......
Marikke Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 Sist jeg tråkket over tok det mer enn et halvt år før foten ble bra igjen. Det er visst ganske vanlig at det tar såpass lang tid når beinet først har fått en skikkelig smell. At du har vondt i leddet selv om du vrikket ankelen synes jeg ikke er så rart. Vridninger og overtråkk går hardt utover leddene. Det skader nok ikke å få en lege til å se på foten din, men jeg tror nok at du bare må smøre deg med tålmodighet og at det går over etter hvert. Og for ordens skyld: Du har lovfestet rett til fri fra jobben for å gå til lege. Innen rimelighetens grenser, selvfølgelig, men et par timer burde være uproblematisk. For å trene opp foten din igjen, er det viktig at du holder leddet i bevegelse, men helst uten mye belastning. Fin trening er å stå på et ustabilt underlag, f.eks. en pute for å trene støttemuskulaturen i benet.
Nienna83 Skrevet 20. juli 2008 #3 Skrevet 20. juli 2008 At du har vondt på kulen på innsiden av foten som du sier er naturlig med tanke på at kulen på både innsiden og utsiden er deler av samme ben og sammen med underliggende ben samt sener og andre substanser utgjør ankelleddet som en helhet. Hevelser i ankelleddet skyldes væskeansamlinger og dette kan det ta fryktelig lang tid å bli kvitt. Dersom du syntes plagene ikke gir seg syntes jeg du skal oppsøke en lege og be om en MR undersøkelse. Legetimen må nok nødvendigvis taes på dagtid, men MR undersøkelse kan man få henvisning til private institutter som har timer på kveldstid også. I tillegg er det som ovenstående sier viktig å drive med balanseøvelser når man har vrikket og skadet ankelen. Dette fordi balanseevnen ofte forsvinner ved at man "utvider" leddbånd. En forsiktig opptrening er derfor viktig i ettertid, for å unngå å tråkke over igjen. Siden du jobber i butikk er det en fordel med gode, høye joggesko som gir støtte til ankelleddet for å unngå en ny overtråkking.
Gjest TS Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 Tusen takk for fine svar.. Jeg begynner nok å bli litt utålmodig med den nå ja, skal snart gifte meg og dra på verdens beste bryluppsreise.. og vil jo ikke at den foten skal ødelegge noe for det :S Men, det er ikke ankelen som har vondt? er helt nede ved "bakken" på foten.. på en måte.. hehe.. Jeg tror jeg ringer til legen i morgen, så får han ta en titt på det, eventuelt få tatt et røngten bilde.. skal også sies at jeg har slått foten på samme sted en annen gang, var og tok røngten og sånn da, men de var så stressa på sykehuset (fredags kveld selvfølgelig) at de nesten ikke visste opp og ned... Igjen, tusen takk
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå