Unia Skrevet 18. juli 2008 #1 Skrevet 18. juli 2008 Noen måneder før jul og noen måneder etter sleit jeg med at jeg ganske ofte holdt på å besvime, og det har skjedd noen ganger siden det også, men bare ikke så ofte. Blodprøven jeg tok hos legen viste ingen feil, men legen sa jeg hadde litt lavt blodtrykk (men det ble bare nevnt, så tror ikke det var så lavt at det har noe å si..) Har ikke skjedd i ferien, før i dag, når jeg skulle jobbe. Må stå i mange timer, og det går tydeligvis ikke for meg. Allerede etter en time ble jeg varm, svimmel og fikk sånne synsforstyrrelser på en måte.. Noen ganger blir jeg kvalm også.. Hver eneste gang det har skjedd har jeg vært sykt nært ved å bare falle om. Det har skjedd når jeg sitter også.. Men det hjelper som oftest å sette meg et sted der det er mer luft, og der jeg kan sitte i den stillingen jeg vil, om dere skjønner. F.eks så har det skjedd på skolen en del ganger, og da har jeg bare måtte gått ut på gangen. Men dette kan jo ikke fortsette, for det er jo utrolig ubehagelig. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skjer.. Det er jo på en måte ikke vits å gå til legen igjen heller, når det tydeligvis ikke er noe feil med meg.. Og det går som oftest over etter noen minutter.. Etter at det har skjedd, føler jeg meg helt fin igjen.. Noen som har opplevd det samme, og som har noen ideer om hva det kan være?
Gjest store mor Skrevet 18. juli 2008 #2 Skrevet 18. juli 2008 Dette høres ut som et veldig typisk eksempel på angstanfall. klem
Unia Skrevet 18. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. juli 2008 Hmm. Leste litt om symptomer og sånn på nettet, og det høres jo veldig ut som det, men jeg kan på en måte ikke forstå at det er psykisk.. For det har liksom skjedd i mange situasjoner der jeg ikke har hatt noen grunn til å føle meg redd eller noe.. Går det an å gjøre noe med det om det er det isåfall?
Gjest store mor Skrevet 18. juli 2008 #4 Skrevet 18. juli 2008 Hmm. Leste litt om symptomer og sånn på nettet, og det høres jo veldig ut som det, men jeg kan på en måte ikke forstå at det er psykisk.. For det har liksom skjedd i mange situasjoner der jeg ikke har hatt noen grunn til å føle meg redd eller noe.. Går det an å gjøre noe med det om det er det isåfall? Er du redd for å besvime? Det går absolutt an å gjøre noe med det, ja! Jeg anbfaler kognitiv terapi, det viser til fantastisk bra resultater på angst-terapi. Du trenger bare gå til fastlegen og be om henvisning til kognitiv terapi. Det er veldig mange steder den mest vanlige behandlingsformen mot angst og/eller depresjon.
Unia Skrevet 18. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. juli 2008 Nei, jeg er ikke akkurat redd for det. Hadde jeg fått et sånt anfall når jeg var helt alene, så hadde jeg ikke hatt noe imot å besvime, for det føles verre å være tilstede når jeg føler meg så jævlig. Når det skjer så har jeg bare lyst til å legge meg ned.. Uff.. Er terapi virkelig nødvendig? Orker egentlig ikke noe sånt. :/
Gjest Gjest_Kanel_* Skrevet 19. juli 2008 #6 Skrevet 19. juli 2008 Jeg har hatt det sånn siden tenårene(er 29 nå). Har besvimt noen ganger også. Jeg har også lavt blodtrykk og jeg er ganske sikker på at det har noe med saken å gjøre. Jeg er heller ikke alltid så flink til å få i meg nok mat og det hjelper jo ikke akkurat. Har blitt vandt til det nå kan du si så det er ikke noe stort problem så lenge jeg rekker å sette meg ned eller finne noe å støtte meg til...
