Gjest redd jente på 17 Skrevet 17. juli 2008 #1 Skrevet 17. juli 2008 Hei jeg har et spm. ang p-piller og graviditet! jeg går på noen p-piller kaldt micro ___? Jeg begynner på nytt brett hver onsdag, og tar pillene i 11-12 tiden hver kveld. jeg har nettopp vært i utlandet med kjæresten min og glemte å ta p-pillen min på en torsdag (vel og merke SISTE torsdag på p-pille brettet) jeg kom ikke på at jeg hadde glemt å ta p-pillen før klokken var 1 på dagen onsdag, men tok torsdagens pille med en gang jeg kom på det. jeg ble så klart nervøs, da også min kjæreste, så vi bestemte oss for å ta en tur på apoteket i spania for å spørre om hva som nå var utveiene. Mannen på apoteket sa at dette ikke gjorde noe, og at jeg bare skulle fortsette å ta pillene ut brettet, og ikke tenke på videre prevansjon. STEMMER DETTE? han nevnte noe om at det ikke gjorde noe siden det nesten var midt i brettet, men jeg var jo i siste uke? og da jeg kom hjem og leste på bruksanvisningen for pillene stod det at det er da det IKKE er sikkert. siden jeg ikke leste bruksanvisningen før i dag, så lot jeg være å begynne på neste brett i går, for å få mensen denne uken som kommer. men i følge bruksanvisningen på pillene er det nettopp dette jeg ikke burde gjort! Har jeg gjort noe feil nå? er sjansen nå stor for at jeg er gravid? jeg håper på svar så fort som mulig
JEM Skrevet 17. juli 2008 #2 Skrevet 17. juli 2008 Begynner du på nytt brett hver onsdag? Mener du hver fjerde onsdag? Jeg tror uansett ikek sjansen for at du kan være grevid er særlig stor dersom du bare har glemt én pille. Den er selvfølgelig tilstede, men fortsatt ganske mikroskopisk. Jeg tror du kan slappe av, så skal du se at mensen din kommer når den skal. Så er det bare å begynne å ta pillene som normalt ondagen i mensuken. Sånn hadde i hvert fall jeg gjort det.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2008 #3 Skrevet 17. juli 2008 Begynner du på nytt brett hver onsdag? Mener du hver fjerde onsdag? Jeg tror uansett ikek sjansen for at du kan være grevid er særlig stor dersom du bare har glemt én pille. Den er selvfølgelig tilstede, men fortsatt ganske mikroskopisk. Jeg tror du kan slappe av, så skal du se at mensen din kommer når den skal. Så er det bare å begynne å ta pillene som normalt ondagen i mensuken. Sånn hadde i hvert fall jeg gjort det. altså, jeg begynner på nytt brett hver 4 onsdag ja... Jeg tok siste pille på det brettet på tirsdagen for to dager siden... mener du at jeg skal begynne på nytt brett til onsdagen som kommer nå, om 5 dager liksom? etter å evt. ha hatt mensen? takk for raskt svar! det er beroligende, i og med at jeg er ny innenfor p-pille verdenen!
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2008 #4 Skrevet 17. juli 2008 Microgynon? Fra pakningsvedlegget jeg fant på felleskatalogen: * Dersom du har glemt én tablett i uke 3. Ett av følgende to alternativer kan følges uten at du trenger å benytte ekstra prevensjon i tillegg: 1. Ta siste glemte tablett så snart du husker det (selv om det innebærer at du tar to tabletter samtidig), og ta neste tablett til vanlig tid. Start på neste brett med en gang det påbegynte brettet er oppbrukt. Det skal med andre ord ikke gjøres noe opphold mellom brettene. Du vil sannsyligvis ikke få noen bortfallsblødning før du er ferdig med det andre brettet, men du kan oppleve småblødninger og gjennombruddsblødninger på dager du tar tabletter. Så ikke ta en pause på de 7 dagene, men husk å test deg for graviditet 14 og 21 dager etter samleiet. Og får du ikke bortfallsbløning ("mens") når du har pause på pillene etter neste brett tester du deg igjen. For sikkerheten raser når du er uheldig med å rote med pillene.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2008 #5 Skrevet 17. juli 2008 Microgynon? Fra pakningsvedlegget jeg fant på felleskatalogen: * Dersom du har glemt én tablett i uke 3. Ett av følgende to alternativer kan følges uten at du trenger å benytte ekstra prevensjon i tillegg: 1. Ta siste glemte tablett så snart du husker det (selv om det innebærer at du tar to tabletter samtidig), og ta neste tablett til vanlig tid. Start på neste brett med en gang det påbegynte brettet er oppbrukt. Det skal med andre ord ikke gjøres noe opphold mellom brettene. Du vil sannsyligvis ikke få noen bortfallsblødning før du er ferdig med det andre brettet, men du kan oppleve småblødninger og gjennombruddsblødninger på dager du tar tabletter. Så ikke ta en pause på de 7 dagene, men husk å test deg for graviditet 14 og 21 dager etter samleiet. Og får du ikke bortfallsbløning ("mens") når du har pause på pillene etter neste brett tester du deg igjen. For sikkerheten raser når du er uheldig med å rote med pillene. Det er det som er problemet, for hvsi jeg IKKE skulle tatt pause nå etter det brettet, skulle jeg begynt på neste brett i går, noe jeg da ikke gjorde...! hva gjør jeg nå da? :S
JEM Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 altså, jeg begynner på nytt brett hver 4 onsdag ja... Jeg tok siste pille på det brettet på tirsdagen for to dager siden... mener du at jeg skal begynne på nytt brett til onsdagen som kommer nå, om 5 dager liksom? etter å evt. ha hatt mensen? takk for raskt svar! det er beroligende, i og med at jeg er ny innenfor p-pille verdenen! Ja, jeg hadde gjort det. Og jeg HAR gjort det, og det har gått helt fint, selv om det selvsagt ikke bør praktiseres helt ukritisk. Men så virker det heller ikke som at du er typen til det.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2008 #7 Skrevet 17. juli 2008 Det er det som er problemet, for hvsi jeg IKKE skulle tatt pause nå etter det brettet, skulle jeg begynt på neste brett i går, noe jeg da ikke gjorde...! hva gjør jeg nå da? :S Ideelt sett for å begrense hvor mye hormoner et eventuelt barn får i seg: Kutter pillene nå, og har en pause til du vet sikkert om du er gravid eller ikke. (Jeg hadde ikke stolt på blødning, men testet minimun 21dager etter siste ubeskyttede samleie) Begynner så på nytt brett, og tar vanlige forsiktighetsregler ved ny oppstart med tanke på kondom osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå