Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gjorde en avtale om et kjøp på finn.no. Jeg betalte på forskudd for varen, fordi vedkommende sa de skulle sende varen samme dag. Dette er nå noen uker siden, og etter flere forsøk på kontakt (mail, anrop, sms), får jeg ikke tak i vedkommende. Det er forsåvidt et lite beløp (450kr), men jeg føler det er prinsipp. Kan jeg anmelde dette til politiet? Hva vil isåfall skje da? All kommunikasjon med selger har jeg hatt via e-post, så har "bevis".

Videoannonse
Annonse
Gjest smotti
Skrevet

de kommer ikke til å gjøre en drit. prisen på varen er for liten til at de vil gidde å gjøre noe.men meld fra til finn.no så får de sperret brukerkontoen til denne personen.

Gjest Gjest
Skrevet

Selv om politiet ikke kommer til "å gjøre en dritt", er det jo greit å få det på statistikken over nettsvindel. Jeg ville ha anmeldt det. Og også sagt i fra til finn.

I tillegg ville jeg prøvd å finne ut mer informasjon om personen som svindlet deg.

Skrevet
Selv om politiet ikke kommer til "å gjøre en dritt", er det jo greit å få det på statistikken over nettsvindel. Jeg ville ha anmeldt det. Og også sagt i fra til finn.

I tillegg ville jeg prøvd å finne ut mer informasjon om personen som svindlet deg.

Problemet er at det var jeg som hadde en ønskes-kjøpt-annonse på finn, og vedkommende har dermed ingen konto der (såvidt jeg vet). Jeg har funnet frem til både navn, tlfnr, adresse og tilogmed skatteinntekter (utrolig va du finner på google). Kanskje jeg kunne prøvd å sende regning i posten? Jeg har jo betalt for lenge siden, uten å ha mottatt noen vare.

Vet at det delvis er min egen feil, da jeg ukritisk betalte på forskudd. Men når vedkommende virker seriøs og hyggelig, samt viste meg bilder av varen, er det vanskelig å lukte svindel..

Advarsel til alle andre! Bruk paypal e.l. når du handler privat.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg gjorde en avtale om et kjøp på finn.no. Jeg betalte på forskudd for varen, fordi vedkommende sa de skulle sende varen samme dag. Dette er nå noen uker siden, og etter flere forsøk på kontakt (mail, anrop, sms), får jeg ikke tak i vedkommende. Det er forsåvidt et lite beløp (450kr), men jeg føler det er prinsipp. Kan jeg anmelde dette til politiet? Hva vil isåfall skje da? All kommunikasjon med selger har jeg hatt via e-post, så har "bevis".

uansett hva selger sier, så betaler man ike på forskudd på FINN. Så lenge det er ukjente, så gjør man ikke slikt.

trodde folk har blitt advart nok nå.

Anmelde er bortkastede kalorier,men varsle de på finn, så selger blir utelukket.

Sjekket du selger før du bet?

Skrevet
uansett hva selger sier, så betaler man ike på forskudd på FINN. Så lenge det er ukjente, så gjør man ikke slikt.

Anmelde er bortkastede kalorier,men varsle de på finn, så selger blir utelukket.

Kommer an på hva du mener, hvordan "sjekker" man selger?

Gjest Nishiki
Skrevet

Finn.no er avhengig at du anmelder det, så anmeld det og send kopi av anmeldelsen til finn så tar de det derifra :)

Gjest Gjest
Skrevet

jeg trodde det var vanlig å betale forskudd? har gjort det selv, fordi hun som solgte insisterte på å få pengene før hun sendte varen til meg.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg trodde det var vanlig å betale forskudd? har gjort det selv, fordi hun som solgte insisterte på å få pengene før hun sendte varen til meg.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest 25
Skrevet

Hei.

Dette høres kjent ut. Har vært borti det samme selv på en mobiltelefon. (utrolig hvor irrasjonel man blir dersom man finner det man virkelig ønsker seg for en god pris.)

Vet at det er et menneske der ute som har operert med flere navn på finn de siste årene.

Var der jeg ble lurt. :(

Skrevet

Nei, man gjør ikke det. Stikkord: Postoppkrav. Ja, det vil koste den som kjøper litt mer, men da vet man faktisk at man får varen, og selger får pengene sine.

Skrevet

Jeg har både kjøpt og solgt masse på Finn og alltid på forskudd.

Har aldri blitt lurt.

Skrevet
Nei, man gjør ikke det. Stikkord: Postoppkrav. Ja, det vil koste den som kjøper litt mer, men da vet man faktisk at man får varen, og selger får pengene sine.

Ja, dersom kjøperen faktisk henter varen. Dessverre skjer det ofte at han ikke gjør det. Derfor velger mange selgere å be om at kjøperen setter inn et beløp på kontoen sin tilsvarende postoppkravet på 180 kroner eller hva det er.

Skrevet

Trodde Finn.no hadde en betalingsgaranti jeg. Slik at Finn.no fungerer som en tredjepart som tar seg av det forskuddsbetalte beløpet inntil kjøper har fått varen sin.

Forøvrig så er postoppkravsbeløpet 63 kroner. ;)

Skrevet

Hmm.. venter på varer for 450 kroner jeg også, betalte for to uker siden og ikke hørt et pip etterpå..

Lukter svindel av dette - men tenker at jeg ikke kommer noen vei med å anmelde.. Eller?

Gjest Forbruker
Skrevet

Gjør verden tryggere for dere selv og alle oss andre - anmeld dette selv om det blir lagt bort av politiet. Dere hjelper da Finn til å renske vekk tullinger og hvem vet om politiet har flere saker som ligner. Det er "ubetydelig" når en person blir svindlet for 450,- men det er slett ikke det lenger når 100 blir det.

• 1 år senere...
Gjest Kamerun svindel
Skrevet

Hei! jeg ble virkelig lurt idet jeg skulle kjøpe en hund. "Eieren" sendte meg en mail på norsk der det sto at han beklagte feil svar og om jeg enda var intressert i hunden? Men det var bare et lite problem, han hadde flyttet fra oslo til Kamerun. Han fikk ikke ta med seg hunden inn i landet så den er på flyplassen i dyre avdelingen. Deretter spurte han om vi kunne maile på engelsk fordi han var britisk statsborger.

Jeg forhørte meg med andre hva de syntes om saken, hørtes ok ut for dem.

De sa de måtte ha pengene raskest mulig for å sende hunden på neste fly. Dette var via Afriqiyag Airways. Jeg brukte Western Union Bank for å overføre penger(6500) dette var kun for flyreisen. Jeg fikk reiseruten på mail. Jeg sjekket at alle flyene var riktige. Det var de. Dagen hunden ble sendt, fikk jeg beskjed om at British Airways ville ha et depositum på 5500,- som skulle tilbake betales. Grunnen til at de ville ha depositum var at det hendte at dyr ikke ble hentet på flyplassen. Det var her jeg oppdaget at det hele var en bløff! Jeg skyntet meg ned til Western Union Bank fordi pengene var ikke blitt hentet. Jeg forteller mannen i skranken historien, han velger å ikke stole på meg 100% derfor sender han flere mail til Western Union bank i afrika, for å få vite årasken til at pengene ikke har blitt betalt ut. Jeg får beskjed om at det var ganske sikkert at jeg skulle få pengene tilbake. Ca 30 min venter jeg på at noe mer skal skje, han vinker meg tilslutt bort i skranken, sier at pengene ble akkurat hentet. Jeg ba han om å stoppe overføringen med en gang. Men det gjorde han ikke. Kunden har altid rett!

Gjest Datageniet
Skrevet (endret)

Selger av og til noe datautstyr (bl.a. via Finn, QXL eller noen av de andre drøssevis tilgjengelige gratisrubrikk-steder her i landet).

Sender konsekvent mot forskudd (ikke oppkrav, av samme grunn som nevnes lenger opp. Ingen garanti for at folk henter ut ei oppkravspakke og da sitter man med saksa i postkassa.....dobbel porto for å få min egen gjenstand i retur usolgt).

Nå har jeg en 'grei' stabel med plusskarakterer på "Qua" (qxl), så det hjelper naturligvis veldig godt på overtalelsen når folk er skeptiske, og det er de fleste. Noe er riktignok helt ukritiske, men da tenker jeg bare at de er heldige som har med meg å gjøre.

Har selv aldri tapt penger på forskuddsbetaling, men har kun kjøpt småting på den måten. Har bare tapt penger på å sende i oppkrav, men det er nå mange år siden. Så hvis du kan kjøpe av en som krever forskudd og er til å stole på så sparer du også oppkravsgebyret til Posten.

Innlegget er endrer iht reglene

Bond, mod

Endret av Bond
Skrevet

Jeg har kjøpt varer på forskuddsbetaling, og solgt varer og fått forskuddsbetaling for flere tusen de siste årene, aldri brent meg på det i det hele tatt. Er jeg ukritisk? Nei, egentlig ikke, er bare blitt slik. Bruker i blant postoppkrav også, jeg henter alltid pakken min.

Verste Finn.no lureriet jeg har hørt om var da ei dame hadde avtalt med en hyggelig mann at hun skulle kjøpe hesten hans, og reiste 600 km for å se på hesten og prøve den før det ble snakk om kontrakter og kjøp. Viste seg at hesten og navnet fyren hadde oppgitt ikke eksisterte og ingen på stedet hadde hørt om hverken adressa eller menneskene det var snakk om, langt mindre noen hest. Gjelder å gjøre LITT research selv også.

Skrevet

trodde folk var blitt nok advart.Grunnen din til å betale på forskudd,holder ikke.

Du kan anmelde dette,men ingen ting blir gjort. Du får ta det på tabbekontoen.

at folk ikke lærer,resulterer i at kjeltringer kan fortsette. På finn kan du betale sikkert igjennom deres ordning,men det virker som folk er naiv.....Lykke til med anmeldelsen

du skriver det er et lite beløp,ja men om mange biter på som du,så er det store summer for en svindler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...