Gå til innhold

"Ord deling"


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Det har vært så utrolig mye fokus på "ord deling" i det siste, at det virker rart at så mange fortsatt ikke har fått det med seg. Se bare på barneforumet der en mor ønsker å bestille "syden tur" i "høst ferien" fordi det er så dyrt i "felles ferien".

Jeg har hørt flere si at de faktisk deler de sammensatte ordene fordi de synes det tar seg bedre ut. Selv om de faktisk vet at det er feil? Er det noen av dere der ute som gjør dette bevisst, og hva er grunnen?

Skulle det være noen skrivefeil i dette innlegget, så er det altså ikke gjort med overlegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Det der undrer jeg meg på også. Jeg har hittil trodd at det er fordi man tror det er riktig å skrive det sånn, men kanskje jeg tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magica de Spell

Så enig, så enig! Jeg synes det bare blir mer og mer av dette, og jeg må innrømme at jeg irriterer meg over det.....

Det du referer til er forøvrig feilaktig særskriving. Orddeling er når man deler et ord på slutten av en linje med bindestrek. ;)

Edit: Hvorfor mange deler opp ord som egentlig skal skrives i ett? Står litt om mulige grunner her, men det er vel ingen som vet nøyaktig hvorfor.

Endret av Magica de Spell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært så utrolig mye fokus på "ord deling" i det siste, at det virker rart at så mange fortsatt ikke har fått det med seg. Se bare på barneforumet der en mor ønsker å bestille "syden tur" i "høst ferien" fordi det er så dyrt i "felles ferien".

Jeg har hørt flere si at de faktisk deler de sammensatte ordene fordi de synes det tar seg bedre ut. Selv om de faktisk vet at det er feil? Er det noen av dere der ute som gjør dette bevisst, og hva er grunnen?

Skulle det være noen skrivefeil i dette innlegget, så er det altså ikke gjort med overlegg. :)

Det du nevner er ikke orddeling. Det er særskriving. Kan ikke folk få dette med seg snart? :regler:

Nå, for å svare på spørsmålet ditt; jeg driver ikke med særskriving.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magica de Spell
Nå, for å svare på spørsmålet ditt; jeg driver ikke med særskriving.

Jo, det gjør du nok, men du driver nok ikke med feilaktig særskriving.

"Særskriving kalles det når flerleddete uttrykk skrives atskilt (i dag)"

(Kilde: www.korrekturavdelingen.no)

Endret av Magica de Spell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personlig synes at det har mye med SMS-språk å gjøre.

Og jeg gjør noen feil selv og, men absolutt ikke med vilje.

Problemet for meg er ofte å finne den riktige måten å skrive ord sammen. Det finnes ikke så mange gode regler for dette på norsk (når trenger man 's' mellom osv) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvorfor mange deler opp ord som egentlig skal skrives i ett? Står litt om mulige grunner her, men det er vel ingen som vet nøyaktig hvorfor.

"Særskriving forekommer ofte i reklame, logoer, skilt og på bokrygger. Dette er noen ganger gjort av estetiske hensyn og andre ganger er det gjort ved feil. Det er også svært delte meninger om hvorvidt særskriving kan være fordelaktig estetisk sett. Noen mener at en feil skjemmer teksten og at problemet med tilpasning til plassen man har å skrive på kan løses enkelt ved hjelp av en bindestrek etter vanlige orddelingsregler. Andre mener det estetiske hensynet har forrang, og at bindestreken er et utilfredsstillende løsning."

Takk for linken, fascinerende lesning. Så det finnes faktisk folk som synes det kan være "penere" å skrive feil enn riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...