Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 Hei Jeg fikk for vel et år siden da jeg var hos gynekolog konstatert at jeg har pco. I tillegg har jeg flere symptomer som svarer til pcos, bla overvekt, uregelmessig syklus og hår på de feile stedene. Gynekologen sa til meg at jeg måtte spise lite karbohydrater og starte med det samme å prøve å få barn hvis jeg ønsket meg flere ettersom det kunne bli vanskelig å få flere (har et barn). Det var liksom det jeg fikk vite. Jeg har sånn litt peiling på pco og mistenkte egentlig på forhånd at jeg hadde dette, har lest mange engelske bøker om temaet. Men jeg lurer litt på hvilken oppfølging dere andre har fått hos fastlege her i norge. Jeg har ikke snakket med fastlege om pcos egentlig og lurer blant annet på dette med metformin. Om dere andre bruker dette og deres øvrige erfaringer på oppfølging/evt. annen behandling av pco.
Mineralita Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 Hei Jeg fikk for vel et år siden da jeg var hos gynekolog konstatert at jeg har pco. I tillegg har jeg flere symptomer som svarer til pcos, bla overvekt, uregelmessig syklus og hår på de feile stedene. Gynekologen sa til meg at jeg måtte spise lite karbohydrater og starte med det samme å prøve å få barn hvis jeg ønsket meg flere ettersom det kunne bli vanskelig å få flere (har et barn). Det var liksom det jeg fikk vite. Jeg har sånn litt peiling på pco og mistenkte egentlig på forhånd at jeg hadde dette, har lest mange engelske bøker om temaet. Men jeg lurer litt på hvilken oppfølging dere andre har fått hos fastlege her i norge. Jeg har ikke snakket med fastlege om pcos egentlig og lurer blant annet på dette med metformin. Om dere andre bruker dette og deres øvrige erfaringer på oppfølging/evt. annen behandling av pco. Jeg har/hadde også pco, og ble ikke gravid i løpet av det halvannet året eksen og jeg prøvde. Etter ca 5 år med diagnosen (hadde nok hatt det i mange år før det også), kom jeg meg til en akupunktør som var spesialist på infertilitet. Etter 4-6 besøk hos henne, fikk jeg regelmessig mens (begynte med hver 7. uke, og gikk kortere og kortere tid mellom, til det nå har stagnert på 30-32 dager.) I ettertid sier gynekologer som har sett på UL-bilder av eggstokkene mine at det ikke lenger er så tydelig pco-preg på dem lenger. Jeg vet nå at jeg har eggløsning, og tror at hvis jeg ville hatt barn, så hadde jeg kunnet bli gravid. Skal begynne med temping når jeg har råd, så får jeg mer oversikt. Legene har jeg aldri fått stort av oppfølging av. Jeg blei satt på Diane, men slutta etter ca 2 år pga bivirkninger. Har i den senere tid også lest en del om hvordan det å gå på hormoner, faktisk gjør situasjonen verre for dem med pco. Etter at jeg slutta med Diane, og fortalte legen hvorfor, var jeg "on my own". Da sa han bare at han ikke kunne hjelpe meg mer. Har nå kommet meg til en privatpraktiserende lege som tar meg mye mer alvorlig. I kjølvannet av pco følger også mange andre problemer som dessverre ikke forsvinner like lett som det at jeg fikk regelmessig mens+ eggløsning av akupunktur (bl.a. diabetes/insulinresistens + stoffskifteprobl.), og dette er ting denne privatpraktiserende legen hjelper meg med - men med naturlige ting, ikke med syntetiske ting som metformin og pergo, eller hva alt sammen heter. (oi, det hørtes veldig kritisk ut... jeg er skeptisk til det, men forstår at det i noen tilfeller er nødvendig. Foretrekker den naturlige måten så langt det er mulig, bare.) Ja, så det var sånn min historie går...
Malama Skrevet 20. juli 2008 #3 Skrevet 20. juli 2008 Skal begynne med temping når jeg har råd, så får jeg mer oversikt. Du får et passende termometer til rundtom hundrelappen (89 hos babyornot, antar et kommer porto i tillegg) så det trenger ikke være den helt store utgiften... Så til tema: Jeg var hos en gynekolog som tok UL av meg innvendig og forklarte meg at jeg kroppen min ikke ville slippe eggene. Han tegnet og forklarte, og viste meg bilder fra en brosjyre om pcos, og sa at jeg burde ikke bli overvektig, for det blir "slike kvinner" så lett, og det forverrer problemene deres. Men han satte aldri ord på en diagnose til meg. Noe mer oppfølging enn det har jeg aldri fått, så jeg har ikke fått diagnosen heller for den del, men har sterk mistanke om pcos ja, fikk jo selv se eggstokkene med pco-preg, og har altså uregelmessige sykluser, tidvis manglende eggløsning etc. Men, vips, så ble jeg gravid et par måneder etter det gynekologbesøket, og derved så ble det ikke gjort noe mer med dette (jeg var der for infertiitetsutredning) så vi får se om det skjer noe mer senere...
Mineralita Skrevet 20. juli 2008 #4 Skrevet 20. juli 2008 Du får et passende termometer til rundtom hundrelappen (89 hos babyornot, antar et kommer porto i tillegg) så det trenger ikke være den helt store utgiften... Jeg hadde tenkt jeg skulle kjøpe Pearly eller noe sånt, jeg.. men jeg trenger kanskje ikke det, hvis jeg er flink til å skrive ned temp. og holde oversikt selv.. Sorry... skal ikke kuppe tråden mer nå.
Gjest Gjest_AC_* Skrevet 20. juli 2008 #5 Skrevet 20. juli 2008 Jeg hadde tenkt jeg skulle kjøpe Pearly eller noe sånt, jeg.. men jeg trenger kanskje ikke det, hvis jeg er flink til å skrive ned temp. og holde oversikt selv.. Sorry... skal ikke kuppe tråden mer nå. www.fertilityfriend.com Der kan du plotte inn temperaturen, også regner den ut alt du trenger å vite. (beklager)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå