Gjest Cathena Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 Jeg skiftet fastlege av ulike grunner. Jeg har nå en kvinnelig lege jeg er veldig fornøyd med, iallefall så langt. Men..., siden jeg skal søke om trygd så måtte jeg ha alle papirer fra da jeg ble syk. Jeg trodde dette ble ordnet automatisk, men så sier hun jeg må opp til han gamle legen å få utskrevet dette, slik at hun kan få ordnet dette sammen med legeattesten som hun skal hjelpe meg å ordne. Er det sånn at jeg kan bare ringe å be han sende det til meg? Jeg har svært lite lyst opp å hente dette, siden jeg har skiftet og vil ikke at det skal bli pinlig...!
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 Stemmer. Er enkelte leger som insisterer å sende det direkte til din nye lege, men det skal kunne utleveres til deg, med mindre det er svært sterke grunner til å tro at du kan ta skade av å lese det. Da skal det isåfall utleveres til din advokat eller formynder. Men ring legekontoret, og bare si til sekretæren at du skal ha en kopi sendt til din folkeregisterte adresse. Er mulig du må betale et gebyr for kopieringen, men det er under 100 kr.
Hoppetaujenta Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 (endret) --- Endret 11. november 2015 av Hoppetaujenta
Gjest Cathena Skrevet 21. juli 2008 #5 Skrevet 21. juli 2008 Men: i forbindelse av fastlege-skift...hvordan overføres mine gamle papirer til den nye? Går det automatisk eller må jeg i gang som kurèr? Det vart det samme jeg lurte på...! Går nok ikke automatisk, det blir som den legen du har skiftet til starter med blanke ark for å si det sånn.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #6 Skrevet 21. juli 2008 Tusen takk for svar! Ingen årsak Men: i forbindelse av fastlege-skift...hvordan overføres mine gamle papirer til den nye? Går det automatisk eller må jeg i gang som kurèr? Du kan be legen om å sende det til ny lege. Det vart det samme jeg lurte på...! Går nok ikke automatisk, det blir som den legen du har skiftet til starter med blanke ark for å si det sånn. Stemmer, heldigvis. Det var snakk om at det skulle komme en form for sentarlt register, men jeg håper og tror datatilsynet stoppet det.
Hoppetaujenta Skrevet 21. juli 2008 #7 Skrevet 21. juli 2008 (endret) --- Endret 11. november 2015 av Hoppetaujenta
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 22. juli 2008 #8 Skrevet 22. juli 2008 Om man bytter fastlege er det endel legekontor som ikke vil gi deg time før din gamle journal er oversendt. Det kan være lurt å ta turen innom ditt gamle legekontor og hente den, du må da betale 70 kr (om de ikke har økt prisen) og levere den på ditt nye kontor. Om du ber legen oversende journalen, er det jo ikke godt å si hvor lang tid det tar.... :o)
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #9 Skrevet 22. juli 2008 Om man bytter fastlege er det endel legekontor som ikke vil gi deg time før din gamle journal er oversendt. Det kan være lurt å ta turen innom ditt gamle legekontor og hente den, du må da betale 70 kr (om de ikke har økt prisen) og levere den på ditt nye kontor. Om du ber legen oversende journalen, er det jo ikke godt å si hvor lang tid det tar.... :o) Festlig for de som ikke har journal, eller av ulike årsaker ikke ønsker å ha den som et etterslep. Lurer på om det er lovlig: :klø:
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 22. juli 2008 #10 Skrevet 22. juli 2008 Har ikke alle som har gått til lege etter fastlegeordningen kom igang journaler da....? Hva mener du med "ikke vil ha den som etterslep"?
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #11 Skrevet 22. juli 2008 Jeg har ikke vært hos legen siden fastlegeordningen kom i gang, og før det var jeg sporadisk her og der. Hvordan blir det med journal da?
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #12 Skrevet 22. juli 2008 Har ikke alle som har gått til lege etter fastlegeordningen kom igang journaler da....? Hva mener du med "ikke vil ha den som etterslep"? Jeg stod utenfor fastlegeordningen frem til helt nylig, og har ikke vært hos den jeg har hatt på papiret det siste året. Har rett og slett ikke hatt bruk for det. Er vel 10-15 år siden jeg har vært hos noe annet enn privatlege, og legevakt. Og ang å ikke ha det som etterslep. Jeg har ting i journalen som er direkte feil, og jeg ønsker ikke å bli "dømt" pga det. Er ikke noe som er direkte katastrofalt for min del, men jeg kan fint se at det er situasjoner hvor det kan bli ille. Så håper det ikke er lovlig for en lege å pålegge utlevering av tidligere journaler, selv om jeg gjerne kan tro det er slik. Synd å ha brukt opp et fastlegebytte isåfall.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 22. juli 2008 #13 Skrevet 22. juli 2008 Journaler fra privatleger blir bare sendt til din fastlege om det er fastlegen som har sendt deg til privatlegen, er sånn i mitt tilfelle i allefall. Om du selv bestiller time hos privatleger, kan ikke fastlegen din kreve journal derfra, tror jeg.... har ikke min gjort i allefall. De kan jo selvfølgelig spørre hvorfor du har bestilt time hos en spesialist, men du trenger jo ikke svare på det. Det er jo din sak. Så om du ikke har vært hos din tildelte fastlege, tror jeg ikke de kan kreve noen journal, da måtte jo alle som noen gang har vært hos lege før ordningen kom igang kontaktet alle legekontor de hadde vært på for å få noen papir her og noen der. Jeg er ikke 100% sikker, men syns det virker logisk at de ikke kan kreve det. Men kommer vel gjerne an på hva du behandles for.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #14 Skrevet 22. juli 2008 Merkelig om de i det hele tatt kan kreve journal i fra andre leger. Spørre kan de jo, og jeg forstår godt at det er praktisk, men at de har noen rett til å kreve det blir noe helt annet. For som tidligere nevnt i tråden, det er ikke alltid aktuelt for alle å ta med seg sine gamle papirer. Enten har en ikke noen, eller de kan være full i feil.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 22. juli 2008 #15 Skrevet 22. juli 2008 Grunnen til at man skal ha en journal er jo sånn at legen skal kunne vite hvilke behandlinger etc man har mottatt tidligere. Er jo ikke så lett å huske hvilke piller man gikk på for noen år siden, som et eksempel. Jeg ser ikke noe problem med det, men selvfølgelig, om det er noen som har ukorrekte ting i sin journal, stiller gjerne saken seg annerledes. Men om det er usannheter der, kan man jo kreve å få det endret? Hvorfor ble det skrevet i det store og hele?
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #16 Skrevet 22. juli 2008 Grunnen til at man skal ha en journal er jo sånn at legen skal kunne vite hvilke behandlinger etc man har mottatt tidligere. Er jo ikke så lett å huske hvilke piller man gikk på for noen år siden, som et eksempel. Jeg ser ikke noe problem med det, men selvfølgelig, om det er noen som har ukorrekte ting i sin journal, stiller gjerne saken seg annerledes. Men om det er usannheter der, kan man jo kreve å få det endret? Hvorfor ble det skrevet i det store og hele? Joda, men at en lege kan finne på å kreve en journal er noe annet enn å gjerne ville ha det pga at det er praktisk. Det er mulig å få det endret ja, men det er en krevende prosess som det langt fra alle som orker. Jeg gjør det neppe. Siden du lurer, det var en litt spesiell sak (håper jeg), hvor jeg ble forhåndsdømt pga min familes helse. Så jeg er ikke intressert i at tidligere feilbehandling skal følge med meg som et vedheng. Personlig kommer jeg til å be om å få barndomsjournalen min utlevert til meg selv, og se over den. Men det er pga en eventuell rettsak, og ikke for å gi den videre til en ny lege. Jeg har ikke noe CAVE (noe som de fleste forøvrig vil være klar over, og ikke behøve en journal for å gi beskjed om), eller noe annet som er relevant for hvordan jeg er i dag i den. Og nyere journal har jeg kun litt papirer på en legevakt pga en akutt UVI, og noen blodprøver som ble tatt. De resultatene har jeg uansett hjemme. Glad jeg tilfeldigvis endte opp med en lege som aldri har spurt etter tidligere papirer, for jeg hadde rett og slett ikke tenkt det var noen som kunne finne på å sette det som et krav før jeg fikk behandling.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 23. juli 2008 #17 Skrevet 23. juli 2008 Jo, de kan kreve den, men om det er lovlig, vet jeg ikke. Forklaringen en fikk var noe om at navkontoret ikke hadde kontaktet det nye legekontoret, og de måtte enten ha de papirene, eller den gamle journalen. Var noe om at hvis de startet opp en ny journal, endte man opp med to, og det kunne bli kluss senere. Syns det hørtes tåpelig ut, men det var som sagt forklaringen. Men i det tilfellet kan det ha vært fordi det handlet om en kronisk sykdom som krevde tett oppfølgning, det var sykemeldinger og sykehusinnleggelser med i bildet. Tror ikke de kan nekte deg å få se gjennom journalene dine, det er jo tross alt deg selv det handler om. Jeg har hentet ut min journal og sett igjennom den. Det var i forbindelse med flytting, men det var ikke noe problem for dem. Dessverre er ikke alle som jobber på legekontorer like tjenestevillige *sukk* Burde være et minstekrav med fare for oppsigelser på disse kontorene også.
Hoppetaujenta Skrevet 23. juli 2008 #18 Skrevet 23. juli 2008 Men kan jeg hente den og ta den med meg hjem for eksempel? Det er jo min mappe, strengt tatt?
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #19 Skrevet 23. juli 2008 Men kan jeg hente den og ta den med meg hjem for eksempel? Det er jo min mappe, strengt tatt? Stemmer Enste situasjonene du ikke skal få den (eller for å være helt korrekt, en kopi) utlevert personlig er om du er regnet som uskikket (i praksis psykotisk, suicidal ol) til å håndtere informasjonen. Da skal det utleves til din verge eller advokat. Jeg har desverre ikke noen paragrafhenvisning her og nå, men pasientombudet (?) bør kunne peke ut en mer spesifikk retnng.
Hoppetaujenta Skrevet 23. juli 2008 #20 Skrevet 23. juli 2008 Får man da ut alt om ens helsetilstand (gjøre rent bord!), eller finnes der kopier på data?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå