Gjest gladlaks Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 Har ofte oppblåst mage, det vil si at den er stor og av og til er det mye luft. Er egentlig ganske slank, men ser gjerne litt gravid ut. Ser ikke høygravid ut da.. heldigvis. Har blitt spurt av fremmede om jeg er gravid et par ganger.. det er flaut! Kjæresten min liker "toppmagen" min, men jeg synes ikke det er spesielt festlig. Sikkert flere med samme problem her, så tenkte vi kunne dele litt erfaringer. Matvarer som gjør magen min mer oppblåst er sterk mat, epler, is, kakao, vanlig pasta og lyst brød. Som jeg vet om iallefall.. Prøver å unngå dette, men sterk mat må jeg bare ha. Litt vondt i magen er verdt det. Og suppe blir jeg fryktelig oppblåst av. Vet ikke om det er fordi jeg lager sterke supper eller det er fordi jeg spiser for mye suppe. Vurderer å begynne å spise mer knekkebrød istedet for brød, men føler at jeg aldri blir ordentlig mett da. Også er det ikke så mye pålegg som er godt på knekkebrød (er vegetarianer også). Har gått over til fullkorn pasta. Dette smaker like godt, og magen er bedre etterpå. Ellers hjelper det dersom jeg ikke spiser så store posjoner, og hvis jeg ikke rekker å spise middag en dag. Kjæresten min kommenterer ofte at jeg har blitt så tynn. Regner med at det er når magen min ikke er så oppblåst. Vekta er det iallefall ikke noe forskjell på. Hvilke erfaringer har dere?
Gjest *Ulla* Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 Hvilke erfaringer har dere? Jeg har det akkurat på samme måte som deg. Når jeg våkner om morgenen har jeg tilnærmet flat mage, men nesten med en gang jeg spiser noe blir jeg oppblåst. Og det verste er at jeg synes det er samme hva jeg spiser, men det er verst hvis jeg spiser usunne, store middager som pizza eller hamburger. Og det er vel antagelig på grunn av hvetemelet. Is kan jeg nesten ikke spise, får direkte magekramper etterpå. Jeg gikk en periode på Grete Roede-kurs, og merket at jeg ble mindre oppblåst. Da spiste jeg mye knekkebrød, og oftere og mindre måltider. Men som regel ble jeg litt oppblåst etter middagen likevel, selv om det var mye mindre. Jeg vet ikke om det kan ha med å gjøre med at man rett og slett spiser for fort? Jeg vet iallefall at jeg spiser altfor fort, er alltid ferdig først uansett. Dette har jeg prøvd å styre, men jeg synes det er vanskelig.
Gjest gladlaks Skrevet 20. juli 2008 #3 Skrevet 20. juli 2008 Jeg har det akkurat på samme måte som deg. Når jeg våkner om morgenen har jeg tilnærmet flat mage, men nesten med en gang jeg spiser noe blir jeg oppblåst. Og det verste er at jeg synes det er samme hva jeg spiser, men det er verst hvis jeg spiser usunne, store middager som pizza eller hamburger. Og det er vel antagelig på grunn av hvetemelet. Is kan jeg nesten ikke spise, får direkte magekramper etterpå. Jeg gikk en periode på Grete Roede-kurs, og merket at jeg ble mindre oppblåst. Da spiste jeg mye knekkebrød, og oftere og mindre måltider. Men som regel ble jeg litt oppblåst etter middagen likevel, selv om det var mye mindre. Jeg vet ikke om det kan ha med å gjøre med at man rett og slett spiser for fort? Jeg vet iallefall at jeg spiser altfor fort, er alltid ferdig først uansett. Dette har jeg prøvd å styre, men jeg synes det er vanskelig. Jeg får også kramper etter mye is og melk. Melk har jeg sluttet å drikke for lenge siden. Litt is går greit. Jeg spiser veldig sakte, så det er iallefall ikke problemet hos meg
Gjest Illalla Skrevet 20. juli 2008 #4 Skrevet 20. juli 2008 Jeg har samme problem, men klare ikke finne noen særlig sammenheng med hva slags mat jeg har spist eller ikke spist. (det er forøvrig noen gode tips i artikkelen "rumlemage" her på siden) Jeg har alltid vært veldig aktiv, men for ca et år siden ble jeg veldig lat og gjorde bare uregelmessig trening(jeg har en veldig fysisk aktiv jobb, men uten store utfordringene for musklene, jeg er kjøkkenhjelp og servitør), jeg var rett og slett for pumpa for energi når jeg kom hjem fra jobb. Det var sånn jeg oppdaget min "smågravide" mage. Den ser helt fin og flat ut når jeg står opp om morgenen, men om kvelden passer ikke buksene engang. Så jeg tenkte, kan det være fordi bukmusklaturen min har blitt for svak? Også selvfølgelig i sammeheng med at jeg liker salt mat fremfor søt mat (eller "mat" hehe), og kan dermed også ha samlet opp noe vann, siden jeg ikke svetter så veldig mye elelr ofte nå som før(selv om jeg svetter godt enkelte travle dager på jobb, blir det liksom ikke det samme). Problemet er bare det, at de dagene jeg har skydd unna salte saker, har samme resultatet kommet. Magen ser ekstra oppblåst ut når jeg ikke har vært på do på lenge, men det gjorde den også før jeg startet med å være "inaktiv latsekk". :gjeiper: Uansett, det er nok mere enn en enkelt grunn til problemet, kanskje til og med noe jeg ikke kan forandre på.
Illalla Skrevet 20. juli 2008 #5 Skrevet 20. juli 2008 sært, jeg logget inn før jeg skrev noe her, men ble tydeligvis avlogget før det ble sendt? vel. hm!
Azalea Skrevet 21. juli 2008 #6 Skrevet 21. juli 2008 Har ofte oppblåst mage, det vil si at den er stor og av og til er det mye luft. Er egentlig ganske slank, men ser gjerne litt gravid ut. Ser ikke høygravid ut da.. heldigvis. Har blitt spurt av fremmede om jeg er gravid et par ganger.. det er flaut! Kjæresten min liker "toppmagen" min, men jeg synes ikke det er spesielt festlig. Sikkert flere med samme problem her, så tenkte vi kunne dele litt erfaringer. Matvarer som gjør magen min mer oppblåst er sterk mat, epler, is, kakao, vanlig pasta og lyst brød. Som jeg vet om iallefall.. Prøver å unngå dette, men sterk mat må jeg bare ha. Litt vondt i magen er verdt det. Og suppe blir jeg fryktelig oppblåst av. Vet ikke om det er fordi jeg lager sterke supper eller det er fordi jeg spiser for mye suppe. Vurderer å begynne å spise mer knekkebrød istedet for brød, men føler at jeg aldri blir ordentlig mett da. Også er det ikke så mye pålegg som er godt på knekkebrød (er vegetarianer også). Har gått over til fullkorn pasta. Dette smaker like godt, og magen er bedre etterpå. Ellers hjelper det dersom jeg ikke spiser så store posjoner, og hvis jeg ikke rekker å spise middag en dag. Kjæresten min kommenterer ofte at jeg har blitt så tynn. Regner med at det er når magen min ikke er så oppblåst. Vekta er det iallefall ikke noe forskjell på. Hvilke erfaringer har dere? Hei:) Jeg ville ha ringt fastlege jeg.. Kanskje du er allergisk mot melk, korn, egg, nøtter osv. Håper du blir bedre hvertfall!
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #7 Skrevet 21. juli 2008 Det er et par yogastillinger som hjelper mot oppblåst mage. Du kan prøve å google yoga og bloated stomach
Sans Skrevet 22. juli 2008 #8 Skrevet 22. juli 2008 Jeg må holde meg unna hvetemel og melkeprodukter. Vet ikke om du bruker posesupper eller lager fra bunnen, men er vel kanskje hvetemel du bruker da? Posesupper er det jaffal hvetemel i. Dessuten blir jeg verre av mye tilsetningsstoffer. hmm... Jeg blir bedre av fysisk aktivitet (sikkert fordi lufta kommer ut når jeg beveger meg og setter i gang tarmene). Lyst brød er ille, men fiber gjør susen. Små, hyppige måltider og å spise sakte hjelper. Uansett; det kan godt være det ikke gir utslag på noen tester hos legen, men at du allikevel ikke skal ha enkelte matvarer. Følg med på hva du spiser, og når du reagerer. Reagerer du rett etter frokost, prøv å bytte ut matvarer - blir du bedre om du spiser det andre? Slik eliminerer du matvarer.
