Gjest Gaby Skrevet 15. juli 2008 #1 Skrevet 15. juli 2008 (endret) Jeg spiser ofte slike pastaretter ute, med helt lys pastasaus som jeg er ganske sikker på inneholder fløte. Men hvordan lager man den? Det skal ikke være bacon i, som i carbonarasausen. Det som oftest er i disse pastarettene er skinke eller kylling, og gjerne asparges eller paprika. Selve sausen smaker jo ikke så mye, slik som torosausen med urter og ost, den smaker alt for mye i forhold til det jeg er ute etter. Noen som har oppskrift? Endret 15. juli 2008 av Gaby
Miel Skrevet 15. juli 2008 #2 Skrevet 15. juli 2008 Jeg pleier å lage pastasaus av fløte og pesto (både rød og grønn kan brukes, men jeg synes rød smaker best) - bare blander sammen til jeg synes det smaker passe. :icon_smile: Litt krydder, og det jeg måtte ha av andre ingredienser, f.eks. skinke, mais, paprika... (Muligens ikke helt det du er ute etter, men idiotenkelt og veldig godt!)
Gjest Eurydike Skrevet 15. juli 2008 #3 Skrevet 15. juli 2008 Jeg har flere ganger laget denne sitron/fløtesausen til pasta med asparges og røkelaks. Anbefales! Som du ser kan den fint lages med bare asparges. Et viktig triks med denne type fløtesauser til pasta, er å ta vare på en del av kokevannet fra pastaen, og tynne ut sausen med dette etter behov etter at man har blandet pasta og saus. Ellers har nemlig fløtesausen lett for å klistre seg helt til pastaen og tørke inn og "forsvinne".
Gjest Gaby Skrevet 16. juli 2008 #5 Skrevet 16. juli 2008 Takk for forslag! Noen som har oppskrift på en fløtesaus som ikke smaker noe spesielt? Bare en god mild smak, litt salt liksom?
Leanne Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 Jeg lager ofte pastasaus slik 2 ss smør smeltes i pannen ha i 3-4 ss hvetemel bland ut med 3-4 dl grønnsaksbuljong (ferdig kokt vann fra vannkoker, blader ut med buljong terninger) Kokes opp.. Har i 0,5 dl fløte Salt & pepper etter smak... (er forøvrig godt med muskattnøtt, paprikapulver eller koriander.. gir sausen litt mer smak...)
Emile Skrevet 17. juli 2008 #7 Skrevet 17. juli 2008 Denne er enkel og god: Stek litt løk, sopp, hvitløk og paprika. Ha oppi litt vann, rømme eller fløte, litt ketchup(!!), salt og pepper. Dette trenger ikke noe kjøtt eller annet ved siden av. Jeg synes retten er fullverdig som den er, med saus og pasta.
Gjest Gaby Skrevet 4. februar 2009 #8 Skrevet 4. februar 2009 Jeg har nå funnet løsningen på spørsmålet mitt, hehe Fløte og eggeplommer, ca 1 stor plomme pr dl fløte Salt og pepper Bland sammen, hell vannet av pastaen, pastaen tilbake i kjelen, oppi med sausen, og rør rundt i et par minutter slik at sausen blir tykk. Ha også oppi evt. kylling/paprika/ost/whatever. Så enkelt var det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå