Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er så redd for at jeg ikke skal komme inn på det jeg vil..

Alternativet da blir jo restetorget..hvilke studier tror dere havner der?

*tvi tvi*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg søkte var det gjerne andre skoler som ingen ville gå på, rett og sletti. Husker det var en del av de skolene som var litt lengre unna, men det var akkurat de samme fagene som de andre skolene hadde.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Det er bare å gå inn på samornaopptak og finne søkertallene. Jeg var inne på et excel-ark som det stod antall plasser og antall søkere, og da ser man fort hva som ender opp på restetorget: de studiene med færre søkere enn plasser :)

Gjest Gjest
Skrevet
Det er bare å gå inn på samornaopptak og finne søkertallene. Jeg var inne på et excel-ark som det stod antall plasser og antall søkere, og da ser man fort hva som ender opp på restetorget: de studiene med færre søkere enn plasser :)

Dette er vel ikke nødvendigvis riktig. Denne listen viser jo bare de som hadde studiet som førstevalg? Så må man jo ta hensyn til de som ikke kom inn på førstevalget sitt, men velger studiet som andre eller tredjevalg osv.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Dette er vel ikke nødvendigvis riktig. Denne listen viser jo bare de som hadde studiet som førstevalg? Så må man jo ta hensyn til de som ikke kom inn på førstevalget sitt, men velger studiet som andre eller tredjevalg osv.

Nå ble jeg litt usikker, men jeg mener at den ene lista viste totalt antall søkere. Altså 1. - 10. valg.

Skrevet

Selv om et studie har færre (primær)søkere enn plasser, er det ikke gitt at det kommer på restetorget. Det finnes skoler som rett og slett ikke vil ha søkerne fra restetorget.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Selv om et studie har færre (primær)søkere enn plasser, er det ikke gitt at det kommer på restetorget. Det finnes skoler som rett og slett ikke vil ha søkerne fra restetorget.

Er det lov? Er ikke offentlige høgskoler/universiteter nødt til å ta inn kvalifiserte søkere dersom det fortsatt er plass?

Skrevet
Er det lov? Er ikke offentlige høgskoler/universiteter nødt til å ta inn kvalifiserte søkere dersom det fortsatt er plass?

Det er lov å ikke legge ut studiet på restetorget ja.

Gjest Gjest
Skrevet

NTNU legger ikke ut siving på restetorget.

Skrevet

De la vel ikke ut noe i fjor?

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Det er lov å ikke legge ut studiet på restetorget ja.

Det er jo greit nok, men hvis man kontakter skolen så får man vel plass?

Skrevet
Det er jo greit nok, men hvis man kontakter skolen så får man vel plass?

Man kan prøve, men det er ikke sikkert. Noen skoler omdisponerer for eksempel studieplassene til en annen linje.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo fordi de fylles helt ut...

Gjest Gjest
Skrevet
Det er jo fordi de fylles helt ut...

Nei, de gjør ikke det hvert år. Noen år har en eller få linjer hatt åpne plasser, blant annet de årene jeg gikk der. NTNU har blitt flinkere til å takle det de siste årene, ved å endelig fordele antall plasser på hver linje etter at søknadene har kommet inn, i mai.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor velger noen å ikke legge ut ledige plasser på restetorget? Er det ikke bare positivt å få fyllt de opp?

Skrevet

Noen velger som sagt å omdisponere plassene i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...