kenguru Skrevet 26. mai 2003 #1 Skrevet 26. mai 2003 Heisann, Jeg skal ha ostebord og vin for endel folk. Har noen forslag til tilbehør? F.eks gode oster, godt brød, kjeks, frukt og andre ting til?
Ingeborg Skrevet 26. mai 2003 #2 Skrevet 26. mai 2003 Kom over en nydelig røkt Jarlsberg i ostedisken for ikke så lenge siden, det anbefales! Tomat og reddikker synes jeg hører med på et ostebord.
Gjest Mayamor Skrevet 26. mai 2003 #3 Skrevet 26. mai 2003 * stangselleri * druer * brie * camembert * rom og rosin ost * det finnes jo flere typer "dessertoster" * ritz kjeks Hva jeg kom på sånn i farten... Mayamor
Tuddelidu Skrevet 26. mai 2003 #4 Skrevet 26. mai 2003 De har en veldig god ost på mega her... husker ikke hva den heter i farta, men er en slags røkt smelteost har jeg hørt... Mener kanskje den heter/het reybino(?), men så skiftet den navn, og jeg vet ikke om den het det først eller etterpå 8eller om den noengang har hett det, forresten... ) Det står forresten forest på etiketten
myagi Skrevet 26. mai 2003 #5 Skrevet 26. mai 2003 Mange liker frukt til ost, -jeg er ikke en av dem. Til nød druer. Ellers er det fleste grønnsaker gode: -paprika (gjerne forskjellige farger) -selleri -agurk er ett must til blåmuggost. -reddiker (gjentar) Forslag til ost: Blå: -Castello. Denne liker de fleste. -Papillon Rouqefort. For de som tåler litt mer. :blunke: -Black Label Rouqefort. Heller ikke for pyser. Brie: -Brie De Maux. Ingen over,ingen ved siden. Fast ost. -Jarlsberg er jo bare så utrolig godt -Ridderost -Royal Morbier. Smaker kanskje ikke så veldig mye,men har ett lag av aske fra vinstokker i midten. Kult. -Sorte Sara -Gamle Ole De to siste er litt sterkere Myke oster -Det finnes en rekke smøreoster med all slags krydder. Det er ett spesielt merke jeg liker veldig godt,men jeg kan ikke for mitt bare liv huske hva det heter. Nåja. Tine har mange gode de også. Også finnes det en røkt ost som er veldig god. Den husker jeg heller ikke hva heter. Reybino kanskje? Den er ihvertfall ikke høy,rund og selges i løsvekt. Brunaktig "skall." Smaker nesten litt bacon. Regelen sier jo at man skal ikke ha salt kjeks til ost for det demper smaken av osten. Jeg tar meg friheten til å mumse ost på salte kjeks og min favoritt er Saltinas eller hva de heter,de store litt grove,salte. Ellers er det jo greit med en sånn stor pakke fra Sætre hvor man har litt av hvert. Toast er også greit. Lykke til!
Amica Skrevet 26. mai 2003 #7 Skrevet 26. mai 2003 Hvis man noen gang har vært på et osteparty der de har hatt både kjeks og baguetter, ser man fort at brødet forsvinner først... Kjøpte to svære franske sist jeg var på ostebord, og de forsvant fort gitt! Spiser streng tatt franskmenn KJEKS til osten? Har en gourmet-kompis som fnyser bare jeg sier Salinas...
Gjest Lea Skrevet 26. mai 2003 #8 Skrevet 26. mai 2003 Husk også på de som ikke liker "sterke" oster. Kjøp inn noen helt enkle kremoster og f.eks Creme Cherie. Smaker godt både på baguetter og kjeks. Er enig i at brød er bedre enn kjeks i mange tilfeller. Og epler, druer og reddiker må være med. Gjerne stangselleri også.. kanskje med en oste-dip?
Lula Skrevet 27. mai 2003 #9 Skrevet 27. mai 2003 Tuddelidu skrev: men er en slags røkt smelteost har jeg hørt... Mener kanskje den heter/het reybino(?), Reybino er en røkt halvfast ost. Veldig god, og passer godt med feks litt frisk rosmarin. De litt kraftige smakene utfyller hverandre godt. Myagi skrev: Royal Morbier. Smaker kanskje ikke så veldig mye,men har ett lag av aske fra vinstokker i midten. Kult. Vel, i dagens Morbierproduksjon brukes ikke aske fra vinstokker men et vegetabilsk stoff tilsatt farge. Ikke fullt så kult Men osten er god den. Selv har jeg aldri kremoster eller Creme Cherie eller den slags "dessert oster". Syns ikke det har så mye med ost å gjør akkurat. Men smaken er vel som baken. Mine favoritter er Roquefort (gjerne Papillon f.eks). Saint Agur er en annen blåmuggost som er fantastisk god. Noe rundere enn Roquefort. En god Gorgonzola er heller ikke dumt. En godt moden Brie er fint. Brie de Maux er et bra tips. En Chevre må man ha (hvit geitost)! Og kanskje en bit Manchego (spansk fastost). Og litt Parmesan!!!! Å, jeg elsker ost!!!!! Mitt tips er å gå i en forretning med en bra betjent ostedisk! Rimi og Rema har ikke det beste utvalget, for å si det sånn Som tilbehør har jeg aldri stangselleri, druer, paprika eller denslags. Synes ikke det passer. Da har jeg heller denne typen tilbehør: Nøtter, fiken, chilihonning (genialt!!), dadler (prøv med blåuggost!!) o.s.v. Og så vil jeg selvsagt ha godt hjemmbakt brød til. Gjerne med valnøtter i feks :-) Kjeks synes jeg ikke passer.
kenguru Skrevet 27. mai 2003 Forfatter #10 Skrevet 27. mai 2003 Tusen takk for svar :D Skal skrive opp alle tipsene..mye bra her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå