Gå til innhold

Menskopp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Selv har jeg brukt Mooncup i flere år. Men jeg syntes den er litt i stiveste laget og vond å få ut igjen. Derfor er jeg på jakt etter en ny og bedre "venn".

Står mellom Ladycup og Lunette. En dansk nettside, ladycup.dk, selger Ladycup til en rimelig pris (det følger med spesialsåpe og servitter i tilleg) Men jeg er så usikker. På en tidligere anbefalt side: www.menskopp.org/hvordan-velge-kopp , er det en oversikt over mykhetsgraden til de ulike merkene (visste ikke det var såå mange typer). Og der står det at på en skala på en til ti så ligger Ladycup på 2. Og det er en av de mykeste koppene.

Så spørsmålet er om det er noen som har erfaring med Ladycup? Og om den blir for myk? (ser for meg at en for myk kopp kansje ikke sitter skikkelig som den skal og vil lekke)

Er det forresten andre nettsider som selger for en rimelig pris?

Jeg har nettopp byttet fra Mooncup til Ladycup, og det er som natt og dag! Mooncup'en gikk rett i søppelbøtta da jeg prøvde Ladycup'en. Jeg synes ikke den er for myk, den sitter godt på plass og lekker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kevlarsjäl

Bestilte menskopp da jeg leste at produsentene av bind og tamponger ikke vil garantere at produktene deres ikke er dyretestet. Der gikk grensa for min del. Kjøpte mooncup, prøvde den i dag, og synes det var rart at det var så enkelt!

"alle" sier jo det er så kronglete, men jeg skjønte med en gang hvordan den skulle virke, og synes heller ikke det var noe vanskelig å få den til å sitte riktig. Anbefales!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg har veldig lyst til å prøve det, men kan ikke kjøpe enda av økonomiske grunner :)

Pris på mooncup via iherb: 160 norske kroner. Jeg har regna litt på det, og har funnet ut at med mitt forbruk, brukte jeg ca 50 kroner i måneden på bind og tamponger (litt forskjellige størrelser og oppsugningsevne osv) tar det 3 måneder før man har "tjent opp" det man ellers ville brukt på bind.

Men så har man mooncupen i flere år. Hvis jeg bruker samme moon cup i to år, har jeg spart litt over tusen kroner på å bruke mooncup. (50x12x2) Og de anbefaler jo at man bytter hvert tredje eller fjerde år!

Edit: men innser jo at det er en litt større engangsutgift å betale 160 kroner enn det er å betale de 15-20 kronene det koster for tamponger.

Endret av Kevlarsjäl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk diva cupen min i posten i dag, kokte den og tenkte jeg skulle teste. Jeg får den inn uten problem, og det blir vakuum med en gang. Men det "smeller" når den åpner seg? Er dette vanlig? Dessuten har jeg problemer med å få ut vakuumet når den skal ut, sånn at jeg må kjempe den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

liker ikke putte ting inni der:(

(sånn bortsett fra når jeg har sex da:P)

har brukt tampong før, fordi det en sjelden gang iblandt er greiere (når jeg kal bade osv) men får helt noia nesten :P tenker på den hele tiden.... alltid redd for at den skal sitte fast, at jeg ikke skal få den ut igjen, at den lekker eller skal falle ut osv...

så trur ikke jeg komemr til å skaffe meg menskopp :<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker ikke putte ting inni der:(

(sånn bortsett fra når jeg har sex da:P)

har brukt tampong før, fordi det en sjelden gang iblandt er greiere (når jeg kal bade osv) men får helt noia nesten :P tenker på den hele tiden.... alltid redd for at den skal sitte fast, at jeg ikke skal få den ut igjen, at den lekker eller skal falle ut osv...

så trur ikke jeg komemr til å skaffe meg menskopp :<

Så hyggelig å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Testing, testing

Tenkte jeg ville nevne at man også kan kjøpe kopp billig på sydenferie.

Selv kjøpte jeg en Iriscup på apotek på Kanariøyene. Knappe 200kr. Prøver den for første gang nuhh, og er ganske spent :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lot meg lokke til å bestille en, men skjønner ikke helt hvordan dere får til dette. Den virker for stor til å få inn (popper opp i åpningen, auu), og samtidig alt for liten til å holde på særlig mye blod. Jeg ser liksom for meg at den burde vært mye lengre og smalere for å få plass og samtidig holde mye væske. Hvis den må tømmes oftere enn tamponger, forsvinner vitsen for min del. Jeg er dessverre ikke en av disse heldige som "blir overrasket over hvor lite jeg blør". Tvert imot. Men jeg kunne likevel tenkt meg å finne ut hvor lenge jeg kan ha den før den må tømmes. Da må jeg altså klare å få satt den inn først. Så hvordan klarer dere å få den helt inn før den spretter åpen? Har prøvd de ulike teknikkene, og den c-folden er jo helt håpløs. Da må man jo holde fingerne rundt for at den ikke skal sprette opp, og jeg er ingen fan av fisting... Kommer lenger med knipeteknikken, da jeg kan bruke bare en finger i midten av koppen. Men den spretter likevel opp for tidlig. Føler at jeg allerede er utvidet med flere cm (beklager grotesk opplysning). :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Er det fysisk mulig å bruke tampong og menskopp samtidig til å fange opp lekkasjene? Det ser jeg for meg kunne funket, jeg tror koppen ca holder det jeg pleier lekke etter 3-4 timer med tampong. Men er det plass til begge deler, og vil koppen utvide såpass mye at det uansett renner rett forbi tampongen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lot meg lokke til å bestille en, men skjønner ikke helt hvordan dere får til dette. Den virker for stor til å få inn (popper opp i åpningen, auu), og samtidig alt for liten til å holde på særlig mye blod. Jeg ser liksom for meg at den burde vært mye lengre og smalere for å få plass og samtidig holde mye væske. Hvis den må tømmes oftere enn tamponger, forsvinner vitsen for min del. Jeg er dessverre ikke en av disse heldige som "blir overrasket over hvor lite jeg blør". Tvert imot. Men jeg kunne likevel tenkt meg å finne ut hvor lenge jeg kan ha den før den må tømmes. Da må jeg altså klare å få satt den inn først. Så hvordan klarer dere å få den helt inn før den spretter åpen? Har prøvd de ulike teknikkene, og den c-folden er jo helt håpløs. Da må man jo holde fingerne rundt for at den ikke skal sprette opp, og jeg er ingen fan av fisting... Kommer lenger med knipeteknikken, da jeg kan bruke bare en finger i midten av koppen. Men den spretter likevel opp for tidlig. Føler at jeg allerede er utvidet med flere cm (beklager grotesk opplysning). :gjeiper:

Hehe, skjønner at det er vanskelig for deg. Man må bare fortsette å øve seg (hvis man vil). Og det er viktig å slappe av, ikke sitte der og knyte seg irritert fordi man ikke får den inn. Da går det i alle fall ikke ...

Jeg bare fortsetter å dytte min inn etter at den har sprettet opp. Jeg syntes det var kult å se hvor mye jeg blødde. Jeg blør MYE men trenger likevel ikke tømme kopp oftere enn jeg må bytte tampong.

Men blir IKKE utvidet nedentil av å bruke kopp. Og det er bare i åpningen at du er trang, innover er det mer plass. Hvis du er redd for å bli vid, bør du gjøre øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir IKKE utvidet nedentil av å bruke kopp. Og det er bare i åpningen at du er trang, innover er det mer plass. Hvis du er redd for å bli vid, bør du gjøre øvelser.

Kanskje ikke innvendig, men selve åpningen ble utvidet etter et par "uhell" med koppen. Jeg bestilte for en stund siden og prøvde da, og har faktisk hatt problemer med tampongbruk etterpå. Kan sitte med tampong i og nærmest kjenne at det pumper blod ut. :gjeiper:

Men siden jeg tilsynelatende blør stadig kraftigere jo eldre jeg blir, skulle jeg så gjerne fått til dette og blitt en av dere frelste kvinner. Neste gang skal jeg på en jobbting hvor det blir vanskelig å fly på toalettet hele tiden. Oeg jeg liker dårlig å måtte ta tabletter i dagevis for å utsette mensen bare pga en dag. Så jeg VIL få det til om det er mulig.

Har dere opplevd at vakuumet løsner så blodet fosser rett ut? Kommer selvsagt til å bruke bind under, det må jeg med tampong også. Men ser for meg en liten katastrofe hvis alt kommer ut på en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmål: Er det fysisk mulig å bruke tampong og menskopp samtidig til å fange opp lekkasjene? Det ser jeg for meg kunne funket, jeg tror koppen ca holder det jeg pleier lekke etter 3-4 timer med tampong. Men er det plass til begge deler, og vil koppen utvide såpass mye at det uansett renner rett forbi tampongen?

Nei. Da vil du jo ikke få koppen til å sitte riktig. Og hvordan skal du få plass til begge deler?

Høres veldig grisete ut, spør du meg. Og vondt :gjeiper:

Jeg kjøpte faktisk en sånn mens-svamp som jeg ville bruke til lignende formål, altså ha svampen i kjedeåpningen for å fange opp lekkasjer. Men fant egentlig ut at det ikke ville gå. Svampen ville blitt sittende for langt ute og sikkert falle ut. Mmm blodig svamp :gjeiper:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere opplevd at vakuumet løsner så blodet fosser rett ut? Kommer selvsagt til å bruke bind under, det må jeg med tampong også. Men ser for meg en liten katastrofe hvis alt kommer ut på en gang...

Nei.

Har opplevd følgende "katastrofer" med koppen:

- Kopp ikke satt riktig i, med veldige lekkasjer

- Kopp satt i riktig, men helt full, veldige lekkasjer

- Kopp satt riktig i og så full at det ble et salig gris da jeg tok den ut, så ut som om noen var blitt myrdet på toalettet ...

Min erfaring er at så lenge koppen sitter riktig i, så går det bra helt til koppen er full og begynne rå lekke. Jeg kan ikke se for meg at koppen kan skifte posisjon eller gli ut av seg selv når den først er satt i riktig.

Jeg har fremdeles litt problemer med å stole på koppen, ville ikke satt i koppen fort og løpt ut av huset før jeg var sikker på at den satt i riktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk diva cupen min i posten i dag, kokte den og tenkte jeg skulle teste. Jeg får den inn uten problem, og det blir vakuum med en gang. Men det "smeller" når den åpner seg? Er dette vanlig? Dessuten har jeg problemer med å få ut vakuumet når den skal ut, sånn at jeg må kjempe den ut?

helt vanlig at det smeller, jo stivere kopp, jo vondere er dette smellet, med mooncup danner det seg en tåre i øyekroken, med meluna soft er det så vidt jeg kjenner det, men hvis du tar tak nederst i koppen og vrir noen ganger går koppen vanligvis i riktig posisjon av seg selv. mooncupen må jeg vri rundt mange ganger, tror det er for skjeden min er så sabla trang. :tristbla:

jeg bruker musklaturen i skjeden når jeg skal ha den ut, den henger riktignok igjenn i åpningen, så der må jeg bruke fingrene for å vippe den ut.

til og med de aller minste koppene kan jeg gå med 3 ganger(tror jeg, dårlig i matte) så lenge som de største ob'ene. 40min med største ob'n mot 1,5-2timer med lille melunakoppen :rodmer: . punch, oregami er de eneste jeg klarer å få inn uten ubehag, med disse to går det derimot som en lek når jeg bruker meluna.

ja, jeg blør mye de første dagene, hvis du sysen tidene hørtes rare ut :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Gjest Wolfmoon

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle gå inn her og være enig i alle de positive tingene sagt om menskopp. Men for en stakkars jente som alltid har hatt problemer med tamponger som lekker så åpnet det seg en helt ny verden :nigo:

:fnise:

Jeg tror helt ærlig det var den mest behagelige mensperioden jeg har opplevd i hele mitt liv, og jeg fikk testet den skikkelig da jeg dro på jobbtur på hotell en hel helg uten noe særlig backup :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Nei, jeg kunne ikke brukt det.

Tanken på å helle ut blodet... :haar:

Det tenkte jeg også, men etter å ha prøvd så synes jeg det er langt mer hygienisk og også mindre ekkelt enn både tamponger og bind.

Jeg skal ikke prøve å overbevise noen til å prøve altså, men bare sånn til info ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Det tenkte jeg også, men etter å ha prøvd så synes jeg det er langt mer hygienisk og også mindre ekkelt enn både tamponger og bind.

Jeg skal ikke prøve å overbevise noen til å prøve altså, men bare sånn til info ;)

Helt greit og gi info. :)

Tamponger syns jeg ikke er ekkelt siden jeg egentlig blør lite og blodet er "fanga" inni tampongen. :fnise:

Bind er ekkelt men blør lite om natta heldigvis. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...