Gå til innhold

LEILIGHET: KAN ET "SALG" OMGJØRES???


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Adina Madeleine

Dette ble jeg også nyskjerrig på. Fortell hvordan det går!

Det var jo en merkelig sak.

Men hovedsaklig foregår jo salg av eiendom gjennom megler. I kontrakten er det standard at selger forplikter seg til å la megler stå for hele prosessen og at budrunden skal foregå gjennom denne. Blir et bud akseptert av selger utenom budrunde vil selger være erstatningspliktig overfor megleren.

Fra rettspraksis er det slik at saker hvor ting har blitt fremsagt muntlig når det gjelder kjøp og salg av fast eiendom, har dette ikke blitt lagt vekt på, nettopp fordi at slike kjøp er så viktig for folk. Dessuten er det jo bevisbyrden. Hvordan skal det bevises hva som er sagt?

Når det gjelder forkjøpsrett er det slik at hvis svigerforeldrene dine er de eneste med dette, er saken klar. Leiligheten blir deres. Juridisk går forkjøpsretten foran.

Denne "muntlig" personen har en så svak sak at det er usannsynlig at noen hadde tatt saken uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Hei!

Vi har ikke hørt fra megleren enda, så her smører vi oss med tålmodighet! :lol:

Men jeg må nok en gang få si at svarene dere har kommet med i denne tråden har gjort meg sikker på at dette ikke kan gjøres om.

Men vi får vente å se litt til...

Ha en fin dag, folkens!

Klem, Kverula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Siste oppdatering for de som det måtte interessere:

DET ER SATT EN ADVOKAT PÅ SAKEN - har ikke fått andre opplysninger enn det. :o

Hvordan skal dette tolkes, mon tro... :roll:

Kverula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Saken er avgjort - og svigerforeldrene mine får beholde leiligheten!!! Snakka med svigrinna mi for litt siden, og vi ble så glade alle mann!

Saken var den at N.N hadde lagt inn budet etter at salget var avgjort - og han klagde på avgjørelsen. Det ble satt en advokat på saken for å avgjøre om salget hadde vært gyldig. Det var det - og nå er altså leiligheten deres.

Gleder meg til å snakke med dem i kveld - tipper de er letta over at dette gikk bra!

Takk for alle svarene og oppmuntringene jeg fikk i denne tråden - det setter jeg stor pris på!

Kverula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jammen bra, Kverula!

Tenker at svigerforeldrene dine er kjempeglade nå.

Ingen har påstått at kjøp og salg av bolig er enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...