Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Betty89
Skrevet

Hei, jeg skal flytte nå til høsten viss jeg kommer inn på studiet mitt. Og jeg skal bo på en studenthybel ved skolen. Den kommer jeg til å dele bad med en person og stue og kjøkken med 4 andre personer...

Noen som har opplevd slik? Hvordan var det? Deles det inn etter studie eller kjønn?

hmm...

Videoannonse
Annonse
Gjest lillagubban
Skrevet

Det høres helt normalt ut, ihvertfall i forhold til studenthjemmene her i byen. Jeg delte kjøkken med 10 stk og hadde eget lite bad da jeg bodde på studenthjem. Venninna mi delte bad med ei og kjøkken med to på første studenthjem, også hadde hun eget bad og delte stue og kjøkken med 3 andre på det andre. Nå bor jeg i privat kollektiv og deler stue, kjøkken og bad med to andre.

På studenthjem deles ikke inn etter noe som helst så vidt jeg vet, folk blir satt der de får plass med mindre de har spesielle ønsker.

Hvordan det oppleves å bo på studenthjem er opp til den enkelte. Venninna mi trives godt på studenthjem, hun er veldig sosial og liker å bo der det skjer. Jeg syntes det kan bli litt bråkete til tider, spesielt når jeg leser til eksamen og alle andre fester. Dessuten spørs det veldig på hvem du bor med; det er alltid noen som roter og aldri rydder og som alle er irritert på. Nå bor jeg med to venninner og det er hardt å bo tett innpå folk noen ganger, og det er nesten så jeg foretrekker studenthjem med fremmede.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Det er kjempekoselig! Du kommer sammen med tre andre av samme kjønn, og som regel så går alle inn med samme sinn om at de håper å bo med andre hyggelige mennesker:) Jeg var veldig skeptisk først, var redd jeg skulle komme med tyver og sånn:P hehe, men det er så fantastisk sosialt og artig! Jeg savner det så utrolig mye! De tre jeg bodde med hadde alle forskjellige studier, men hun ene hadde jeg en del fag sammen med. Vi hadde mange jentekvelder sammen med film og alt, en morgen stod vi opp klokken 7 og drakk Daquiri siden hun ene hadde bursdag:)

Vi hadde liksom alltid hverandre:) Savner dem så utrolig. Bare gled deg! Det blir nok kjempekoselig! Bodde med tre jenter og delte bad med hun ene. kjøkken og stue med alle:) KOS!

Gjest lillagubban
Skrevet
Hei!

Det er kjempekoselig! Du kommer sammen med tre andre av samme kjønn, og som regel så går alle inn med samme sinn om at de håper å bo med andre hyggelige mennesker:) Jeg var veldig skeptisk først, var redd jeg skulle komme med tyver og sånn:P hehe, men det er så fantastisk sosialt og artig! Jeg savner det så utrolig mye! De tre jeg bodde med hadde alle forskjellige studier, men hun ene hadde jeg en del fag sammen med. Vi hadde mange jentekvelder sammen med film og alt, en morgen stod vi opp klokken 7 og drakk Daquiri siden hun ene hadde bursdag:)

Vi hadde liksom alltid hverandre:) Savner dem så utrolig. Bare gled deg! Det blir nok kjempekoselig! Bodde med tre jenter og delte bad med hun ene. kjøkken og stue med alle:) KOS!

Bare legge til at man ikke nødvendigvis kommer med folk av samme kjønn, her i byen er ikke sånn ihvertfall ;) Ikke at det er noe negativt, gutter er i min erfaring ofte enklere å forholde seg til; roter de, kjefter du også rydder de, mens jentene blir fornærma :ler: Men noen vil jo helst bo med jenter, det føles nok tryggere for mange sikkert.

Skrevet

Ingen planlagt inndeling der jeg bodde under bachelorgraden min i alle fall. Vi var 7 stykk som delte kjoekken og bad, og det gikk fint (hadde ikke orket aa dele med saa mange i 3 aar om ikke det hadde vaert for at jeg bodde med veldig greie folk).

Det er ganske variabelt hvordan det gaar. Jeg var heldig i alle mine tre aar, vi var vel 4 som bodde der gjennom alle aara, og saa var det litt utskiftning paa de tre andre romma, men de nye som kom inn var greie. Andre som bodde paa samme sted var mindre heldige med sine naboer og trivdes ikke i det hele tatt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har delt kjøkken og bad på flere forskjellige hybler, med forskjellige erfaringer. Alltid sammen med folk jeg ikke kjente, tilfeldig sammensatt.

1: Kollektiv i privat eie. Delte bad med 2 og kjøkken med 5. Det var en del utskiftninger blant de som bodde der. Alle var hyggelige, men vi hadde forskjellige syn på hvor nøye man skulle vaske og rydde etter seg. Jeg er selv ganske rotete av meg, men respekterer alltid de jeg bor sammen med og rydder etter meg på fellesområder.

2: Studenthybel. Delte bad med 1 og kjøkken med 7. Kjøkkenet var en svinesti fra første øyeblikk. Det var ekkelt og uhygienisk (jeg har ikke støv på hjernen, så når jeg synes det er ekkelt da ER det faktisk ekkelt!). Jeg måtte bruke felleskjøleskapet, men puttet alltid maten inn i plastposer før jeg la de inn i kjøleskapet. Jeg og hun jeg delte bad med (hyggelig jente) tok initiativ til å vaske og rydde kjøkkenet på dugnad. Hele gangen ble med på det, men det tok ikke mer enn ei ukes tid før det var like ille igjen. Ingen ryddet eller vasket etter seg selv, så da ble det ille. Dessuten hadde alle naboene vorspiel og nachspiel ofte. Det ble sånn at det var bråk nesten hver eneste natt. Håpløst å få ei god natts søvn. Bodde ikke lenge der!

3: Studenthybel. Eget bad. Delte kjøkken med 4. Veldig koselig. Voksne og "skikkelige" folk som hadde bodd der lenge og hadde orden på tingene. Ingen festing, og det var herlig! Feste kan man jo gjøre enten hjemme hos noen som bor alene og ikke trenger å ta hensyn, eller man kan gå ut. Festing på studenthybler betyr ofte mange fester pr uke, og det kan bli slitsomt når man skal passe studier og kanskje har en liten ekstrajobb også.

Hybellivet kan arte seg på så mange måter! Det er bare å hoppe i det, håpe på det beste, og finne seg et annet sted å bo dersom det ikke fungerer for deg.

Gjest Gjest
Skrevet

Slenger meg på siste Gjest her. Du kan komme ut for alt mulig rart av folk, eller du kan ha flaks.

Gjest Betty89
Skrevet
Slenger meg på siste Gjest her. Du kan komme ut for alt mulig rart av folk, eller du kan ha flaks.

Off dette blir skummelt :P

Gjest lillagubban
Skrevet

Bare vær positiv, det går sikkert bra! Studentlivet er kjekt og man blir fort kjent med mange hyggelige mennesker som er like opptatt av å få seg nye venner som du er!

Det er nok lurt å prøve å få til en fast vaskeordning så fort som mulig! De fleste vil jo ha det sånn nogenlunde rent, men noen er litt for vant til at mamma rydder opp! Der jeg bodde på studenthjem hadde vi hver vår vaskeuke, men det var så mange som ikke overholdt dette at studentforeningen tilstlutt måtte gripe inn og ha ukentlige sjekker og gebyr til de som ikke vasket for at det ikke skulle bli helt ubeboelig.

Dessuten kan man jo prøve å gjør det sånn at man ikke har fester i fellestua med mindre det er greit for alle.

Gjest Gjest
Skrevet
Bare legge til at man ikke nødvendigvis kommer med folk av samme kjønn, her i byen er ikke sånn ihvertfall ;) Ikke at det er noe negativt, gutter er i min erfaring ofte enklere å forholde seg til; roter de, kjefter du også rydder de, mens jentene blir fornærma :ler: Men noen vil jo helst bo med jenter, det føles nok tryggere for mange sikkert.

Jeg hadde studenthybel via studentsamskipnaden på studiestedet mitt, og der var det slik at alle var delt etter kjønn på hele plassen. Trakk litt raske slutninger, i større byer blir det nok litt mer "dytt inn hvem som helst"-politikk, siden det er mange flere:) Jeg bodde på en liten plass, og det var så koselig!:) Vi hadde fire gutter som bodde over oss, fy flate for en svinesti! Kjøkkenet deres var så lite hygenisk at jeg vedder på det florerte med salmonella der:P (ja, måtte faktisk opp og se!):P

Var også sånn hos oss at når jeg feks synes gulvene måtte støvsuges, så gjorde jeg det. Da begynte også de andre å rydde, når de så en begynte:)

Gjest Gjest
Skrevet

Det verste jeg var utfor var en natteravn av en hybelnabo som holdt middagsselskaper for gjengen sin jevnlig fra 12-02 (de var spanske og vant til å spise på den tiden), en tirsdag hadde han fest til kl 5, osv. Han ville ikke høre på meg, SiT ville ikke høre noe særlig, eller det gjorde de jo, men det skjedde ingenting, for det er jo merarbeid for dem. Sånn kan det gå. Tilslutt fant jeg fram djevelen i meg og behandlet ham som en lort. Da ble det litt bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...