Gå til innhold

Flytte et piano


Gjest Evalina

Anbefalte innlegg

Gjest Evalina

Skal flytte et piano 12 mil, og før jeg forhører meg hos proffene, kaster jeg et spørsmål ut her: Noen som har piaonflytteerfaring? Er det et absolutt must å bruke et flyttebyrå? Hva ca. koster sånt? Hvor mange karer må til for å løfte et piano, hvis jeg skulle prøve uten flyttebyrå? Pianoet må vel stemmes etter en flyttetur?

Pianoet skal ut av et hus (ned 3-4 trappetrinn) og inn i et rekkehus (opp 7 trappetrinn).

Erfaringer mottaes med takk! :)

Endret av Evalina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi flyttet vårt piano ca. 2 km fra enebolig - ned 4 trappetrinn og inn i annen enebolig - opp 4 trappetrinn. Vi hadde leid en liten lastebil med sånn lasterampe bakpå (vi kom flyttende fra annen del av landet og hadde brukt bilen til alt vi hadde men den var tom da vi hentet pianoet hos mine foreldre). Mener å huske at de var ca 4 mann som bar. Der pianoet sto før måtte det bæres ned trappetrinnene men her det står nå kjørte vi bare lastebilen helt inntil trappa og la lasterampen ned til slik at vi ikke tregte gå i trappa.

Tror nesten du trenger en slik type stor bil for å klare å få pianoet inn i og ut av på en grei måte. Det var i alle fall ikke noe problem for oss.

Må innrømme at vi ikke har stemt pianoet enda. Det er 5 år siden det ble flyttet og nå trengs det virkelig. på den andre siden så er det helt sikkert 20 år siden det ble stemt sist..... Men, jeg lover å få det stemt når vi er ferdige med oppussingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gutt28_*

Hvor mange karer? Vel, vi var to når vi skulle hjelpe ei venninne med å flytte. Vi tredde en 2x4" bjelke "gjennom" pianoet og løftet etter bjelka på hver side.

Men jeg kommer aldri til å gjøre det der igjen. Vi løftet og bar pianoet godt og vel 50 meter tenker jeg. Ned en liten grusbakke og rundt en sving og noe greier. Og jeg var helt ærlig ikke menneske i en uke etterpå. Jeg var fullstendig ødelagt i armer og skuldre!

Så med andre ord vil jeg anbefale minimum fire personer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Et piano veier 150-200 kg. I tillegg er det vanskelig å holde i, stor og uhåndterlig. Det er også sårbart, og må ikke mistes i bakken.. Jeg tenker 4 stk.

Det kan -ikke- transporteres stående på høykant.

Det må stemmes etter å ha blitt flyttet. (Med mindre du er helt tonedøv, eller pianoet bare er til pryd og ikke til bruk ;) ). Når det bæres rundt og ristes rundt i en bil vil strengene utsettes for påkjenning og pianoet blir dermed ustemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gutt28_*
Det kan -ikke- transporteres stående på høykant.

Det stemmer ikke. Jovisst kan et piano transporteres stående på høykant, hvis du med det mener normalstilling. Men man må jo selvsagt ta forhåndregler, slik at pianoet ikke kanter overende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det stemmer ikke. Jovisst kan et piano transporteres stående på høykant, hvis du med det mener normalstilling. Men man må jo selvsagt ta forhåndregler, slik at pianoet ikke kanter overende.

Om du med normalstilling mener slik pianoet står til vanlig, så kan det selvsagt transporteres slik. Men dette er ikke å stå på høykant, det er å stå normalt.

Man kan ikke transportere pianoet stående på kortsiden, da, om det var mer forståelig. Klaviaturet må ikke bli stående loddrett i stedet for vannrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal flytte et piano 12 mil, og før jeg forhører meg hos proffene, kaster jeg et spørsmål ut her: Noen som har piaonflytteerfaring? Er det et absolutt must å bruke et flyttebyrå? Hva ca. koster sånt? Hvor mange karer må til for å løfte et piano, hvis jeg skulle prøve uten flyttebyrå? Pianoet må vel stemmes etter en flyttetur?

Pianoet skal ut av et hus (ned 3-4 trappetrinn) og inn i et rekkehus (opp 7 trappetrinn).

Erfaringer mottaes med takk! :)

Du trenger to stykk sterke kompiser og bæreseler for piano. Selene får du leid hos et flyttebyrå for noen hundrelapper, og kompisene hjelper kanskje mot en god middag og noen øl? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pianoet skal opp eller ned trappetrinn er det aboslutt en fordel med tre mann. En på hver side og en som holder balansen. Et piano som velter er ikke bare,bare å holde igjen.......

Min samboer driver med flytting og han sender alltid tre mann om det er trapp. Karene skal ikke risikere å ødelegge seg fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann_*

Du bør vudere nøye om du skal belaste vennskap med en pianoflytting! Det er ikke noe for amatører, det er fort gjort å fucke opp ryggen til de som bærer. Jeg ville anbefalt deg å betale med glede det et flyttebyrå tar, og takke dem ekstra for hjelpen etterpå.

Jeg kan godt hjelpe til med venners flyttelass, men å be meg om å bære piano er å tøye vennskapet for langt. Og ikke bli sure om noen venner sier nei til en slik "vennetjeneste".

My 2 cents

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evalina

Jeg blir ikke sur, nei! Vil ikke ha venners dårlige rygger på samvittigheten. Men jeg har noen sterke mannfolk i vennekretsen. ;) Tenker det måtte blitt fire mann.

Det er uansett ikke snakk om mange metrene bæring, og både til- og fra-hus står på bakkeplan.

Tusen takk for masse innspill, jeg sjekker ut litt av hvert, både pris for å få jobben gjort uten at jeg blander meg, men også lån av sele (de skulle visst ikke ha noe for det) fra en musikkforretning. Uansett må jeg nok leie bil og det koster jo også litt, så jeg får veie de ulike løsningene på vektskål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Det kommer vel an på hvor tungt pianoet ditt er også. Pianoet jeg kjøpte for mange år siden, hadde blybunn, og var ekstra tungt. Da tror jeg min far lånte bæreseler hos brannvesenet. De var da to voksne menn og to 15 år gamle gutter som bar, og det var likevel tungt.

Pianoet må stemmes, ja. Men det bør vel stå noen dager på det nye stedet først for å stabilisere seg, i forhold til nytt luftmiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle, gjerne svartlakkerte, pianoene er svintunge! Litt mere moderne piano er ofte lettere, men det er fortsatt heftig tungt.

Jeg hadde for noen år siden mulighet til å kjøpe et flygel, og var veldig fristet. Min kjære( som driver eget flyttebyrå...) kommenterte tørt " Da får du bære det inn sjøl!"

Det ble et vanlig piano isteden.....hehe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flyttet pianoet mitt to ganger, og har brukt flyttebyrå begge gangene. Det koster jo penger, men jeg tør ikke utsette ufaglærte rygger for den utfordringen.

Flyttebyrået bruker tre menn i trappene. En øverst og to nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks-stefar og min bror flyttet fint på pianoet til min mor, og fikk den til og med opp trappa, uten at de hadde problemer i ettertid. Det er dog snakk om en stor, kraftig bonde og liten, men kruttsterk styrkeløfter. ;) 3-4 realtivt sterke menn burde greie det fint, men det er en kjempefordel med bæresæler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Olav_*

Jeg er en pusling som engang var med på å bære et piano. Men jeg måtte faktisk gå og bære meg lenge etterpå. Og det så litt schnålt ut. Skaff noen muskuløse du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flyttet vårt piano to ganger. Et mareritt på jord, jeg sier ikke mer. Men det gikk jo da. Vi hadde fire bærere, likevel var det svintungt for dem. Hadde bil med lasteplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Fram flyttetjenester ,Oslo

Spesialist på pianoflytting og flygel. demontering/flytting/oppmontering.

Fram flytting og spesialtransport. Tlf 98 66 76 70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...