Gå til innhold

Kjøpe valp om vinteren

Fremhevede innlegg

Gjest gjest*meg
Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe meg en valp (feks Norfolk eller Yorkshire terrier) over nyttår. Men går det bra hvis det blir masse snø og kulde ute? Kan man gå tur med små valper ute i snøen? Små valper behøver kanskje ikke gå lange turer ute, men de bør vel tas ut likevel antar jeg?

Tips og erfaringer mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør jo tenke på at det blir mye springing ut og inn når valpen ikke er stueren de første månedene.

Så om du ikke er særlig begeistret for å fly ut og inn i snøen og kulden så bør du kanskje vurdere å vente.

Men sånn med hensyn til valpen og turgåing, så tror ikke jeg det er noe stort problem. Vel å merke at du går på en vei som er måket da, så nurket ikke forsvinner i snøfonna, hehe :fnise:

Gjest Gjest_Trixie52_*
Skrevet
Jeg vurderer å kjøpe meg en valp (feks Norfolk eller Yorkshire terrier) over nyttår. Men går det bra hvis det blir masse snø og kulde ute? Kan man gå tur med små valper ute i snøen? Små valper behøver kanskje ikke gå lange turer ute, men de bør vel tas ut likevel antar jeg?

Tips og erfaringer mottas med takk :)

Viktigste er at du anskaffer valpen når du har tid til å ta deg av den. Når du ikke skal i mange selskaper, jobb etc etc.

Derfor er det fint om du kan styre unna juleferien (om du ikke kan ha en rolig jul/nyttårsfeiring) og helst kunne ta ut litt ferie. De første ukene blir tøffe men morsomme :)

Skrevet

Jeg er enig med hva de andre sier ovenfor her... Jeg har hatt tre valper om vinteren og jeg sier bare ALDRI igjen. Jeg er drittlei av å stå ute i -15 grader si med mykt stemme "Tisse nå lille valp" Mens jeg fryser snørra av meg, og lille valp står og hopper på tre bein fordi det er like kaldt, om ikke kaldere (Nærmere bakken.) og sutrer og vil bare inn igjen... Til slutt tror man at man har fått valpen til å gjøre fra seg og vips så kommer man inn snur seg for å ta av seg jakken og det ligger en liten dam der. I tilleg så er det lett å får valpen å få urinveisinfeksjon og man må passe på at lille valp er varm og god selv når man er ute, jeg har hatt en hund med lungebetennelse og det var forferdlig... Nei, her blir det bare valper som er født senvinter/vår så vi har hele sommeren å kose oss på ute, og når vinteren kommer er lille valp blitt til en mye større valp som tåler kulde mye bedre og skjønner at ute gjør man fra seg, ikke inne.

Skrevet

Synes det er helt uproblematisk med vintervalper jeg. For meg er det langt viktigere at jeg fårvalp etter den kombinasjonen jeg er ute etter og at jeg har tid enn når tid på året valpen er leveringsklar.

Skrevet (endret)

Jeg er kansje heldig sånn som lager mine egne valper? Men ja, selvsagt betyr kombinasjon og sånt noe, men så lenge jeg kan unngå vintervalp så kommer jeg til å gjøre det.

Endret av flYflax
Skrevet

Når jeg og samboeren min gikk til anskaffelse av hund for snart to år siden så var dette på høsten i Bergen, og det var vel ca en mnd med å gå ute sene kvelder for å få han til å tisse før vi skulle inn igjen og legge oss. Og høst i Bergen er ikke den tørreste tiden for å si det slik. Men når han tilbragte vinteren på Golsfjellet gikk det stortsett bra så snart han fikk skikkelig vinterpels.. Og vi gikk til anskaffelse av sko til han slik at han ikke skulle ødelegge de så mye mer på skaren.. Dette var etter å ha lappet labbene hans fire fem ganger.. Men det vil nok være en klar fordel å få en hund på våren/sommeren. Men det er jo vanskelig å beregne været..

Gjest Chrissy82
Skrevet

Jeg og typen fikk valp i februar i år. det var absolutt ikke noe problem med at det var vinter og snø. Han likte veldig godt å være ute og leke i snøen. Fordel at det er hage rundt huset. Ikke langt å gå for å tisse. Vi gikk ikke så mange turer med han men slapp han mye ut i hagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...