Gå til innhold

Blir kasta ut som 17 åring

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

hello alle sammen.

I dag har jeg kommet i krangel med faren min, det hele er bassert på en tragisk misforståelse.

Det vi krangla om var bare en bagatel, det var rett å slett bare en misforståelse. Så nå har han sagt at jeg skal pakke sakene mine å komme meg så langt vekk som mulig, "snakk med sosialen så kansje du får deg et lite sted å bo" var noe av det han sa, rett etterpå sa han at hvis jeg ikke pakka alle tinga mine før jeg dro så ville det havne på hengern.

Har han lov til dete? jeg er ikke engang fylt 17 år så kaster han meg ut for en liten bagatel :/

Videoannonse
Annonse
Gjest Nishiki
Skrevet

Foreldre kan dessverre hive ut ungene om de vil, uansett alder. Barnevernet er da pliktig til å steppe inn.

Skrevet

Du må gå til barneverntjenesten så får du hjelp, event. politistasjonen for de har samarbeid med barnevernet på kvelden

Gjest Gjest
Skrevet

Som sagt, gå til barnevernet. De kan ta deg i mot når som helst.

De kan også for å sørge for tvangstrekk fra lønn eller trygd, så du får penger fra faren din.

Gjest Gjest
Skrevet

Etter Barnelova §66 og §68 har foreldre forsørgingsplikt til barnet er ferdig med videregående.

Link

Men før du slår loven i bordet, vil det kanskje være bra for det framtidige forholdet mellom dere at du prøver å bli venner med ham? Kanskje la ham sove på det, så ta en rolig prat med ham når ham har fått roet seg?

Skrevet

Barnevernet kommer nok til å prøve å forsone dere.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg trodde det ikke var lov å kaste barna ut før de var 18 jeg?

Men hva var det krangelen dreide seg om? Bare litt nysgjerrig, jeg.

Skrevet

En har forsørgerplikt ja, men en må ikke bo med de.

Gjest Gjest
Skrevet
En har forsørgerplikt ja, men en må ikke bo med de.

Men denne faren hadde åpenbart ikke tenkt å betale noe som helst, og det plikter han å gjøre.

Uansett er det forkastelig å kaste ut datteren sin på en slik måte. Det er derfor det ikke er synd på mange (selvfølgelig ikke alle) av de gamle som sitter alene rundt omkring. Mange av dem har oppført seg forferdelig mot sine barn, og da fortjener de å lide som gamle.

Skrevet

Det der kunne vært min far da jeg var yngre. Når vi kranglet fikk jeg slengt i meg at hvis jeg ikke ville tilpasse meg, kunne jeg bare komme meg ut. Jeg flytta..! Men dette var med et stort kaos av et hjelpeapparat i ryggen, skole, psykologer osv, og det ble ikke engang fulgt opp slik det skulle. Min pappa endret seg kolosalt etter det, men det skal også sies at det var en mer komplisert situasjon en bare en krangel og at jeg ble kasta ut. Han søkte hjelp etter dette. Jeg har bodd hjemme siden, men det går opp og ned. Mine foreldre egner seg best som foreldre når vi har hvert vårt hjem, det er slik vi får det til å fungere. Og det fungerer, jeg tror jeg har et bedre forhold til mine foreldre i dag en de fleste faktisk.

Men det du kan vite er at sosialen er ikke det rette stedet å gå, de tar bare imot "voksne mennesker", altså de som er myndig. Og så er det dette med at hvis du går på videregående vil de heller ikke hjelpe deg, da blir du kasteball mellom lånekassen og dine foreldre. Alternativet er barnevernet, og jeg tror ikke det er noe å strebe etter, sånn egentlig.

Jeg vil anbefale deg å gi det litt tid. Prøv å snakke med din far når han har roet seg, og se om dere kan få ordnet opp i misforståelsene. Husk at foreldre bare er mennesker de også, de kan gjøre feil. Og det er nå en gang slik at noen reagerer på litt vanskelige og ukontrollerte måter når de er sint. De fleste angrer i ettertid, noen har lettere for å innrømme det enn andre.

Ønsker deg lykke til, og håper alt ordner seg! :klem:

Skrevet

Hei :klem:

Uansett hva dere kranglet om, så har han ingen rett til å kaste deg ut hjemmefra. Jeg ser du allerede har fått mange gode råd om hva du bør gjøre. Jeg støtter meg til disse. Ta kontakt med barnevernet, eller politiet. Har du noen venner eller familiemedlemmer du kan være hos, så bo hos dem en liten stund.

Lykke til :klem:

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Gjest Lunis
Skrevet

Dette er jo helt forjævlig, jeg syns skikkelig synd på deg!! Det skjedde med meg også ett utall ganger og det var like fælt hver gang. Foreldre asså!!

Det beste er hvis du klarer det vanskeligste, å bli venn med faren din igjen. Og jeg vet hvor utrolig kjipt det kan være. Om du ikke får det til ville jeg gått til politiet. Du får ikke noe hjelp på sosialkontoret desverre. Forklar dem situasjonen og få frem hva du ønsker mest av alt så tror jeg de tar hensyn til det og prioriterer. Hvis det virkelig var en bagatell bør faren din høre på fornuft. Jeg håper det ordner seg...ingen alder å bli kastet ut på! Min lillebror ble nettopp kastet ut selv og han er bare 18.... kjipe ting.

Skrevet

Har det skjedd før, at han har truet deg på den måten? : (

men ivertfall :klem:

Skrevet

Å! Jeg vil bare sende deg en :klem: , jeg opplevde noe lignendes når jeg var litt yngre enn deg og jeg syntes det var helt forferdelig... Ikke bare det å bli kastet ut, men at man får den følelsen av at foreldrene faktisk ikke vil ha deg lengre.

Gjest Gjest
Skrevet

Dere som gir råd om å gi det tid og ta det opp med faren når han har roet seg, hva tenker dere på liksom? Når faren sier "pakk sakene dine og kom deg til hel.... ut", så kan en liksom ikke gå og legge seg og la far sove på det liksom, om han er veldig sint. Da må en faktisk pakke og finne seg et sted å gå. En forelder som fyrer seg så voldsomt opp over en bagatell kan være i stand til det meste. Sikkert velment, men et dårlig råd....

Uansett, håper det går bra (etter omstendighetene) med ts. Jeg ble aldri kastet ut selv, men hadde trusselen hengende over meg mesteparten av tenårene. En befrielse når jeg endelig flyttet ut frivillig, og har ikke akkurat lagt meg i selen for å ha så god kontakt, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Ensomme gamlinger som sitter på hjemmet og aldri får besøk fra barn og barnebarn har jeg aldri syntes synd på, det er nok en grunn til at de ikke gidder....

Gjest Gjest
Skrevet

Noen ganger så går tennåringer for langt, og det er ikke uvanlig at tennåringsforeldre blir så sinte at de sier slik som in far sa! Du har sikkert også sagt mye dumt i frustrasjon og sinne å egentlig ikke ment det!

For noe tull å kontakte barneværnet! Snakk med faren din du!

Du vet at han reagerte fordi han er glad i deg!

Gjest Gjest_Kine_*
Skrevet
hello alle sammen.

I dag har jeg kommet i krangel med faren min, det hele er bassert på en tragisk misforståelse.

Det vi krangla om var bare en bagatel, det var rett å slett bare en misforståelse. Så nå har han sagt at jeg skal pakke sakene mine å komme meg så langt vekk som mulig, "snakk med sosialen så kansje du får deg et lite sted å bo" var noe av det han sa, rett etterpå sa han at hvis jeg ikke pakka alle tinga mine før jeg dro så ville det havne på hengern.

Har han lov til dete? jeg er ikke engang fylt 17 år så kaster han meg ut for en liten bagatel :/

:roll:

Herlighet, du skjønner vel at tennåringsforeldre kan "sprekke" ved å si dumme ting dem ikke mener dersom DU har gått over streken med noe du har gjort eller sagt!

Skjerp deg og oppfør deg istedenfor!!!!!

Gjest Gjest_Kine_*
Skrevet
Du må gå til barneverntjenesten så får du hjelp, event. politistasjonen for de har samarbeid med barnevernet på kvelden

Sånt tullprat, du kjenner ikke historien....Tenk deg om før du gir slike :riste: råd

Gjest Gjest
Skrevet

Skal vedde på at gjest_Kine* er en slik mor som hiver ut "pakk sakene dine og kom deg ut" både titt og ofte, og vil ikke påføres dårlig samvittighet ved å gjøre det.... Man plasserer ikke barna sine på gata fordi sinnet tar overhånd, basta!

Gjest Gjest_Kine_*
Skrevet
Skal vedde på at gjest_Kine* er en slik mor som hiver ut "pakk sakene dine og kom deg ut" både titt og ofte, og vil ikke påføres dårlig samvittighet ved å gjøre det.... Man plasserer ikke barna sine på gata fordi sinnet tar overhånd, basta!

Nå får du jammen meg gi deg!

Det er faktisk ofte tennåringsforeldre sier slikt i rent sinne og fortvilelse, men ikke mener det bokstavelig! NEI,jeg har aldri sagt slikt til min 2 år gamle datter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...