Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #1 Skrevet 19. juli 2008 Har vært borti en ungdomsskolelærer som fortalte klassen at flere elever fra skole hadde tatt abort siste året. Hun nevnte selvsagt ingen navn, og det var vel antageligvis ment litt til skrekk og advarsel for elevene. Men jeg lurer på, har læreren likevel lov til å si dette? Det vil jo automatisk føre til spekulasjoner? En annen ting er, åssen har hun fått greie på dette? Hvis det er fra helsesøster eller skolelege så må da dette være brudd på taushetsplikt? Eller har helsepersonellet lov å si at x antall elever har tatt abort, hvis de ikke nevner navn? Hvis læreren har fått vite det fra elevene selv så må det jo være et grovt tillitsbrudd å si dette videre? Jeg er selv mot abort og ønsker velkommen ting som kan avskrekke elevene, men det inkluderer jo ikke å henge ut de som allerede har tatt abort.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #2 Skrevet 19. juli 2008 Læreren kan enkelt og greit basere sine uttalelser på statistikk.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #3 Skrevet 19. juli 2008 Læreren kan enkelt og greit basere sine uttalelser på statistikk. Isåfall vil denne læreren da være ganske så feilinformert. http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-131.html Det er rundt 1,6 % som tar abort i ungdomsskolealder, altså da rundt en av 75 om jeg ikke tenker helt feil her.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #4 Skrevet 19. juli 2008 Isåfall vil denne læreren da være ganske så feilinformert. http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-131.html Det er rundt 1,6 % som tar abort i ungdomsskolealder, altså da rundt en av 75 om jeg ikke tenker helt feil her. Hvorfor betyr dette at læreren er feilinformert? En ungdomsskole kan ha flere hundre elever, og da blir 1 av 75 fort til "flere elever".
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #5 Skrevet 19. juli 2008 Så lenge det ikke er mulig å identifisere noen så er det vel ikke brudd på taushetsplikten?
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #6 Skrevet 19. juli 2008 Læreren snakket ikke om statistikk, men om at flere jenter på den konkrete skolen hadde tatt abort. Hvor liten gruppe skal det være før slikt ikke blir ok da? Enn om hun hadde sagt "en her i klassen har tatt abort"?
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #7 Skrevet 19. juli 2008 For å ta et tenkt eksempel, hva om hun hadde sagt, "kjønnsykdommer er overalt, det er til og med noen som er smittet her i klassen"? Det hadde vel ikke vært ok, selv om det hadde vært aldri så avskrekkende for ting og tang?
Brunhilde Skrevet 19. juli 2008 #8 Skrevet 19. juli 2008 (endret) Læreren snakket ikke om statistikk, men om at flere jenter på den konkrete skolen hadde tatt abort. Hvor liten gruppe skal det være før slikt ikke blir ok da? Enn om hun hadde sagt "en her i klassen har tatt abort"? For å ta et tenkt eksempel, hva om hun hadde sagt, "kjønnsykdommer er overalt, det er til og med noen som er smittet her i klassen"? Det hadde vel ikke vært ok, selv om det hadde vært aldri så avskrekkende for ting og tang? Men hun sa ikke noe av dette. Hun sa at flere elever på skolen hadde tatt abort. Såvidt jeg forstår åpningsinnlegget ble det heller ikke spesifisert hvilke klassetrinn dette gjaldt, altså ikke så lett å identifisere de det gjelder. Endret 19. juli 2008 av Brunhilde
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #9 Skrevet 19. juli 2008 Men hun sa ikke noe av dette. Hun sa at flere elever på skolen hadde tatt abort. Såvidt jeg forstår åpningsinnlegget ble det heller ikke spesifisert hvilke klassetrinn dette gjaldt, altså ikke så lett å identifisere de det gjelder. Hvis skolen min var representativ ville det uansett ført til utstrakt spekulering, og de som ble sett på som "løse" ville blitt hengt ut. Etter min mening fører det ingenting godt med seg å si slike ting.
Gjest Raptuza Skrevet 19. juli 2008 #10 Skrevet 19. juli 2008 Det må vera lov å snakka om abort. Temaet er alfor tabubelagt og gjer det vanskeligare for dei som har utført abort.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #11 Skrevet 19. juli 2008 Det må vera lov å snakka om abort. Temaet er alfor tabubelagt og gjer det vanskeligare for dei som har utført abort. Å snakke om abort på generalt grunnlag blir noe annet enn å opplyse om at blant dere 200 jenter er det 4 som har tatt abort (tallene er bare et eksempel). Jeg er absolutt for informasjon, og synes heller ikke man skal fortie hvordan fosteret ser ut etter 12 uker feks. Man må ha all informasjon for å kunne gjøre seg opp en mening om temaet. Men hvor mange jenter som har tatt abort akkurat ved den aktuelle skolen synes jeg ikke noen trenger å vite.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #12 Skrevet 19. juli 2008 Men jeg lurer på, har læreren likevel lov til å si dette? Det vil jo automatisk føre til spekulasjoner? En annen ting er, åssen har hun fått greie på dette? Hvis det er fra helsesøster eller skolelege så må da dette være brudd på taushetsplikt? Eller har helsepersonellet lov å si at x antall elever har tatt abort, hvis de ikke nevner navn? Hvis læreren har fått vite det fra elevene selv så må det jo være et grovt tillitsbrudd å si dette videre? 1. Dette kan lærerinnen si med utgangspunkt i forskning og statistikk. 2. Spekulasjoner vil det alltid være , rykter er verre å få has på. 3. Taushetsplikten gjelder uansett, skoelelege og helsesøster vil ikke gi informasjon videre angående dette. 4. Ja , det kalles statistikk. 5. Lærerinnen forteller ikke det videre til klassen. Tror ikke hensikten var hverken å skremme eller henge ut noen, men en opplysning og dialog for å sette ting litt i perspektiv for dere/ klassen .
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #13 Skrevet 19. juli 2008 Det blir jo noe annet å si at statistisk sett så har x jenter ved skolen tatt abort. Enn å si at x jenter ved skolen tok abort i fjor... Litt viktig å se den forskjellen. Hvis en lærer sier at statistisk sett er det homofile i hver skoleklasse, så blir det noe annet enn å si at i denne klassen går det to homofile. Det siste blir jo veldig feil med mindre de er ute av skapet.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #14 Skrevet 19. juli 2008 Det blir jo noe annet å si at statistisk sett så har x jenter ved skolen tatt abort. Enn å si at x jenter ved skolen tok abort i fjor... Litt viktig å se den forskjellen. Hvis en lærer sier at statistisk sett er det homofile i hver skoleklasse, så blir det noe annet enn å si at i denne klassen går det to homofile. Det siste blir jo veldig feil med mindre de er ute av skapet. Det er å sette statistikk i sammenheng ,læreren vår på ungdomsskolen fortalte at x antall i klassen er homofile og lesbiske. Hva er problemet med det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå