Gjest bente85 Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 1. Når dem skal fjerne gallestein, har man lokalbedøvelse eller narkose? 2. Hva slags behandlingsmetode er dem bruker nå, knuser de steinen/steinene? I så fall, hvordan kommer restene ut? Er det noe mer dere vil legge til rundt behandling, som jeg bør vite, skriv gjerne det også. Har vært på ultralyd i dag, og der har de funnet ut at jeg har gallestein. Er det jeg har fryktet en god stund nå. Har slitet med smerter og gallesteinsanfall siden julen 2006. Er glad jeg endelig ringte til legen min. Sånn at det endelig kan skje noe. Gleder meg til å bli bra igjen, å slippe disse anfallene med kraftige smerter, kvalme og oppkast.
Lyra Skrevet 16. juli 2008 #2 Skrevet 16. juli 2008 Jeg hadde gallestein, men jeg fjernet hele galleblæra, de sa at jeg kom til å få plagene tilbake hvis ikke. Fjernet galleblæra i en kikkhullsoperasjon, lå på sykehuset i to dager og var sykemeldt et par uker. Absolutt verdt det å få slippe de smertene for alltid
Gjest bente85 Skrevet 16. juli 2008 #3 Skrevet 16. juli 2008 Jeg hadde gallestein, men jeg fjernet hele galleblæra, de sa at jeg kom til å få plagene tilbake hvis ikke. Fjernet galleblæra i en kikkhullsoperasjon, lå på sykehuset i to dager og var sykemeldt et par uker. Absolutt verdt det å få slippe de smertene for alltid Men om dem bare fjernet steinen, ville man få tilbake plagene da også? Den metoden som ble brukt på deg, behandlingen, er den som er vanlig nå om dagen? Da fikk du vel narkose regner jeg med? Jeg har ofte hatt smerter, mer i det siste så si hver mnd. Kanskje fra 1-3 ganger i mnd. Ja, jeg skjønner at det var verdt. Gleder meg veldig å få gjort noe med de smertene jeg har. Ikke bare det, men symptomene liksom. Har vært veldig plaget med kvalme og oppkast, spesielt i de siste mnd. Vært plaget av dette siden jula 2006. Og nå for tiden kan smerte anfallene være opptil et halvt døgn.
Lyra Skrevet 19. juli 2008 #4 Skrevet 19. juli 2008 (endret) Vel, de sa hvertfall til meg at de ikke bare fjernet steinene fordi de kunne komme tilbake og evebtuelt få komplikasjoner (at de kunne sette seg fast) senere. Så det var mer er forebyggende inngrep. Om det er vanlig å fjerne galleblæra for gallestein vet jeg ikke, men jeg hadde gått en del ned i vekt og fikk det som resultat av det, kan hende situasjonen blir en annen da... Fikk narkose ja... Endret 19. juli 2008 av Metemor
LilleBille Skrevet 19. juli 2008 #5 Skrevet 19. juli 2008 Jeg fikk også fjernet hele galleblæren (det samme gjorde hun jeg delte rom med). Tror det er mest vanlig. Ble operert med full narkose og galleblæren ble fjernet med kikkhullsoperasjon. Ble skrevet ut dagen etter operasjonen. Var sykmeldt ca. en uke. Hadde ikke noe vondt - men slet litt med å sette meg opp i sengen de første dagene ... magemuskelene var liksom ikke helt med. Det å få fjernet galleblæren - og dermed slippe de vannvittige smertene gallestensanfallene var, har bare vært fantastisk. Har heller ikke hatt noe problemer av noen sort etterpå. Vet at noen reagerer om de spiser fet mat - men jeg har ikke hatt noen form for plager.
Gjest bente85 Skrevet 19. juli 2008 #6 Skrevet 19. juli 2008 Jeg får ikke tatt vanlig kikkhullsoperasjon jeg da, for å fjerne gallesteinen. Legen min ringte meg dagen etter at jeg hadde hatt ultralyd og fortalte det. Må ha vanlig operasjon hvor dem går inn på magen et sted med full narkose. Blir sikkert en større åpning da, enn bare ett lite snitt. Det virket som dem helst ikke ville fjerne steinen, pga at den var liten, og kanskje også fordi jeg er overvektig. Men også fordi jeg kanskje hadde anfall 1-2 eller 3 ganger i mnd. Problemer er bare at jeg kjenner det i siden, selv om jeg ikke har anfall.
Gjest bente85 Skrevet 19. juli 2008 #7 Skrevet 19. juli 2008 Og jeg regner med det at legen ikke kan skrive ut voltaren så veldig mye, for det er det jeg har og bruke som smertestillende når anfallet kommer. Og hvis jeg får et anfall da, med kraftige smerter, så blir jeg skikkelig dårlig med kvalme og kanskje oppkast også. Så dem vil vel ikke at jeg skal ha det sånn.. Jeg sa det til legen min at jeg orker i hvert fall ikke å gå sånn lenger. Vil bli helt bra igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå