Gå til innhold

Jernmangel, kvalme?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det vanlig å få kvalme, og en slags feberfølelse når jernlaget er for lavt?

Jeg ble målt for noen måneder siden, og da lå jeg så vidt over grensen til å være for lav. Det var da etter jeg hadde tatt multivitaminer med jern i en periode. Så jeg fikk ikke beskjed om å ta tilskudd. Men siden jeg nettopp hadde tatt tilskudd så vil jeg gå ut fra at lagrene mine var høyere enn de hadde vært uten.

Nå har jeg ikke tatt de, eller annet tilskudd med jern, og jeg begynner føle meg uvel igjen. Kan det ha en sammenheng med jernnivået mitt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Forbruker
Skrevet

Hvorfor går du ikke til legen og finner ut hvorfor du er kvalm?

Jeg hadde jernmangel for noen år siden og jeg var ikke mye kvalm, men ofte svært svimmel og svimte av ofte. Med svimmelhet følger ofte kvalme, men jeg ville sagt at kvalmen var en bivirkning av svimmelheten og ikke jernmangelen.

Gå til legen og få målt på nytt og snakk samtidig om kvalmen.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor går du ikke til legen og finner ut hvorfor du er kvalm?

Jeg hadde jernmangel for noen år siden og jeg var ikke mye kvalm, men ofte svært svimmel og svimte av ofte. Med svimmelhet følger ofte kvalme, men jeg ville sagt at kvalmen var en bivirkning av svimmelheten og ikke jernmangelen.

Gå til legen og få målt på nytt og snakk samtidig om kvalmen.

Jeg går ikke til legen pga at jeg er kvalm i et par dager :) Skal til lege til høsten, for å få målt b12 lageret på nytt. Før det blir det ikke noen ny runde, med mindre jeg blir mer akutt syk eller skadd.

For det kan like gjerne være psykisk, og da går det over når jeg får stresset ned.

Frem til det, ny runde med multivitaminer (som jeg sannynligvis ikke burde sluttet med i utgangspunktet, men de ble glemt ut), og en kopp ingefærte :)

Men er det andre her som vet om det er normalt med kvalme ol med lavt jernlager? Ser ikke ut som det er et vanlig primærsymptom etter det jeg klarer google frem, så sannsynligvis er det heller at jeg er sliten, og er jeg sliten blir jeg ofte kvalm. Om det nå i det hele tatt har noe med jernlageret å gjøre, og ikke er at magesyken som visstnok går har tatt meg og denne gangen.

Skrevet
Er det vanlig å få kvalme, og en slags feberfølelse når jernlaget er for lavt?

Jeg ble målt for noen måneder siden, og da lå jeg så vidt over grensen til å være for lav. Det var da etter jeg hadde tatt multivitaminer med jern i en periode. Så jeg fikk ikke beskjed om å ta tilskudd. Men siden jeg nettopp hadde tatt tilskudd så vil jeg gå ut fra at lagrene mine var høyere enn de hadde vært uten.

Nå har jeg ikke tatt de, eller annet tilskudd med jern, og jeg begynner føle meg uvel igjen. Kan det ha en sammenheng med jernnivået mitt?

Kvalme og jernmangel kan henge sammen ja. Spis tilskuddet ditt som legen sa, jente! Og blir du bra igjen da, vet du hva som var grunnen. Blir du ikke bra, gå til legen. (For ordens skyld, ingen bør begynne med jern uten å ha testet at de trenger det først).

B-vitamin-mangel kan også gi kvalme.

Gjest Gjest
Skrevet
Kvalme og jernmangel kan henge sammen ja. Spis tilskuddet ditt som legen sa, jente! Og blir du bra igjen da, vet du hva som var grunnen. Blir du ikke bra, gå til legen. (For ordens skyld, ingen bør begynne med jern uten å ha testet at de trenger det først).

B-vitamin-mangel kan også gi kvalme.

Jente? :ler: Det er det mange år siden jeg har blitt omtalt som :ler:

Han sa ingenting om at jeg skulle ta tilskudd av jern. Fikk bare en lapp i posten med resept på b12, og ringte for å få alle resultatene utlevert. Jeg hadde tilfeldigvis tatt multivitaminer med jern litt før blodprøvene, og når jeg ble målt lå jeg helt i det aller laveste på hva som var "normalt". Og jeg ble kvikkere når jeg gikk på de, så vidt jeg kan huske.

Så satser på at jeg kommer meg når jeg begynner på nytt, og så får jeg se hva det ligger på om noen måneder. Skal mye til for å havne for høyt med rundt 10 mg jern daglig i et par uker når jeg i utgangspunktet lå lavt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...