Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #1 Skrevet 14. juli 2008 Jeg er: - Opptatt av sammenhenger fremfor detaljer (makroperspektiv) - Opptatt av å hjelpe andre og "gjøre en forskjell" (men mer psykisk enn fysisk, liker feks. å snakke med eldre mennesker, men kunne aldri vært sykepleier) - Mer teoretisk anlagt enn praktiker (tenker mye, reflektert) - Skoleflink, men ikke geni - Litt idealistisk - Interesserer meg for mye rart, men særlig politikk & samfunn, historie og psykologi - Er ikke god i matte, fysikk og kjemi, men brukbar i økonomiske fag - Liker spenning og utfordringer, men må samtidig ha noen trygge rammer
Lissi Skrevet 14. juli 2008 #2 Skrevet 14. juli 2008 Jeg er: - Opptatt av sammenhenger fremfor detaljer (makroperspektiv) - Opptatt av å hjelpe andre og "gjøre en forskjell" (men mer psykisk enn fysisk, liker feks. å snakke med eldre mennesker, men kunne aldri vært sykepleier) - Mer teoretisk anlagt enn praktiker (tenker mye, reflektert) - Skoleflink, men ikke geni - Litt idealistisk - Interesserer meg for mye rart, men særlig politikk & samfunn, historie og psykologi - Er ikke god i matte, fysikk og kjemi, men brukbar i økonomiske fag - Liker spenning og utfordringer, men må samtidig ha noen trygge rammer Hjelpepleier? Sosionom? Kostholdsveileder? Jus?
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #3 Skrevet 14. juli 2008 Jeg er: - Opptatt av sammenhenger fremfor detaljer (makroperspektiv) - Opptatt av å hjelpe andre og "gjøre en forskjell" (men mer psykisk enn fysisk, liker feks. å snakke med eldre mennesker, men kunne aldri vært sykepleier) - Mer teoretisk anlagt enn praktiker (tenker mye, reflektert) - Skoleflink, men ikke geni - Litt idealistisk - Interesserer meg for mye rart, men særlig politikk & samfunn, historie og psykologi - Er ikke god i matte, fysikk og kjemi, men brukbar i økonomiske fag - Liker spenning og utfordringer, men må samtidig ha noen trygge rammer Den første tanken som treffer meg når du beskriver egenskapene dine er sosionom. Sosionomer kan utgjøre en forskjell, er du idealistisk er det en fordel. Mye teori på studiet. Å være reflektert er en stor fordel og en bra egenskap som sosionom. Interessene dine som politikk, psykologi og samfunn får du dekket ved studiet. Du er brukbar i økonomiske fag. En fordel. Du vil få nok av spenning og MYE utfordringer i en slik jobb. Samtidig får du brukt teorien du har tillært deg.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #4 Skrevet 14. juli 2008 Hjelpepleier? Sosionom? Kostholdsveileder? Jus? Takk for tips Kostholdsveileder er nok ikke helt min greie, jeg kunne i hvert fall ikke gått foran som et godt eksempel Hjelpepleier innebærer litt for mange skremmende oppgaver for min del (er ikke så komfortabel med fysisk stell) Hva gjør egentlig en sosionom? Jus? Tja, kanskje..men er ikke så veldig interessert i Norges lover dog
Lissi Skrevet 14. juli 2008 #5 Skrevet 14. juli 2008 Takk for tips Kostholdsveileder er nok ikke helt min greie, jeg kunne i hvert fall ikke gått foran som et godt eksempel Hjelpepleier innebærer litt for mange skremmende oppgaver for min del (er ikke så komfortabel med fysisk stell) Hva gjør egentlig en sosionom? Jus? Tja, kanskje..men er ikke så veldig interessert i Norges lover dog Sosinom er vel bare 3 års utdannelse. Mye spennende der gitt:) - sosialkontor - pedagogisk-psykologisk-tjeneste (PPT) - med barnevern, psykiatri, familievern, rusbehandling, eldreomsorg - på sykehus, i skolen eller i fengsel Litt av hvert av hva du interesser deg for. Som sosionom er du både rådgiver, formidler, megler, saksbehandler og behandler. Du samarbeider både direkte med den som søker hjelp og med ulike deler av hjelpeapparatet
annamaria8 Skrevet 14. juli 2008 #6 Skrevet 14. juli 2008 Jeg er: - Opptatt av sammenhenger fremfor detaljer (makroperspektiv) - Opptatt av å hjelpe andre og "gjøre en forskjell" (men mer psykisk enn fysisk, liker feks. å snakke med eldre mennesker, men kunne aldri vært sykepleier) - Mer teoretisk anlagt enn praktiker (tenker mye, reflektert) - Skoleflink, men ikke geni - Litt idealistisk - Interesserer meg for mye rart, men særlig politikk & samfunn, historie og psykologi - Er ikke god i matte, fysikk og kjemi, men brukbar i økonomiske fag - Liker spenning og utfordringer, men må samtidig ha noen trygge rammer Lærer! Du trenger jo ikke undervise i realfagene. Menneskelig kompetanse og det å like utfordringer er virkelige fortrinn i læreryrket.
annamaria8 Skrevet 14. juli 2008 #7 Skrevet 14. juli 2008 Sosionomer er det egentlig nok av. Du bør være obs på at det vil være kamp om jobbene i mange distrikter.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #8 Skrevet 14. juli 2008 Sosionom betyr "den som kjenner samfunnet" arbeider b,la med kriminalomsorg i frihet, sosialkontor, barnevern, skole, rus, psykriatri,terapautisk,bup,boligsosialt arbeid, sykehus,familierådgivning, ppt, nav.. lærer litt om alt, kan spesialisere seg senere har en del juss i tilegg ( forvaltning, lov om sosiale tjenester og bv
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #9 Skrevet 14. juli 2008 Sosionomer er det egentlig nok av. Du bør være obs på at det vil være kamp om jobbene i mange distrikter. sant nok, sosialkontorene derimot har alltid arbeid..en del miljøterapautiske stillinger ledig også..
topsy Skrevet 14. juli 2008 #10 Skrevet 14. juli 2008 når min 16 åring skulle søke videregående i februar, tok hun en test med ganske maaange spørsmål nettopp for å få en veiviser til utdanning og hva hun kunne bli når hun "blir stor" husker ikke nettadressen, men prøv å søke deg frem med å bruke "utdanning" som søkeord kanskje... lykke til
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #11 Skrevet 15. juli 2008 Jeg er: - Opptatt av sammenhenger fremfor detaljer (makroperspektiv) - Opptatt av å hjelpe andre og "gjøre en forskjell" (men mer psykisk enn fysisk, liker feks. å snakke med eldre mennesker, men kunne aldri vært sykepleier) - Mer teoretisk anlagt enn praktiker (tenker mye, reflektert) - Skoleflink, men ikke geni - Litt idealistisk - Interesserer meg for mye rart, men særlig politikk & samfunn, historie og psykologi - Er ikke god i matte, fysikk og kjemi, men brukbar i økonomiske fag - Liker spenning og utfordringer, men må samtidig ha noen trygge rammer På det du beskriver her vil jeg lure på om du kunne egnet deg til å jobbe med psykisk utviklingshemmede? Det kan være noe stell der også, og noe "utagering" som det så fint heter, men om du er litt obs på hvilken retning du styrer mot så kan du kanskje komme deg bort fra det om det er veldig viktig for deg. Men du bør ha en viss evne til å se sammenhengen i smådetaljer der, spesielt om du jobber med autister. Gode psykologer er det alltids få av, kanskje det kan være noe? "Et eller annet" med dyr? Terapiridning, osv. Men der bør du kunne skru i en skrue om det trengs.
Kenny McCormick Skrevet 15. juli 2008 #12 Skrevet 15. juli 2008 når min 16 åring skulle søke videregående i februar, tok hun en test med ganske maaange spørsmål nettopp for å få en veiviser til utdanning og hva hun kunne bli når hun "blir stor" husker ikke nettadressen, men prøv å søke deg frem med å bruke "utdanning" som søkeord kanskje... lykke til http://www.nav.no/page?id=318 her er det et par tester ihvertfall
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå