Gå til innhold

Sosial angst

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei

Jeg skulle liksom idag på lege å fått legeerklæring på min sosiale angst, deretter på NAV å søke yrkesretta attføring. Men klarte bare ikke komme meg ut!

Noen tips om hvordan jeg skal klare å i d hele tatt snakke med legen min og evt hva som skjer på NAV når man skal søke yrkesretta attføring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Har ikke noe konkret råd men når du først har komt deg ut døra, er det som regel ikke like ille som man tror når man sitter inne og kvir seg:-)

På nav får du nok en saksbehandler som du skal forholde deg til under hele attføringsløpet ditt. Så du slipper sannsyligvis å forholde deg til ulike navansatte hver gang!

Lykke til! si hvordan det har gått da når du har fått deg ny legetime!

Klem kallamilla

Gjest samme båt _ bedre nå
Skrevet

De fleste som jobber i slike yrker er ganske tålmodige, så sant de forstår at det er den type angst det dreier seg om.

Mitt råd:

1. Finn ut av hvilket tidspunkt på døgnet, hvilken ukedag, andre forutsetninger osv. som det er lettest for deg å gå ut av døra til en avtale. Tror det er stor variasjon i hvilke tider som føles tryggest fra person til person, når "alle" er utrygge. Morgen/ettermiddag, mandag/ torsdag, ikke/ etter at jeg har gjort visse ting...

2. Skaff deg nytt møte med legen i første omgang. Ikke planlegg begge deler på samme dag, det gjør bare "terskelen" enda høyere. Drit i NAV, enn så lenge.

3. Når du er hos legen forklarer du om angsten. (Hvis du ikke har en psykolog/ psykiater allerede, bør du vurdere å ta det opp med legen)

4. Gjenta punkt 1 og 2... Lag avtale med NAV på et tidspunkt som passer deg "best".

Du kan også kommunisere en del via telefon eller epost hvis det er lettere for deg (for eksempel forklare problemstillingen), men på et eller annet tidspunkt må du nok møte opp personlig.

Å søke yrkesrettet attføring fra NAV kan være en lang og slitsom prosess. Veldig mye lettere hvis du har en saksbehandler som "forstår" problemet ditt. Tror det er mulig å bytte saksbehandler en gang eller to hvis forutsetningene og kjemien er helt "feil". Er ikke sikker på om dét stemmer.

Har du en forståelsesfull saksbehandler, vil denne kunne sette deg i kontakt med evt. mennesker du bør snakke med, arbeidsplasser som tar hensyn, hjelpe deg med å legge en plan for hvordan du skal bli frisk/ kunne leve et godt liv ved siden av angsten, og sikkert mer.

Men, som sagt, glem alt dette nå. Tenk et skritt om gangen, punkt 1: når, innen en uke, er det best for deg å lage avtale med legen? Andre valg i løpet av uka, tredje osv som backup hvis han ikke kan tidspunktet du foretrekker mest.

Også enig med gjest over i at når du har kommet deg ut av døra, er den største jobben gjort.

Skrevet

Jeg har en mild form for sosial angst i perioder. Det som hjelper for meg når jeg må oppsøke autoriteter da, er å trekke pusten dypt og si til meg selv "Det er ikke farlig å gå til Ola Nordmann". Og så lytter jeg til logikken i det, for det er jo faktisk ikke farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...