CHANELine Skrevet 15. juli 2008 #1 Skrevet 15. juli 2008 Jeg har veldig lyst til å trene biceps og triceps for å få mere definerte armmuskler,men jeg har fibromyalgi og har dærfor en del smerter i skuldrene og nakken.Hvor lurt er det å begjynne med det da? Hvor tunge bør vektene(manualene)være i begjynnelsen? Noen som vet om et treningsprogram på nettet for akkurat disse områdene for eksempel?
Gjest New Dawn Skrevet 15. juli 2008 #2 Skrevet 15. juli 2008 Jeg har veldig lyst til å trene biceps og triceps for å få mere definerte armmuskler,men jeg har fibromyalgi og har dærfor en del smerter i skuldrene og nakken.Hvor lurt er det å begjynne med det da? Hvor tunge bør vektene(manualene)være i begjynnelsen? Noen som vet om et treningsprogram på nettet for akkurat disse områdene for eksempel? Hvis du har slike problemer så bør du søke profesjonell hjelp til å komme igang med trening. Ikke ta imot råd fra tilfeldige på nettet. Jeg driver med forskjellig trening, og trener styrke i form av Body Pump. I starten hadde jeg helt lette vekter .. varierte mellom 2x1 kg og 2x2,5 kg gjennom timen. Vi har så mange repetisjoner at dette holdt for meg i starten. Nå har jeg økt på litt - men ikke så veldig mye - alliekvel er jeg gele i musklene etter timen er over .. Men når det gjelder vekttrening så er det utrolig viktig å gjøre øvelsene riktig - derfor anbefaler jeg deg en skikkelig instruksjon før du starter. Lykke til .. det er kjempegøy og man ser resultater av treningen veldig kjapt.
Gjest -Maggie- Skrevet 15. juli 2008 #3 Skrevet 15. juli 2008 Enig med New Dawn - spør profesjonelle om dette, siden det er såpass spesielt. Ellers bør du sikkert være nøye på å isolere muskelgruppene godt, og ha riktig teknikk så ikke skuldre og nakke involveres mer enn nødvendig. Men hør med noen som har greie på denne sykdommen i forbindelse med trening.
CHANELine Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 16. juli 2008 Tusen takk for begge svar.Men når det er snakk om ekspert,er det da fysioterapeut det er snakk om da? Dessverre er det ikke så mye kunnskap om denne sykdommen og fagfolkene på dette er heller fraværende.Men jeg får prøve å forhøre meg litt.Synes det er urettferdig siden jeg er så glad i å trene. Spørs om jeg må holde meg til kondisjon da.
Gjest New Dawn Skrevet 16. juli 2008 #5 Skrevet 16. juli 2008 Tusen takk for begge svar.Men når det er snakk om ekspert,er det da fysioterapeut det er snakk om da? Dessverre er det ikke så mye kunnskap om denne sykdommen og fagfolkene på dette er heller fraværende.Men jeg får prøve å forhøre meg litt.Synes det er urettferdig siden jeg er så glad i å trene. Spørs om jeg må holde meg til kondisjon da. Spør først legen din om det er noen fare forbundet med å melde seg på et treningssenter. Mitt treningssenter har kvalifiserte instruktører .. og er veldig obs på å se til at alle gjør ting på rette måten.
BillyBoy Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 Du bør oppsøke en muskelterapaut (fysioterapeut med ekstra spesialutdanning på muskler). Hvis du er interessert i å få en anbefalt som jeg vet er god, send meg en personlig melding så skal jeg tipse deg om en (i Oslo). Saken er at du kan fort kaste bort mye tid med å trene helt feil hvis du setter i gang på egen hånd. Muskelterapauten kan også se lett om du har for korte muskler, slik at du får spenninger i skuldrene på grunn av det. Jeg hadde vondt i en skulder et halvt års tid, og har gått til en muskelterapaut samtidig som jeg har trent i fire måneder. Jeg har ikke vondt lengre og er i bedre form enn jeg noen gang har vært Du trenger sannsynligvis ikke en masse dyre timer, men prøv det ut og jeg kan love deg at du ikke vil angre deg.
Gjest -Maggie- Skrevet 17. juli 2008 #7 Skrevet 17. juli 2008 Nå ble jeg litt interessert, siden jeg har problemer med musklene i ryggen. Hva kan en muskelterapeut hjelpe med, og hvilke metoder blir brukt?
Bomull Skrevet 17. juli 2008 #8 Skrevet 17. juli 2008 (endret) Hiver meg på tråden jeg også! Min naprapat sier jeg har nedsatt skulderbevegelse, men har ikke kommet med noen gode treningstråd Kanskje en muskelterapeut er tingen? Endret 17. juli 2008 av Sunshine
Gjest -Maggie- Skrevet 17. juli 2008 #9 Skrevet 17. juli 2008 Hiver meg på tråden jeg også! Min naprapat sier jeg har nedsatt skulderbevegelse, men har ikke kommet med noen gode treningstråd Kanskje en muskelterapeut er tingen? Ikke ta dette som et endelig råd, selvfølgelig, men har du prøvd såkalt "rotator cuffs"?
Bomull Skrevet 17. juli 2008 #10 Skrevet 17. juli 2008 Ikke ta dette som et endelig råd, selvfølgelig, men har du prøvd såkalt "rotator cuffs"? Jeg tror du må forklare hva det er før jeg kan svare
Gjest -Maggie- Skrevet 17. juli 2008 #11 Skrevet 17. juli 2008 Det er øvelser som trener stabiliseringsmusklene i skulderen. Øvelsene skal ikke være trening på den måten at du skal ta med tunge vekter, men lettere øvelser for å trene opp disse musklene. Jeg har nettopp hørt om det selv, men har begynt å gjøre disse øvelsene, og merker allerede bedring i skulderen. Fysioterapeuter jeg har snakket med, anbefaler det, og sier at ingen av de som kommer til dem med skulderproblemer har brukt slike øvelser - så jeg tror det kan ha noe for seg, avhengig av hvilke problemer du har, selvfølgelig. Kan være verdt å prøve, ihvertfall? Linker med illustrasjoner:
Bomull Skrevet 17. juli 2008 #12 Skrevet 17. juli 2008 Nei de øvelsene har jeg ikke prøvd! Takk for tipset, de må jeg prøve! :-D
Gjest -Maggie- Skrevet 17. juli 2008 #13 Skrevet 17. juli 2008 Ja, kan du ikke si ifra etter en stund hvordan det går? Hadde vært moro å høre om det fungerer.
Bomull Skrevet 17. juli 2008 #14 Skrevet 17. juli 2008 Ja det blir utover høsten. Treningssenteret er stengt i sommer så jeg har en annen treningsplan nå. Men i august skal jeg begynne!
Gjest -Maggie- Skrevet 17. juli 2008 #15 Skrevet 17. juli 2008 (Ellers kan du sikkert få det til uten vektene på senteret også, siden belastningen skal være så lav)
Bomull Skrevet 17. juli 2008 #16 Skrevet 17. juli 2008 (Ellers kan du sikkert få det til uten vektene på senteret også, siden belastningen skal være så lav) Ja det er klart. Jeg er bare så lite motivert for styrketrening for tiden, og tilbringer mye tid ute i skog og mark i stedet. Men nå har vi kuppet tråden til TS....
BillyBoy Skrevet 18. juli 2008 #17 Skrevet 18. juli 2008 (endret) Nå ble jeg litt interessert, siden jeg har problemer med musklene i ryggen. Hva kan en muskelterapeut hjelpe med, og hvilke metoder blir brukt? Muskelterapauten - tar triggerpunkter, men på mange flere muskler enn en fysio etter min erfaring - tøyer ut de musklene som er for korte, økt bevegelighet - hjelper deg å få en bedre holdning ved massering og avspenning av muskler, og tøye muskler og leddkapsler. - gir deg råd om øvelser og tøyemetoder for å styrke de musklene som trenger det Kort oppsummert virker det som muskelterapauten jobber mer på helheten enn en fysio. Hvis du har problemer med ryggen, kan det være du sitter mye foran et tastatur. Da får du korte muskler foran i brystpartiet og biceps og skuldrene fram, noe som gjør at musklene bak aldri får slappe av. De fleste er også alt for svake i ryggmusklene. Det kan også godt være at problemet sitter i rumpe-lår området. Endret 18. juli 2008 av BillyBoy
Gjest -Maggie- Skrevet 18. juli 2008 #18 Skrevet 18. juli 2008 Det er ikke det som er problemet med ryggen min, men det høres ut som om en muskelterapeut hadde vært tingen. Tusen takk.
CHANELine Skrevet 18. juli 2008 Forfatter #19 Skrevet 18. juli 2008 Muskelterapauten - tar triggerpunkter, men på mange flere muskler enn en fysio etter min erfaring - tøyer ut de musklene som er for korte, økt bevegelighet - hjelper deg å få en bedre holdning ved massering og avspenning av muskler, og tøye muskler og leddkapsler. - gir deg råd om øvelser og tøyemetoder for å styrke de musklene som trenger det Kort oppsummert virker det som muskelterapauten jobber mer på helheten enn en fysio. Hvis du har problemer med ryggen, kan det være du sitter mye foran et tastatur. Da får du korte muskler foran i brystpartiet og biceps og skuldrene fram, noe som gjør at musklene bak aldri får slappe av. De fleste er også alt for svake i ryggmusklene. Det kan også godt være at problemet sitter i rumpe-lår området. Jeg har fått konstantert for korte muskler og har hatt triggerpunktsmassasje da jeg hadde et opphold på Jeløy i fjor.Her finnes det vel ingen spesialist i mils omkrets.Hvorfor skal alt være i Oslo tro?HEhe..
CHANELine Skrevet 18. juli 2008 Forfatter #20 Skrevet 18. juli 2008 Ja,dere er noen fordømte trådkuppmakere hele bunchen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå