Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser at de fleste som svarte i en annen tråd angående flexitid mer eller mindre fritt kan jobbe kortere/lengere dager så lenge de sammenlagt har jobbet timene sine, uavhengig av om de har timer til gode på et gitt tidspunkt. Er dette stort sett slik flexitid praktiseres, gitt at stillingen man har tillater at man gjørt det slik?

Jeg har innbilt meg at flexitid vil si at jeg kan komme og gå mellom f.eks 0700 og 1700, med en kjernetid der jeg må være tilstede, så lenge jeg jobber timene mine, altså 7,5 t + lunch. Jeg ville ikke jobbet mindre en dag uten å avklare med sjefen først, og ikke tatt ut avspasering før jeg evt hadde jobbet meg opp plusstimer. Har jeg misforstått helt (har ikke hatt flexitid så ofte, men får det i ny stilling), eller praktiseres dette ulikt? Det har rett og slett ikke falt meg inn at jeg faktisk kan velge å kun være til stede i kjernetiden, og jobbe inn de resterende timene nå og da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet 3 ulike steder med fleksitid. Alle stedene har dette blitt praktisert slik at man kommer og går som man vil (så lenge man er der i kjernetiden), bare man ikke har mer enn -10 timer på konto. Man kan mao jobbe ca 6 t + lunsj hver dag (avhengig av hva man har på konto, det må jo jobbes inn også).

Skrevet

Hos oss har vi også flexitid, men stort sett er folk på jobb 7,5 timer +lunsj hver dag. Vanligvis avspaserer vi bare hvis det er noe vi skal eller det er noe spesielt, men vi trenger ikke avklare det med sjefen først. Vi må selvsagt være tilstede dersom det er planlagt møter e.l., da.

Jeg pleier vanligvis å jobbe ca 8-16, men jeg går når det passer meg og det passer inn i arbeidet (gidder ikke begynne på noe nytt kl 15.45, da går jeg heller hjem). Jeg deler kontor med sjefen, og dersom jeg har planlagt å gå tidligere, pleier jeg å nevne det i forbifarten. Mest fordi alle bare er så vant til at jeg er der til kl 16 og antar at jeg er tilgjengelig til da.

Jeg synes det er veldig greit å ha noen plusstimer på kontoen til vanlig, bare i tilfelle jeg trenger dem. Litt betryggende å vite at jeg har "rett" til å bare gå dersom det skulle være noe, og slippe å tenke på at jeg skylder noe.

Man kan avspaserere selv om man ikke har plusstimer på konto, men man bør ikke ha for mange minustimer for lenge. Men det går lang tid før noen reagerer på det, altså. Tror grensen er på 75 minustimer, da får man ikke ført avspaseringstimer lenger, og må begynne å føre feriedager i stedet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...