Lyra Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 Vi har pusset opp et gammelt hus, og valgte da å male tregulvet i stua fordi det va stygt og viste seg å være veldig vanskelig å pusse (det var lakkert). Men malinga holder ikke i det hele tatt jo. Nå, et par måneder etterpå er det maaaange hakk i gulvet så du ser trefargen igjennom, det tåler ingenting!! Vi har lyst på nytt gulv, og her er problemet: vi har lagt lister. Disse kan ikke flytte på fordi elektriker har lagt stikkontakter rett oppå dem, og ledningene går også langs listene da det er et gammelt hus der det elektriske ligger utenpå veggene. Er der noen måte å legge nytt gulv og få det pent på uten å flytte på listene? Vi har ikke så innmari mye penger å bruke på dette, har alt brukt opp budsjettet vårt på resten av oppussingen....
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2008 #2 Skrevet 16. juli 2008 Jeg tror jeg ville sjekket ut heldekkende tepper. Noe i sisal-look kanskje, men billigere. Heldekkende teppe kan du jo legge inntil listene, så blir det veldig enkelt. Hvilke gulv har du i de andre rommene?
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2008 #3 Skrevet 16. juli 2008 Du kan jo eventuelt legge nytt gulv oppå det gamle, og bruke lave lister inntil de som allerede er der. De lave gulvlistene er sånne man bruker mest ve dørterskel.. kjenner en som har det, og det er faktisk finere enn det høres ut!
Gjest Dallandra Skrevet 16. juli 2008 #4 Skrevet 16. juli 2008 Hva slags maling har dere brukt? Mattet dere ned lakken med sandpapir og/eller tok et strøk med heftgrunn først? Vi har også gammelt hus med gamle tregolv, og de fleste av disse er nå malt. Kjøkkengolvet ble pusset ned og malt 2 strøk med oljemaling for 3 år siden og det har kun blitt sjarmerende slitt (golvet er veeeldig ujevnt så med to unger som drar tripp-trappstoler over golvet så er det naturlig at malingen slites fortere av på de høyeste punktene). Det hadde mange sprekker så før jul bestemte vi oss for å fylle sprekkene med akrylmasse og male et nytt strøk. Denne gangen valgte vi vannbasert maling, den har vært stygg leeeeeeeeeeeeeeeeeenge. Jeg ville forsøkt å male på nytt hvis dere har noe å hente på grunnarbeid/malingstype. Mht nytt golv og lister så kan dere jo legge vaskelister(fotlister) utenpå de eksisterende listene og på det viset skjule overgangen mellom nytt golv og list.
Lyra Skrevet 17. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. juli 2008 Heldekkende teppe har jeg lite lyst på.... Alle gulv er samme lakkerte tregulvet, men alt var belagt med gulvbelegg eller tepper. Og platene gulvbelegget var limt fast på var spikra ned i gulvet, så det er fullt av spikerhull. Vi pusset gulvet før vi malte, så det ble mattet ned, vi brukte gulvmaling så vi ikke trengte bruke noe grunning under. Hmmm, tror jeg likte løsningen meg å legge gulv og nye små lister best. Takk for svar dere:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå