rox Skrevet 21. september 2011 #1141 Del Skrevet 21. september 2011 Min erfaring med Divacup Er ei jente på 15. Ikke jomfru, men heller ikke seksuelt aktiv. Kjøpte meg koppen fordi jeg var lei av å glemme av ekstratamponger hjemme når jeg dro på skolen, og synes det var kjipt å måtte bomme bind eller tamponger av venniner. Kjøpte den på billig fra en utenlandsk side på nett(kommer ikke på hva siden het). Den så jo så lite truende ut og søt i pakken sin. Prøvde den med en gang jeg fikk mensen etter å ha kjøpt den, men når den "poppet opp" inni meg fikk jeg noen fryktelige smerter. Klarer ikke å forklare hva slags smerter det var, men det var ikke noe verd å holde ut med. Prøvde hver dag, men fikk de samme smertene. Jeg ville ikke gi meg ennå, så ved neste besøk av tante var det bare å finne frem koppen. Også denne gangen ble det smerter. Satt sint og sutret til jeg kom over en post på Livejournal der det ble nevnt at man kunne vrenge den inn-ut. Brukte punch-down bretten på koppen mens den var vrengt. Det funket! Ingen smerter, ingenting. Sov med den over natten og opplevde ingen lekkasjer i det hele tatt. Brukt den i noen dager nå og har ikke ved en eneste anledning opplevd lekkasje. Så med andre ord en suksess. Anbefales! Hm, det var nok vakuum som gjorde at det ble vondt. Hender jeg opplever det jeg og, men da flytter jeg ørlitegrann på den slik at vakuumet ikke blir så heftig, så funker det bra! Men bra du fikk ordna opp i det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 22. september 2011 #1142 Del Skrevet 22. september 2011 Jeg har ikke orket/våget å forsøke menskoppen etter fødsel (over et år siden jeg fødte). Men nå var det på tide! Hadde ikke problemer i det hele tatt med koppen før jeg ble gravid. Men nå sliter jeg litt med å sette den i, det kjennes trangere enn før. Koppen sitter faktisk som en propp og lekker ikke, noe den ofte gjorde før. MEN det er blitt helt grusomt å ta den ut. Den suger seg noe helt vanvittig fast, lager kjempevakum og det gjør skikkelig vondt. Jeg skjønner ikke det. Hva har skjedd? Er alt blitt helt forandret etter fødsel? Æsj, jeg som var så glad i den koppen Hvilken kopp bruker du? Jeg hadde dette problemet med Divacup, men har det ikke med Ladycup, siden den har flere og større hull langs kanten (uten at det blir lekkasje). Du kan jo også prøve å løsne på vakuumet før du drar den ut, ved å ta en finger opp langs siden f.eks. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fridr Skrevet 22. september 2011 #1143 Del Skrevet 22. september 2011 Jeg har brukt menskopp (Lunette) i flere år nå og er kjempefornøyd Jeg kommer aldri til å gå tilbake til bind og tamponger. Jeg opplever fremdeles at jeg kan sette den inn litt feil, spesielt hvis jeg er stressa eller har det travelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #1144 Del Skrevet 25. september 2011 Selv har jeg brukt Mooncup i flere år. Men jeg syntes den er litt i stiveste laget og vond å få ut igjen. Derfor er jeg på jakt etter en ny og bedre "venn". Står mellom Ladycup og Lunette. En dansk nettside, ladycup.dk, selger Ladycup til en rimelig pris (det følger med spesialsåpe og servitter i tilleg) Men jeg er så usikker. På en tidligere anbefalt side: www.menskopp.org/hvordan-velge-kopp , er det en oversikt over mykhetsgraden til de ulike merkene (visste ikke det var såå mange typer). Og der står det at på en skala på en til ti så ligger Ladycup på 2. Og det er en av de mykeste koppene. Så spørsmålet er om det er noen som har erfaring med Ladycup? Og om den blir for myk? (ser for meg at en for myk kopp kansje ikke sitter skikkelig som den skal og vil lekke) Er det forresten andre nettsider som selger for en rimelig pris? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Audry76 Skrevet 25. september 2011 #1145 Del Skrevet 25. september 2011 Man lærer så lenge man lever...hadde ikke hørt om menskopp før en annen menskopp tråd her inne, og min umiddelbare tanke er NEI!! Men er nyskjerrig likevel...jeg har ekstremt kraftige blødninger og sterke smerter. Og ser for meg at jeg ville være nervøs for å blø gjennom??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 25. september 2011 #1146 Del Skrevet 25. september 2011 Selv har jeg brukt Mooncup i flere år. Men jeg syntes den er litt i stiveste laget og vond å få ut igjen. Derfor er jeg på jakt etter en ny og bedre "venn". Står mellom Ladycup og Lunette. En dansk nettside, ladycup.dk, selger Ladycup til en rimelig pris (det følger med spesialsåpe og servitter i tilleg) Men jeg er så usikker. På en tidligere anbefalt side: www.menskopp.org/hvordan-velge-kopp , er det en oversikt over mykhetsgraden til de ulike merkene (visste ikke det var såå mange typer). Og der står det at på en skala på en til ti så ligger Ladycup på 2. Og det er en av de mykeste koppene. Så spørsmålet er om det er noen som har erfaring med Ladycup? Og om den blir for myk? (ser for meg at en for myk kopp kansje ikke sitter skikkelig som den skal og vil lekke) Er det forresten andre nettsider som selger for en rimelig pris? Jeg har brukt ladycup etter at divacup ikke fungerte helt optimalt for meg, jeg synes Ladycup er helt perfekt. Har aldri hatt problemer med lekkasje. Jeg har kjøpt fra ladycup.eu, som ser litt billigere ut enn ladycup.dk, tror du skal komme akkurat under 200-kronersgrensa for den økonomipakken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #1147 Del Skrevet 16. desember 2011 Jeg har ikke hørt om dette før no. Ideen er jo litt spennende da, men ser for meg at alt blodet blir liggende og "skvulpe" innvendig? F.eks hvis du legger deg ned osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetsky Skrevet 18. desember 2011 #1148 Del Skrevet 18. desember 2011 Nysgjerrigheten min begynner å ta overhånd, så jeg vurderer å teste ut dette nå Hvor kan jeg kjøpe menskopp billigst? Jeg har aldri prøvd det og vil derfor begynne med en billig en så jeg ikke "kaster bort" penger på noe jeg kanskje ikke klarer å bruke. Helst en norsk side, da jeg ikke har særlig erfaring med å bestille fra utlandet (er alltid skeptisk til netthandel). Har de begynt å selge den i butikker i Norge kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilleTusenfryd Skrevet 25. januar 2012 #1149 Del Skrevet 25. januar 2012 Jeg googlet "tampongetui" av alle ting, da jeg er så lei av å måtte ha de avslørende OB-eskende svinsende rundt i vesken. Lette gjennom en tråd her på KG om etuier - og fant plutselig et svar der det stod "Hvorfor ikke bare bruke menskopp?" eller noe liknende. Menskopp? Hva er det da? Tenkte jeg. Nå har jeg lest side opp og side ned på tråden her, og swoop var en rosa LadyCup bestilt gitt. Nå er jeg spent på hvordan dette skal gå. Alt hva man lærer en tirsdags natt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LadyLi Skrevet 25. januar 2012 #1150 Del Skrevet 25. januar 2012 Jeg har faktisk lest alle 58 sidene hele to ganger! Har brukt min (lilla, veldig viktig informason) lady cup størrelse small siden i går, og er kjempefornøyd! Øvde litt på å sette den inn/ta den ut da jeg fikk den for en måned siden, men har ikke fått testet den ordentlig ut før nå. Makan til fantastisk produkt skal man lete lenge etter! Ingen lekkasjer så langt, og veldig behagelig å kun bruke et truseinnlegg i stedet for et bind. Det eneste minuset jeg finner med lady cupen er at kapasiteten er mindre enn hos andre kopper, fordi hullene som er til for å hjelpe på vakuumet sitter ganske langt ned på koppen. Derfor har jeg også bestilt en Diva Cup, som kom i posten i dag. Har ikke prøvd den ennå, og håper som bare det på at den passer. Den er jo ganske mye større enn Ladyen ifølge bilder jeg har sett på internett. Lady cupen er forresten også ganske glatt når den har sittet inne en stund. For meg er det lettere å ta den ut når jeg sitter på huk i dusjen, enn det er å ta den ut når jeg sitter på do. Kanskje det er en litt rar men nyttig info til nybegynnere? Jeg er uansett veldig fornøyd, selv om jeg gjerne skulle visst før jeg kjøpte den at Lady Cupen har mindre kapasitet enn de andre koppene. Hvis du fortsatt vil ha en liten kopp, med litt mer plass til væske, så tror jeg kanskje at Lunette er et bedre valg. I dag, på en av de to dagene der jeg blør mest, så holder det å tømme den ca. hver 8. time. Jeg tok den ut etter syv og en halv, og da var det ennå litt å gå på før den var full (opp til de laveste hullene.) Nå som jeg har understreket at jeg er fornøyd to ganger, så vil jeg påpeke at det jeg er aller mest glad for med disse koppene er; man slipper å støtte dyremishandling (et mer realistisk ord enn den pyntede varianten "dyretesting". Hurra!) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LadyLi Skrevet 25. januar 2012 #1151 Del Skrevet 25. januar 2012 I dag, på en av de to dagene der jeg blør mest, så holder det å tømme den ca. hver 8. time. Jeg tok den ut etter syv og en halv, og da var det ennå litt å gå på før den var full (opp til de laveste hullene.) Vel. Noen timer senere, så tømmer jeg den hver tredje time (men det hadde nok gått fint å vente en time til, altså). Fortsatt veldig fornøyd. Flott oppfinnelse. :D Til alle som er i tvil; Koppen er ikke skummel! Ikke vær redd for den, jenter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JollyJolly Skrevet 25. januar 2012 #1152 Del Skrevet 25. januar 2012 Vel. Noen timer senere, så tømmer jeg den hver tredje time (men det hadde nok gått fint å vente en time til, altså). Fortsatt veldig fornøyd. Flott oppfinnelse. :D Til alle som er i tvil; Koppen er ikke skummel! Ikke vær redd for den, jenter! Så bra, LadyLi! Jeg ble inspirert til å begynne med kopp igjen nå (jeg skrev tildligere om at jeg fikk problemer etter å ha født - men jeg var kjempefornøyd før det) og skal prøve Diva eller Ladycup istedenfor Mooncup, som nå suger seg altfor godt fast! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 25. januar 2012 #1153 Del Skrevet 25. januar 2012 LadyLi: har du prøvd å gå lenger med den? Det er nemlig ikke sikkert at den lekker selv om blodet går over hullene, pga vakuum. Jeg tømmer ladycupen (small) hver 12 time hele perioden. Nå blør jeg lite, men jeg kan jo fint ligge, sitte, svømme osv., uten at koppen lekker, så tror ikke nødvendigvis at det gjør noe at blodet kommer over hullene. (Fordelen med hullene for min del er at det er lettere å få ut vakuumet, mens f.eks Divacup, som har mindre og færre hull, gjør vondt.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LadyLi Skrevet 26. januar 2012 #1154 Del Skrevet 26. januar 2012 Jeg leste at Lady Cup har mindre kapasitet på en av sidene til denne damen her, og det er derfor jeg nevner det lenger opp. Det virker som at hun har peiling, ettersom hun har (og har prøvd) et stort utvalg med forskjellige kopper. Det lengste jeg har gått med den er de 7 1/2 timene. Jeg er litt redd for lekkasje, altså. Har hatt én til nå, som jeg ikke helt klarer å finne en grunn til at skulle skje. Kan jo prøve å gå lengre med den i morgen, kanskje. Takk for rådet! Håper veldig på at jeg liker Diva Cupen like godt. Føler meg tryggere på at den, som er større, ikke lekker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilleTusenfryd Skrevet 31. januar 2012 #1155 Del Skrevet 31. januar 2012 Nå har jeg nettopp vært på postkontoret og hentet min rosa søte LadyCup! Prøvde å sette den inn, og det gikk forsåvidt greit. Stod jo at man kunne ta litt vann på den først, så gjorde dette og skvatt litt i det jeg skulle sette den inn og jeg rett og slett GLAPP den lenger ut enn planlagt og jeg bare hørte et "Slllllrrrpppp" i det vakuumet trådde til. Sorry for detaljene Da jeg skulle ta den ut måtte jeg sette neglene litt inn i "stilken" for å få ordentlig tak til å dra den ut. Det var jo så vanvittig glatt! Må dere også det eller? Testet inn og ut igjen 1 gang til, for å sjekke at det ikke bare var nybegynnerflaks at jeg fikk den inn - og da jeg tok den ut da, begynte jeg å blø. Hadde siste dag med mensen i forgårs/går da - så kanskje det var rester, jeg vet ikke. Var hvertfall verre å dra den ut enn å sette den inn - men hvis jeg ikke opplever lekkasjer under neste mensperiode blir dette klart en vinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LadyLi Skrevet 2. februar 2012 #1156 Del Skrevet 2. februar 2012 Ladycupen er veldig glatt, ja. Det kan hjelpe å ha papir i handen når du skal ta den ut, så du kan tørke av fingrene underveis. Divacupen er såå mye enklere å få ut. Hvordan er det på slutten av uken, og dagene etterpå? Noen andre enn meg som blir hoven og øm? Kanske litt tørr der nede? Kjipt. Brukte bare ladycupen i et døgn, og gikk over til divacupen da den kom i posten dagen etterpå. Kanskje det vil være bedre å bruke ladycupen mot slutten, med tanke på ømhet og slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #1157 Del Skrevet 2. februar 2012 Jeg blir veldig tørr og det føles "trått" i skjeden når jeg har mensen, så jeg bruker litt vannbasert glidemiddel når jeg skal ha koppen inn og ut. Før jeg kom på å bruke glidemiddel brukte jeg bare vann, og da var jeg sår og hoven ut av en annen verden. Har forresten (mørkelilla) Ladycup, og synes den er helt super. Det eneste jeg ikke får til med den er å bruke den sammen med p-ringen, så de to siste dagene må jeg bruke truseinnlegg i tillegg. Jeg får rett og slett ikke lagt p-ringen langt nok inn til at den ikke ødelegger vakuumet i koppen. Mesteparten av blodet havner i koppen, men litt renner på utsiden og det er nok til at jeg må bruke tre-fire truseinnlegg på en dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #1158 Del Skrevet 2. februar 2012 Jo visst var jeg skeptisk. "ÆÆSJ" tenkte jeg. Men sannheten etter å ha prøvd selv gjennom 3 mens-perioder, før jeg lot meg selv bedømme produktet, er at jeg aldri vil tilbake til bind og tamponger! Aldri! (Første mens-periode burde ikke telles, da kan det bli litt uvant og man må finne sin teknikk osv, kan føles som en jobb å få den inn osv- husk det nybegynnere) -Jeg har alltid slitt med sopp/bakterielle vaginoser til tider, men av en eller annen grunn er det slutt på det etter påbegynt menskopp. -Jeg sparer penger. Det har jeg aldri tenkt over, men merker fint at her er det penger spart på produkter som føles urettferdige at vi må ha :D -Man merker ikke mensen på samme måte! Skifter jo koppen mye sjeldnere enn en tampong/bind! :D Herlig! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #1159 Del Skrevet 2. februar 2012 Jeg blir veldig tørr og det føles "trått" i skjeden når jeg har mensen, så jeg bruker litt vannbasert glidemiddel når jeg skal ha koppen inn og ut. Før jeg kom på å bruke glidemiddel brukte jeg bare vann, og da var jeg sår og hoven ut av en annen verden. Har forresten (mørkelilla) Ladycup, og synes den er helt super. Det eneste jeg ikke får til med den er å bruke den sammen med p-ringen, så de to siste dagene må jeg bruke truseinnlegg i tillegg. Jeg får rett og slett ikke lagt p-ringen langt nok inn til at den ikke ødelegger vakuumet i koppen. Mesteparten av blodet havner i koppen, men litt renner på utsiden og det er nok til at jeg må bruke tre-fire truseinnlegg på en dag. Dette høres ikke særlig ut, koppen skal ikke lekke så det er nok teknikken som må øves på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #1160 Del Skrevet 2. februar 2012 Hvor får man tak i Divacup/Ladycup? Har mooncup men skal bytte den ut siden jeg har født Kanskje det er link i tråden? Føler ikke for å lese igjennom 58 sider.. Hadde blitt glad for link Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå