Gå til innhold

Menskopp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, dere er jo litt sånn eksperter på menskopp...

Jeg har prøvd menskopp før, kjøpte fra en dansk side og kjøpte den minste de hadde. Men allikevel ble det bare ondt å bruke koppen, jeg fikk den ikke lengre inn en at koppen stakk ut om jeg prøvde å sitte, og etterhvert bare kom den lenger og lenger ned. Fikk jo gnagsår etterhvert og det gjorde at jeg kastet koppen min etter noen måneder. Var bare ondt ug ubehagelig, og når jeg prøvde å dytte koppen lenger inn (satt på huk og gjorde sånn som det stod at jeg skulle prøve) så ble det bbare kjempeondt, kjentes ut som om jeg prøvde å få den inn i livmorhalsen om dere skjønner?

Tror dere jeg er for "grunn" eller ikke har nok plass til menskopp eller var jeg bare uheldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har prøvd menskopp før, kjøpte fra en dansk side og kjøpte den minste de hadde. Men allikevel ble det bare ondt å bruke koppen, jeg fikk den ikke lengre inn en at koppen stakk ut om jeg prøvde å sitte, og etterhvert bare kom den lenger og lenger ned. Fikk jo gnagsår etterhvert og det gjorde at jeg kastet koppen min etter noen måneder. Var bare ondt ug ubehagelig, og når jeg prøvde å dytte koppen lenger inn (satt på huk og gjorde sånn som det stod at jeg skulle prøve) så ble det bbare kjempeondt, kjentes ut som om jeg prøvde å få den inn i livmorhalsen om dere skjønner?

Tror dere jeg er for "grunn" eller ikke har nok plass til menskopp eller var jeg bare uheldig?

Det finnes kopper som er kortere. Det er mange merker å velge mellom. Det finnes en oversikt over kopper og størrelser, men jeg husker ikke hva siden heter. Dersom du googler "menstrual cup sizes" eller noe finner du den sikkert.

Jeg pleier å sette min inn rett innenfor skjedeinngangen, og så sklir den oppover i skjeden av seg selv. Når du dytter den lengre inn, er den foldet eller utslått? For meg er den veldig vanskelig å justere hvor dypt den sitter etter at den er slått ut. Da er det et vakuum der som gjør at den sitter bom fast (jeg kan vri den, men ikke dra den ut eller dytte den inn), men når den er foldet kan jeg dytte den laaangt inn. Har du lokalisert livmoråpningen, så du vet hvor koppen skal sitte i forhold til den? Jeg trodde lenge at livmoråpningen min var lengre opp enn det den er, og stresset veldig med at koppen gled opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt, men jeg syns faktisk at selv tamponger er ubehagelige... kanskje menskopp ikke er noe for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte menskopp da jeg gikk på p-ring og var storfornøyd. Etter noen perioder kom jeg inn i en god "tømme-rytme" og fikk en god teknikk på det også.

Da jeg sluttet på p-ringen fikk jeg så store blødninger at menskoppen ikke fungerte lenger. Selve blødningen fikk også et helt annet "innhold" slik av koppen ikke lenger holdt seg oppe. Så nå er jeg tilbake på tamponger - enda godt jeg har opplevd at blødningen blir kortere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp kjøpt meg mooncup (str b) og satt den inni når for første gang. Det gikk forsåvidt greit men det føles sånn ut som jeg må tisse?! Andre som har det sånn? har jeg satt den inni feil tro? Og jeg fikk heller ikke til å snurre den rundt når den var satt inn slik det sto i bruksanvisningen at man skulle gjøre. Stilken virker forøvrig altfor lang og henger langt utenfor, mens hele koppen er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp kjøpt meg mooncup (str b) og satt den inni når for første gang. Det gikk forsåvidt greit men det føles sånn ut som jeg må tisse?! Andre som har det sånn? har jeg satt den inni feil tro? Og jeg fikk heller ikke til å snurre den rundt når den var satt inn slik det sto i bruksanvisningen at man skulle gjøre. Stilken virker forøvrig altfor lang og henger langt utenfor, mens hele koppen er inne.

Jeg har det på samme måte. Det med tissingen. Har prøvd både divacup og mooncup. Så utrolig irriterende. Føles nesten som om jeg har blærebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Nei, jeg kunne ikke brukt det.

Tanken på å helle ut blodet... :haar:

Tanken på å gå tilbake til å skifte en blodig tampong eller et blodig bind gjør meg kvalm nå.. Ugg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Tanken på å gå tilbake til å skifte en blodig tampong eller et blodig bind gjør meg kvalm nå.. Ugg!

Jeg også!

Endret av Mortem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet som deg. Men jeg vet at skjeden min ikke er noe særlig kort, da jeg både får plass til penis og har vært på gu flere ganger. Ene gangen sa faktisk hun som tok guen på meg at jeg hadde lang skjede, men da brukte hun et veldig lite spekel så hun sa etterpå at det var mulig at hun tenkte det fordi hun ikke brukte vanlig størrelse spekel.

Men uansett, kan det være at koppen er for stiv og bred for deg? Jeg har nemlig prøvd både divacup og ladycup og det føles som om jeg sitter på koppene. Jeg vurderer å kjøpe en smalere og lengre. Sannsynligheten for at vaginaen din er så kort at du ikke får inn en en mensopp litt større enn en fyrstikkeske er ganske liten.. Da kan du jo aldri ha sex. Har du sex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den var litt småubehagelig, så da tenkte jeg at jeg skulle sjekke om den gjorde vondt når jeg sykler. så jeg satte meg skrevs over sofaarmlenet og ja - den var ubehagelig og gjorde vondt. Skal den være sånn? Dette er mooncup. Kjenner den mye bedre enn en tampong og synes den er mye mer ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet som deg. Men jeg vet at skjeden min ikke er noe særlig kort, da jeg både får plass til penis og har vært på gu flere ganger. Ene gangen sa faktisk hun som tok guen på meg at jeg hadde lang skjede, men da brukte hun et veldig lite spekel så hun sa etterpå at det var mulig at hun tenkte det fordi hun ikke brukte vanlig størrelse spekel.

Men uansett, kan det være at koppen er for stiv og bred for deg? Jeg har nemlig prøvd både divacup og ladycup og det føles som om jeg sitter på koppene. Jeg vurderer å kjøpe en smalere og lengre. Sannsynligheten for at vaginaen din er så kort at du ikke får inn en en mensopp litt større enn en fyrstikkeske er ganske liten.. Da kan du jo aldri ha sex. Har du sex?

Ja jeg har jo det... godt poeng. :) Men jeg trodde ikke det skulle være mulig at den lille koppen var for bred for meg, men vi blir kanskje smalere lenger inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ikke veldig "utvidbar" i skjeden? Skal jo tross alt komme unger derfra og greier...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mor til. To

Jeg <3 divacupen min. Anbefales paa det varmeste. Tok boblebad med den uten lekasje, ville aldri proevd med tampong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig rart å se at så mange av dere kjenner koppen.

Jeg har opplevd at den har presset på blæra, men da har jeg satt den inn på nytt. Du skal ikke kjenne den overhodet.

Det er derfor jeg aldri går tilbake til bind og tamponger - det er så uendelig befriende å ha menskopp. Jeg glemmer av at jeg har mensen.

Jeg bruker Lunette. Den er ganske myk. Har hørt at mooncup er hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til, menskoppen skal ganske langt opp i skjeden.

Den skal på en måte dekke over livmorhalstappen slik at det ikke lekker blod.

Da skal dere nok heller ikke merke at den er der... Prøv dere fram når dere ikke har mensen. Det går også an :)

Endret av fridr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da skal dere nok heller ikke merke at den er der... Prøv dere fram når dere ikke har mensen. Det går også an :)

Dette er helt motsatt av hva jeg har lest, nemlig at den skal sitte langt ute. Og jeg skjønner ikke hvordan man_ikke_kan kjenne den. Jeg kjenner tamponger også, selv om de er mye mindre og sitter lengre inne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mc2.jpg

Den skal vel ganske langt ut. Man får den jo ikke så langt inn før den spretter åpen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar Diva Cup, kan ikkje få sagt kor fornøgd eg er :) Gløymer at eg har mensen eg og. Søv med bind som ekstra tryggleik natt til andre og tredje dag, for då blør eg såpass mykje at det kan kome til å lekke, men det er sjeldan det gjer det. På dagtid lekk det aldri, men det gjorde det innimellom i starten. Tok nok 5-6 periodar før eg var skikkeleg "inne i det" og kunne setje koppen perfekt inn. Lekkasjer kjem stort sett av at du har sett koppen feil inn (med mindre du har gått veldig lenge med han, du må prøve deg fram i starten kor lenge du kan gå av gongen).

Eg set inn koppen ganske langt nede, og drar pekefingeren rundt heile koppen for å sjekke at han har folda seg skikkeleg ut. Viss han kjennest ut som om han sit for langt ned, knip eg berre saman skjeden nokre gonger, så kjem han på plass ;) Eg tykkjer det er lettast å setje inn koppen når eg sit på do. Brettar han saman ved å dra ein del av han liksom ned og inn i ein såkalla "punch down fold", då tykkjer eg det er lettast å få han til å folde seg skikkeleg ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cessie

Har nå brukt Lady Cup i to perioder, og jeg kommer aldri til å bruke bind/tampong igjen. Mye mindre søl og styr. Hadde en liten lekkasje ei natt, men har en mistanke om at koppen ikke satt ordentlig på plass. Kjenner ikke koppen, men har ofte kjent tamponger. Det beste er at jeg nå sover hele natta, slipper å stå opp og skifte bind/tampong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...