Gå til innhold

Hvordan blande sjokolade og fløte?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal lage en dessert hvor det skal være en lunken sjokoladesaus bestående av smeltet, mørk sjokolade og matfløte.

Jeg trenger noen gode tips til hvordan jeg skal blande disse to uten at det skiller seg, siden det ikke står noe om det i oppskriften. Har nemlig tabba meg ut på det med sjokolade og fløte før...

Skal fløten være kald, varm, lunken? Skal det blandes litt og litt eller alt på en gang? Underveis i sjokoladesmeltinga eller etter at den er ferdig smeltet?

Hjelp! Vil ikke ha ekkel sjokoladesaus enda en gang...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har fløte og sjokolade i en kjele, varm på svak varme til sjokoladen har smeltet i fløten visp godt, og varm til sausen tykner, fløte tykner når den koker, men visp godt. sjokolade tåler ikke høy varme så alternativt kan du koke fløten først deretter ha i sjokolade og la den smelte i den varme fløten og deretter visp.. prøv deg litt frem:)

Skrevet

Du kan godt ha en skje olje i også, da blir sausen blank og fin. Det er to ting som er viktige:

Ikke for sterk varme og sørg for at den holder seg jevnt varm. Ha den i en sånn tacokjøttdeigvarmer med lys under eller noe når du serverer.

Du kan godt bruke melk også, hvis du vil spare kalorier, og du kan bruke kremfløte hvis det er fest, he he.

Kokesjokolade, firkløver, melkesjokolade, yade, all sjokolade passer godt. Du kan dessuten bruke Baileys istedet for melk/fløte om du skal ha voksenselskap. Eller Dooleys.... Nam

Gjest Gjest
Skrevet

hvis du vil være helt sikekr på at det går bra kan du smelte sjokoladen i fløten over vannbad, bare pass på at du ikke får damp i sjokoladen.. Men da er du i alle fall sikker på at du ikke brenner sjokoladen og jeg har alrdi opplevd at det har skilt seg når jeg gjør det slik

Skrevet

jeg har ikke opplevd noe sånt : )

prøv deg fram , og det er gode tips over her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...