Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

På min arbeidsplass har vi fleksibel arbeidstid med kjernetid fra 09.00 - 14.30.

Normal arbeidstid er fra 08.00-15.45, 08.00-15.00 om sommeren.

Det er avregning en gang i året, og ved denne dato blir alle plusstimer over 45 strøket, og har du over 10 minustimer blir du trekt i lønn.

Jeg er alenemor, og det hender jeg kommer kl.09.00 og går kl.14.30. Denne tiden tar jeg igjen litt her og der når jeg har mulighet til det. Har merket at det er noen som reagerer på dette, og som til stadighet bemerker det. De fleste jeg jobber med kommer tidlig hver eneste dag, og har mange plusstimer.. Har også hørt noen si at: "siden jeg kom 08.15 idag, så må jeg jobbe til 15.15", som hint til at jeg ikke kan komme sent og gå tidlig og at jeg burde jobbe til kl.16 hvis jeg kom kl.09.

Men så lenge jeg passer på å være ajour til avregning, og holder meg under 10 minustimer ellers, er ikke det greit? Det virker som om enkelte syns dette er veldig urettferdig. Er det ikke opp til meg om jeg vil gjøre det slik eller opparbeide meg mye plusstimer for å bruke på avspasering?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt er det opp til deg!

Vi har også slik ordning som du har, og vi har også en del som kommer tidelig hver dag, og en del av disse har aldri pluss eller minustid, de kommer tidelig, og går eksakt like lenge etter de kommer hver dag, slik at de går i null.

Dem om det. Jeg kommer stadig sent. Med andre ord ofte nesten 2 timer etter de første, siden de kommer 7, og jeg nærmere ni... Men, so what? Det er da vitterlig lov innenfor de reglene vi har, og da så. Jeg har forlengst lært meg å overhøre kommentarer fra disse som åpenbart er fødte A-mennesker som bare står opp før mine øyne åpner seg, og går på jobb (og flertallet av dem spiser frokost på jobb da...)

Noen perioder jobber jeg lenge dager, og det kan jeg selvsagt ta ut i kortere dager (eller fridager for den del, så lenge sjefen godkjenner det)

Selvsagt kan du jobbe 9-14.30 dersom du gjør opp for tida enten før eller siden, og som du sier, holder deg innenfor grensene fo tillatt minustid og er ajour ved avregning.

Du har RETT til det, det er dette flexitid handler om, at man kan ha kortere dager noen ganger, lenger dager andre ganger, komme tidelig, komme sent, gå tidelig, gå sent, alt ettersom hva som passer, så lenge man er på jobb i flexitiden (og får unna jobben sin, det er ikke like akseptabelt for meg å ha korte dager sånn midt i månedsrapporteringen, eller årsoppgjøret. Men så er det jo nettopp i f.eks årsoppgjørsperioden jeg opparbeider plusstiden jeg så bruker til kortere dager utover våren da)

Du jonner jo totalt sett så mange timer som du skal i løpet av året, evt trekkes du i lønn om du ikke gjør det. Så da er det jo opp til deg hvordan du fordeler timene innenfor de gitte reglene.

Skrevet

Enig med dere. Jeg forbeholder meg også retten å jobbe fra 9 til 14.30 i perioder og ta igjen det tapte når det passer meg. Med mindre det er midt i en innspurt hvor alle må yte max, selvfølgelig.Det er jo hele poenget med flexitid.

Vet ikke om jeg hadde turt å gjøre det selv, men det hadde vært deilig å avfeie de sure kommentarene du får med "Sier du det? Nei, du skjønner vi har flexitid her hos oss. Det har du kanskje ikke fått med deg?"

Men fra spøk til alvor: Hvis det forblir et problem, kan du jo ta det opp med sjefen din, og foreslå at det gjøres et nummer av flexiordningen og hvilke muligheter den medfører, og evt andre goder dere har, på neste personalmøte el.l.

Skrevet

Du har selvsagt din fulle rett til å gjøre dette.... men....

jeg er en av dem som jobber mye, selv om jeg har fleksitid... og de andre føler kanskje litt på at du aldri yter noe ekstra.. selv om dette ikke er sånn, så blir det fort slike følelser.

Arbeidstakere som alltid "står på krava" er sjelden populære hos oss i all fall.

Og hvis du atpåtil bruker unnskyldningen med at du er alenemor, og derfor foretrekker å jobbe mellom 0900-1430.. så forstår jeg irritasjonen. Faktisk!

På meg høres det nesten ut som du er redd for å gå i pluss... men helst holder deg på minussiden, men hvertfall aldri i pluss. Oss som er ekstra glad i å jobbe forstår nemlig ikke sånt ;)

Skrevet

Og de av oss som ikke liker å jobbe gratis, forstår ikke helt de som velger å jobbe så mye i pluss...

Jeg jobber i perioder mye, og i perioder har jeg mye plusstid. Jeg har vel egentlig alltid plusstid. Men jeg tar det ut i kortere dager og fridager. Min mann er av den typen som har så mye plusstid at han får timer strøket ved årsskiftet. (Ett år tok han det ut i form av fri hver tirsdag i en måned, for å bruke opp plusstida, med det resultat at han gikk på jobb hver lørdag uten å skrive timer for det, for å få unna jobben...) og jeg må si, jeg skjønner ikke helt hvordan noen får seg til å jobbe gratis. (og nei, han er ikke sååå glad i jobben sin, men har visst litt for stor ansvarfølelse, og litt for mye å gjøre, grunnet stadig nedbemanning og fravær...)

Skrevet

Det er vel gjerne slik at det er oss som gjør en ekstra innsats som blir forfremmet når det er snakk om det. Sånn sett får vi jo igjen for "gratisjobbingen"

Jeg har aldri opplevd at noen her på jobben som tviholder på sin rett til å gå kl 1500 har fått høyere lønn eller annen stilling... La mannen din jobbe du Malama :)

Gjest Gjest
Skrevet

Så lenge du er der i kjernetiden, og tar igjen tid slik at du jobber det antall timer du skal, så har du ditt på det tørre. Det eneste er vel om du jobber veldig korte dager når det er veldig mye jobb, slik at dine kollegaer må gjøre ekstra mye for å dekke opp for at du ikke er der.

Her jeg jobber kommer de aller fleste et par timer etter meg. Jeg jobber minst 8 timer hver dag, altså går jeg da hjem minst et par timer før dem. Og da hender det at jeg får irriterte blikk, og enkelte ganger har jeg fått kommentarer om at "jasså, du går -så- tidlig, du". Da sier jeg pent ifra at ja, jeg har alt jobbet min tid i dag, så da er jeg i min fulle rett til å gå.

Skrevet
Det er vel gjerne slik at det er oss som gjør en ekstra innsats som blir forfremmet når det er snakk om det. Sånn sett får vi jo igjen for "gratisjobbingen"

Jeg har aldri opplevd at noen her på jobben som tviholder på sin rett til å gå kl 1500 har fått høyere lønn eller annen stilling... La mannen din jobbe du Malama :)

Selvsagt lar jeg ham jobbe, men han trives ikke egentlig selv heller med å jobbe sååå mye, for nei, han får ikke noe igjen for det egetlig. Og jeg ser ikke årsaken til hermetegnene dine. Han jobber mange, mange timer, ja gjerne ialle fall minst ei uke årlig, uten å få lønn for det.

Jeg gjør også en ekstra innsats, når det trengs, jeg jobber lenge, jeg jobber til midtnatt for å få årsoppgjøret i havn, 15-16 timers dager har jeg hatt i perioder, og jeg har da også fått en annen stilling underveis, men jeg jobber ikke gratis, jeg tar det ut i roligere perioder. Også har jeg nå en sjef som tenker på samme måte som meg. Vi jobber når det trengs, og tar fri når vi kan. Og gjett hva? Han fikk den jobben som sjef etter en sånn som strøyk ei ukes tid i plusstid år etter år. Til tross for at han altså ikke er en sånn som jobber gratis. Så noen steder er det faktsik slik at man kan belønnes for å gjøre en innsats, uten å måtte jobbe gratis.

Skrevet

Hos oss er kjernetiden 9-15, og man flexer som man vil. I tillegg jobber mange av oss inn en dag over to uker, og tar fri annenhver fredag. Jeg kan med god samvittighet komme kl 9 og gå 14 en dag, og sitte fra 7-17 en annen. Alt etter som behovet. Jeg jobber også hjemmefra om kveldene når det er nødvendig, og skåner dermed barna for en mor som er veldig lenge på jobb, og stresser ut døra om morgenen for å rekke jobb til kl 8. Om jeg går kl 15 er det ikke nødvendigvis sånn at arbeidsdagen er over, men passer det sånn så er den det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...