yoga Skrevet 19. juli 2008 #7 Skrevet 19. juli 2008 Jeg har også hatt det sånn mye... Det var perioder hvor jeg kunne besvime daglig. Fryktelig ubehagelig, men ikke farlig. Jeg hadde, som gjest over, lavt blodtrykk. Det behøver jo ikke være det som er årsaken for deg, men jeg vil anbefale deg å ta en ekstra tur til legen, for å utrede det videre. Det kan og være individuelt hvor lavt blodtrykket er, før kroppen reagerer på det. Noen tåler veldig lavt, mens andre merker det veldig fort..
angeleyes Skrevet 19. juli 2008 #8 Skrevet 19. juli 2008 Jeg også har det slik at jeg besvimer innimellom. Det har vært slik noen år nå. For ca to år siden var jeg hos legen for å finne ut hva som var galt. Jeg hadde som ts og andre her lavt blodtrykk. Ingenting annet var galt med mine blodprøver. Legen min mente da at det lave blodtrykket skyldtes stress; ergo at jeg besvimte så mye fordi jeg hadde masse stress i kroppen. Jeg har i senere tid funnet ut at ikke det er stress som gjør at jeg besvimer, men kan det være det som er problemet for deg? Kanskje du stresser mye på skolen og jobb? Uansett anbefaler jeg deg en utredning hos legen.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #9 Skrevet 19. juli 2008 Har også noen slike "anfall" av og til, vet ikke hvorfor. Er helt sikker på at det ikke har med angst å gjøre, i hvertfall. Sist det skjedde, var jeg inne på en butikk. Ganske plutselig ble hodet fryktelig tungt, knærne ville svikte, og hørselen endret seg (som om det ble vakum inni hodet og alle lyder ble dempet). Tenkte at jeg måtte legge meg ned før jeg falt, men fant meg en stol og satt der i fem minutter. Følte meg bedre, reiste meg for å gå, men måtte snu og sette meg igjen. Det pågikk vel i 8-10 minutter. Jeg mistenker at det har med blodtrykksfall å gjøre, men jeg vet ikke hvorfor jeg skulle få det. Har relativt lavt blodtrykk, ca. 100-110 på 75-80.
Gjest Lintin Skrevet 25. juli 2008 #10 Skrevet 25. juli 2008 Jeg har også slike anfall av og til, begynte i tenårene og nå har jeg det 6-8 ganger i året. Med meg har det sammenheng med lavt blodtrykk, men etter å ha slått meg kraftig når jeg har gått ned for telling noen ganger har jeg lært meg å kjenne igjen symptomene. Lyder blir kraftig dempet (som å svømme under vann) prikking i huden, problemer med å feste blikket, gyngene bakke. For meg hjelper det å sette seg ned (foretrekker gulvet fordi jeg ikke vil slå meg om jeg skulle svime av) og legger hodet mellom bena for å få nok blodtilførsel til hjernen. Legen min mente jeg skulle være obs på enkelte situasjoner, som f.eks om morgenen, ved vannlating, lavt blodsukker (les ikke spist eller drukket på en stund). Det er en god i ide å notere seg hva som skjer når du får et "anfall", noter deg bak øret hvor lenge siden du spiste, har du akkurat vært på do, reiste eller snudde du deg fort. Var slik jeg fant ut hva som trigget mine "anfall"
Gjest Gaby Skrevet 25. juli 2008 #11 Skrevet 25. juli 2008 Svimmelhet, kvalme og synsforstyrrelser kan også være symptomer på migrene.. Jeg har migrene med aura, og da får jeg synsforstyrrelser, og føler meg helt svimmel og rar, som om jeg ikke er helt meg selv. Jeg blir heldigvis ikke kvalm ved migrene, men det er det mange som blir.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #12 Skrevet 5. august 2008 Jeg har også hatt slike anfall, og det er veldig ubehagelig. Skyldes sannsynligvis lavt blodtrykk, siden jeg har det. Men det hjelper å sette seg ned på en stol, med hodet ned mot gulvet (helst så langt ned som mulig). Det skjer heldigvis relativt sjelden, og hvis det skjer har jeg gjerne sovet lite / dårlig natten før, eller vært på helgetur med mye aktiviteter og lite søvn. Så nå er jeg veldig nøye på å få nok søvn, for jeg vil helst slippe disse anfallene!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå