Gå til innhold

Lillemor og pondus

pondusa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I anledning cd 1, sitter jeg å blar litt i gravid-dagboka mi "Lykkelig".

Her er noen morsomme, merkelige og søte minner fra tiden da lillemor lå på innsiden:

23.07.02: Ellers er vi kommet til uke 13!! Jeg kan nesten ikke tro det, men vi har nå startet på fjerde mnd. Og magen bare vokser og vokser. Nå kan jeg ikke skjule lenger at jeg er gravid, og sambo elsker å kommentere til venner at magen vokser. Den vordene far er ikke lite stolt!!! :hoho:

02.08.02: Ellers så tror jeg at jeg kjente litt liv forrige uke. Er ikke helt sikker, var jo bare 14 uker på vei. Men det var en merkelig "bobling" nederst i magen. Hvis den gjentar seg flere ganger, er jeg sikker på at det var pitteliten som sa: Hallo, mamma og pappa! :hjerte:

21.08.02: Bryster til besvær!!! :oops:

Var for 3 uker siden og kjøpte meg to nye bh-er i en størrelse større, trodde det skulle holde en stund. Nå ser det ut til at jeg må på shopping igjen, de spretter jo ut av alt nå!!!

Med dette tempoet når jeg vel 100DD før fødselen er overstått... Mamma måtte jo komme med kommentaren: "Enn når du får melk da??". Grrrrr.....

15.09.02: VI ER 20 UKER PÅ VEI!!!

Ellers har pitteliten endelig begynt å sparke, kjenner det som svake "bump" nederst på magen. H*n var nå så vittig at h*n ventet til 11.september med å gi liv fra seg. Da hadde nemlig pappan bursdag!!

Siden da har jeg kjent liv flere ganger om dagen, skvetter liksom til hver gang det skjer noe. :hjerter:

01.10.02: Merket noe rart her om dagen. Det piplet ut litt blank væske fra begge brystene. Kan det være melkeproduksjonen som er kommet igang så tidlig??

I dag er vi 21+4 uker!!! :)

31.10.02:Pitteliten vokser og koser seg, målte nettopp magen og den var 106 cm!!

Ellers har h*n begynt å legge seg til en døgnrytme. Er våken i 6-7 tia på morran, litt midt på formiddagen, litt på ettermiddagen og skikkelig i 12-1 tia på natta. Går ca 3-5 timer mellom hver gang h*n hilser på oss.

Er blitt slik at når klokka nærmerer seg, så venter jeg bare på spark!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

03.11.02:

Drømte i natt om fødselen. Jeg har bestemt meg for at jeg vil være hjemme så lenge som mulig dersom jeg kan det. Vi bor to min gange fra sykehuset.

Så i natt drømte jeg at riene startet, vi dro på sykehuset på sjekk, alt var bra og vi dro hjem igjen. Hjemme sto jeg i dusjen og koste meg, men så gikk det FORT!! Plutselig ropte sambo at han så hodet, og han ringte ambulanse/jordmor. Pitteliten ble født hjemme, og jeg kunne ringe hjem til mamma å si at jeg nå lå på sofan hjemme å så ned på babyen vår og ventet på sykebilen!!

Det merkelige er at dette skremte meg ikke. Jeg tenkte bare når jeg våknet hvor deilig det hadde vært om det skjedde slik!

Tror nok jeg føler anderledes når tiden nærmer seg, jeg vil egentlig føde på sykehuset hvor man har profesjonelle folk rundt seg om det skulle skje noe!

Så nå har jeg drømt at ungen kom til ombord i båten på tur hjem til mamma og pappa og at den kom til hjemme på stua. Håper jeg ikke er sanndrømt!

10.11.02:

Men ellers går det strålende. Fikk kommentar i helga at jeg så skikkelig gravid ut!! Og da gjaldt det visst ikke bare magen, men hele meg!! Må si jeg følte meg som en lysfontene da.... :hoho:

Nå kjenner jeg pitteliten våkner, så vi skal ta oss litt kveldsmat, og så er det bysselalle!!

11.11.02:

Ble litt tankefull på kveldingen, ende opp med et lite brev til mitt lillegull!!

Lille pitteliten. :hjerte:

Sitter her å kjenner at du sparker som en gal. Lurer på hva du driver med og om du tenker noe??

Har nettopp sittet å spilt gitar og sunget for deg. Da var du så stille. Jeg tror du nøt det, lille vennen!

Mamma skal fortsette med det senere, nå skal vi slappa av og kose oss med mark knofler. Da blir du også så stille, det er bra du deler mammas musikksmak.

Kan nesten ikke vente til du kommer ut til oss! Mamma og pappa er så spente på hvordan du ser ut? Hvem du ligner mest på? Vi vet bare at selv om du ikke var planlagt, er du elsket høyt og mer kommer vi til å elske deg når du kommer ut til oss. :hjerter:

Mamma kommer ikke til å få sove, for jeg blir sikkert bare liggende å beundre det lille vidundret jeg har vært med å skape.

Det skal bli rart å ikke ha deg i magen lenger. Går hver dag og stryker og prater til deg. Som oftest svarer du meg. Det blir tomt når du kommer ut, så vi må ta vare på tiden vi har igjen, lille venn!

Mamma elsker deg, og ser frem til å møte deg i februar. :hjerte: :hjerte:

Ellers er vi 27+3 uker i dag, og formen er strålende!! :sjarmor:

28.11.02:

Hadde forresten en helt syk drøm i går når jeg lå på sofaen og sov middag. Drømte og planla når vi skulle gå i gang med å lage nr 2!! Tror jeg kom frem til rundt juletider 2004 før jeg våknet!!! Da ville det bli ca 2,5 år mellom dem!

Hilsen vera og pitteliten som skal legge seg nå. Pitteliten er vel ikke så liten lenger, i følge kalenderen skal h*n være 37 cm og ca 1300 g!!

Nattaklem.

07.12.02:

Nå sitter jeg her og er mett, tung og en smule søvnig. Sambo disket opp med biff, soppstuing og fløtebakte poteter til middag. Han kom hjem på torsdag ettermiddag og det var bare så deilig!! :hjerter:

Den hormonklumpen som jeg er blitt, sto på flyplassen og så flyet lande mens tårene bare trillet. Var så glad for å ha han hjemme igjen! :)

Går topp med formen og magen, men jeg har begynt å få ubehagelige kynnere nå. Det er nesten som at jeg gisper hver gang de kommer, og det er rimelig ofte nå..

Gullongen ligger enda i tverrleie, og sparker ut på min venstre side. her om dagen greide jeg å holde foten fast, og da ble det chicago der inne kan du tro!!! :hoho:

H*n ligger også å presser seg helt ut, så magen er steinhard nesten hele dagen.

På torsdag skal vi på kontroll igjen, er spent på hvor mye magen har vokst. Mistenker at den ligger bra over gjennomsnittet nå,

ifølge uoffisielle målinger foretatt på badgolvet hjemme.....

17.12.02:

En liten oppdatering før jeg tar juleferie.

Nå er det bare 3.5 time til vi skal på fødselsforberedende kurs hos jordmora. Jeg gleder meg, sambo er mer betenkt. Stakar, han vet vel ikke helt hva det går ut på. Heldigvis blir det 5 andre menn der, kanskje kan de prate litt og roe hverandre ned.

Ellers er formen på topp, gullongen er turbo for tiden. Hadde et par timer i natt hvor h*n skikkelig sparket til og sjarmerte pappan, som bare ble liggende å le. :hoho: Ingen av oss fikk sove, ble bare liggende å kose med magen..

:hjerter:

02.01.03:

Godt nytt år kjære dagbok....

Da var vi endelig i 2003, rart å skrive det. Dette blir et begivenhetsrikt år, en liten gullonge skal nemlig komme til verden. Og mamman og pappan begynner så smatt å bli utålmodige nå!! Vil så gjerne hilse på nurket som ligger der inne og vokser seg stor og sterk.

:ler:

04.01.03:

Nå skal jeg krype i min nyinnkjøpte, store morgenkåpe som er kjempedeilig. Får meg til å se ut som en blåhval.... :hoho: Har vært å leid to filmer, og kjøpt litt snop og brus. Blir en skikkelig sløvekveld i dag. Skal bli godt, synes jeg har kynnere hele tiden. Magen strammer seg og slapper av nærmest konstant. Det er ikke vondt eller ubehagelig, så det er vel bare livmora som driver intervall trening!! :ler:

I dag er vi 35+1 uker, etter min regning, og det er bare 5 dager til de magiske T-30!!!!

29.01.03:

Tungt!! Trøtt!! Lei!!!

Joda, jeg er her fortsatt. Men nå begynner det å nærme seg. Nå kommer sambo hjem senest mandag, så etter det har jeg sagt til babyen at den er hjertelig velkommen...

Får bare mer og mer kynnere. noen begynner å bli vonde også. Er ikke tvil om at det er noe i gjære. Skal på kontroll i morgen, så det blir spennende!!!

Klem Vera, T-10

04.02.03:

Ellers har jeg kynnere, litt vonde og en del mensmurring. Nærmer seg jo termin, men jeg er forberedt på å gå på overtid.

Nå skal jeg slenge meg på sofaen og slappe av litt!!

Ps. Skal være flink å oppdatere dere nå, artig at dere følger med!!

Vera, T-4

06.02.03:

T-2 oppdatering:

Her har altså slimproppen gått. :o Det startet i går morges, med noe blankt slim. Stoppet utover dagen, men i morges var det en real klump igjen. Og denne gangen var det blod i den!! Ble så oppgira at jeg ringte mamma, og hun hadde formiddagsbesøk av naboen, som er jordmor. Måtte bare spørre da, og det kan gå 1-21 dager til fødsel. Men når den var blodig, var det større sjanse for at det går få dager!!!

Ellers har jeg hatt min første våken natt pga. vonde kynnere. Har jo sovet som en stein helt frem til nå.

Kynnerne har fortsatt hele dagen, kommer i skikkelige tak. Har begynt å bevege seg rundt og nederst i ryggen. Kanskje er det på grensen til å bli rier snart?? "håpe, håpe"

Vel, nå skal jeg slappe av litt.

Klem vera, T-2.

Blir spennende med legekontroll i morgen, kanskje blir det siste kontroll??

Det må sies at det var smårier som herjet her. Dette ble skrevet i 20-tiden på kvelden, og 12.13 neste dag var lillemor født! Så den legetimen rakk jeg aldri...

For å avslutte det hele:

11.02.03:

Hei alle sammen og takk for hilsninger!!

Ja, lille gullet viste seg å være Uhu, og hun ville komme seg raskt ut til morsdagen!

Jeg hadde en våkennatt natt til fredag, men det var ikke så ille. Først kl 6.30 ble det skikkelig vondt og da var det ca 5 min mellom riene. Vi ringte føden og fikk komme opp på sjekk fredags morgen. Vekkte mannen og vi dro de 2 min til sykehuset. Da var kl 08. Der tok hun reg og jeg hadde 3 cm åpning og 5 min regelmessige rier. Ble lagt inn og fikk en miljøfødestue, kl 09. Med badekar og en stor madrass.

Jeg lå på madrassen og ynket meg fra 9-11. Riene kom med 4-5 min mellomrom og det ble aldri noe tettere. Lå jo å ventet på at det skulle bli værre!!

Kl 11 ville jeg prøve badekaret, for da begynte riene å ta seg litt opp i styrke, men fortsatt 4 min mellom. Fikk sitte i badekaret i 15 min før jeg plutselig fikk voldsom trykketrang! Ringte på jordmora som kom springende. Hun undersøkte meg og der var det jammen full åpning! :o

Jeg måtte bare komme meg ut av karet og opp i senga og starte å presse.

Og etter 5-6 pressrier kom Uhu ut kl 12.13, den 7.februar. En dag før terminen.

Hun var helt nydelig og da vi endelig fikk målt og veid henne var hun 3370 g og 50 cm.

Nå har jeg fått beskjed om at neste gang kommer vi litt tidligere til sykehuset....

Vi fikk komme hjem i går og det var deilig. Det eneste Uhu har gjort er å spise og sove. Hun er så flink!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har lillemor og jeg nettopp vært å hilset på sambo. De var her med båten kl 8.15 for å bunkre olje. Nå er de på tur ut i vestfjorden for å fiske sild.

Lillemor ble kjempeglad da hun så pappan sin, og det vanket mange suss og snillæ. (klem) :hjerter:

Det blir nok noen uker før vi har han hjemme igjen, blir vel å stå mer enn 4 uker denne gangen... :cry: :cry:

På søndag blir det 3 uker siden han reiste.

Men når vi nå har fått sett han og pratet med han, greier vi å holde ut lengre... :roll:

I ettermiddag tar jeg med lillemor og reiser til svigermor. Blir der til søndag. Svigerfar er på jobb han også, fikk seg jobb på samme båt som sambo... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes du er tapper, jeg, som er så mye alene uten mannen. Det må være tøft når han er så mye ute på sjøen! Kos deg med høstfargene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøft er det, men er blitt vant til det nå. :wink: Han er jo borte 4 uker og hjemme 4 uker for det meste. Grunnen til at det blir lengre denne gangen, er at han nettopp har skifta båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:trøste:

Stakkars deg som savner mannen din, det blir sikkert deilig når han kommer hjem igjen..

Jeg håper jeg kan følge deg i dine opplevelser rundt fødselen.

Spennende når jeg leser at det er ganske likt..

Håper du får en fin fredag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hersens hjørnetenner. Grinete unge som ikke vil sove. Skrek 1.5 time i kveld, ble til slutt byssa i søvn. Snørr og sikkel om en annen, og klaging om "ondte" i munnen. :cry:

Typisk at alt dette skal komme når sambo er på båt! :cry:

Bare litt mandagsklaging fra min side.... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenner er noe dritt altså. skal de liksom alltid plage oss de da. Fra vi er babyer til... :tunge1: Lukas har slitt bittelitt med tennene sine, men at man gjør det når man er så stor som lillemor det visste jeg faktisk ikke. :oops: Blir det ikke lettere etterhvert altså..uff!

leit at du er alene når det er slike tunge netter, godt å ha noen til å avlaste en da.. :trøste:

Håper du og Lillemor har det bra nå!!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei på deg :)

Bodøtur!

Har snakket med M og avtalt at vi skal møtes..Så nå må du bare møte opp!

Gleder meg til å treffe dere igjen!

Hugs and bugs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho: Måtte restarte hjernen nå koriander.... skiftet nick siden sist du....

Jepp, den 15. okt kjæm vi med båten oppover. E nok i byen sånn ca 12-12.30.

Supert at dokk har prates, gledæ me skikkelig tell å sjå dokk igjen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
:hoho: Måtte restarte hjernen nå koriander.... skiftet nick siden sist du....

Jepp, den 15. okt kjæm vi med båten oppover. E nok i byen sånn ca 12-12.30.

Supert at dokk har prates, gledæ me skikkelig tell å sjå dokk igjen! :klem:

Hehe....det er bare sunt å restarte hjernen innimellom!

Gleder meg veldig jeg også!

Er det bare du som kommer eller har du lillemor med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Takk Sandra, jo det gikk litt likere i dag.

Nedtelling til Bodø-tur neste helg!!

Skal å besøke gamle venner fra studietiden og fra gravidtiden. Uhu har bla. en litenkjæreste der oppe. :sjarmor:

Ting jeg håper å få gjort:

:rosasmil: Handlet litt klær til lillemor. Har vokst ut av det meste i 80 nå, så her trengs det litt nytt.

- Langarmet bodyer i str 86/92

- Kjole. Julekjole?

- Noen stilige bukser og gensre i 92

:rosasmil: Handlet noen julegaver

- til noen venniner etc...

:rosasmil: Treffe 2 klassevenniner til bytur.

:rosasmil: Treffe BiM-venniner, og uhu sine småvenner.

:rosasmil: Ellers bare kose meg i gamlebyen, og ta ting som det kommer! :vinke:

Forresten det glemte jeg å skrive:

Var i 25-års bursdag til min gamle barnehage i går. Jeg begynte der da jeg var nesten 4 år, altså for 20 1/2 år siden!!

De hadde pyntet med ballonger og en gedigen marsipankake. Masse bilder fra åpningen i 1979 og frem til i dag lå fremme, fant en del bilder av ei lyshåret rampejente der ja... :sjarmor:

Dag 7, så og si slutta å blø nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:cry: Sambo blir nok borte noen uker til, tenkte å stå sesongen ut. Det kan bety at det blir nov før han kommer hjem. 1 mnd blir til 2 mnd... :cry:

:evil: 5. tannlegetime i dag. Heldigvis bare en igjen nå, nå er jeg snart superblakk..... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...