Gjest regine ii Skrevet 23. juli 2008 #9 Skrevet 23. juli 2008 Men er dette virkelig et "luft i magen/oppblåst" problem? Har det sånn sjøl - ser gjerne høygravid (!) ut hvis jeg ikke har gått på do på noen dager (og får mer eller mindre forstoppelse når jeg kommer ut av mine vanlige rutiner, og med jobb med mye reising skjer det ofte ) Jeg kan og ha en tilnærmet flat mage om morgenen, og så går det noen timer og jeg har spist og sånt og vips - så er den langt fra flat. For meg oppleves det dog ikke som det er for mye luft som er problemet. Har egentlig ikke satt det i forbindelse med hva slags mat jeg putter i meg, syns ikke det blir værre om jeg spiser mer eller mindre usunn mat, ei heller om jeg spiser hvetemel, is el. Mer at store måltider gjør større utslag enn små...... Prøver å leve lavkarbo, og observerer vel at i de periodene jeg gjennomfører dette over noe tid (+ trener) så blir magen generelt flatere. Men altså - gode råd fra andre tas i mot med takk - har alltid følt at jeg er den "eneste" som har en sånn "gravid"mage, uansett hva jeg gjør, og det er faktisk godt å høre at andre har det likedan! (og jeg mener absolutt ikke å være skadefro!)
Illalla Skrevet 19. august 2008 #10 Skrevet 19. august 2008 Men er dette virkelig et "luft i magen/oppblåst" problem? Har det sånn sjøl - ser gjerne høygravid (!) ut hvis jeg ikke har gått på do på noen dager (og får mer eller mindre forstoppelse når jeg kommer ut av mine vanlige rutiner, og med jobb med mye reising skjer det ofte ) Jeg kan og ha en tilnærmet flat mage om morgenen, og så går det noen timer og jeg har spist og sånt og vips - så er den langt fra flat. For meg oppleves det dog ikke som det er for mye luft som er problemet. Har egentlig ikke satt det i forbindelse med hva slags mat jeg putter i meg, syns ikke det blir værre om jeg spiser mer eller mindre usunn mat, ei heller om jeg spiser hvetemel, is el. Mer at store måltider gjør større utslag enn små...... Prøver å leve lavkarbo, og observerer vel at i de periodene jeg gjennomfører dette over noe tid (+ trener) så blir magen generelt flatere. Men altså - gode råd fra andre tas i mot med takk - har alltid følt at jeg er den "eneste" som har en sånn "gravid"mage, uansett hva jeg gjør, og det er faktisk godt å høre at andre har det likedan! (og jeg mener absolutt ikke å være skadefro!) Jeg bare foreslår igjen hva jeg skrev før en gang her om meg selv. Kan tenkes bukmusklaturen, altså de dype "core" musklene er slappe eller utrente? Jeg vet iallefall med meg selv, at jeg hadde ikke store problemet med "gravid" mage den tiden jeg var veldig aktiv og trente mye med vekter og diverse yoga og annet snask. Og som gjesten over meg sier, det er liksom ikke til å bli klok på når man har byttet bort og testet "alt mulig " i matveien. Logisk slutning for meg er da at det er musklene i magen som ikke er serke nok til å holde på sakene, og dermed bulker utover såpass mye? Eller for å foreslå noe som er helt fjernt: kanskje siden man har ligget for det meste i ro natten igjennom, på rygg eller mage, at innvollene har "justert" seg til å se flatere ut, for de er jevnere fordelt utover. Så når man da har gått noen timer fornøyd med sin flate mage, kommer påvirkning fra tyngdekraften og tar deg igjen, liksom? Ja det virker ganske så søkt, men tenk om det var sånn, da har dette også med dype bukmuskler å gjøre, som ikke greier holde mange meter tunge tarmer i sjakk der de skal være.... kanskje også at bindevevet eller sekken som beskytter tarmene er blitt (tidligere i livet)strukket såpass at det relativt sett er "mere boltreplass" til å følge tyngekraften? Bindevev er jo ikke akkurat kjent for å være kjempefleksibelt, så om først strukket ut, at det ikke trekker seg sammen igjen spesielt kjapt? Husk dette siste er vill gjetting, som jeg har pakket på en litt mere logisk forklaring. Kanskje noen har en formening om dette faktisk kan stemme?(ble ganske nysgjerrig på min egen tanke-spinning her nå)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå