Gå til innhold

Hvilken hunderase?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er enig i det folk sier om Flat Coated Retriever- verdens enkleste hunder. Familiekjære og barnevennlige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har Flat som førstgangs hundeeiere begge to og det går kjempebra. Utrolig flott, smart og lettlært hund.

Skrevet
Mulig vi har fått en litt a-typisk golden, men vår er ikke særlig kjedelig ;) Nå er vår bare ett år da, så han roer seg nok, men han finner seg ikke i det meste nå iallefall. Min erfaring er at golden trenger endel turer og også hjernetrim, selvom de også liker å kose.

Når der er sagt vil jeg også anbefale golden, det er en flott rase, familievennlig og lett å lære opp.

hm, har en golde retriever hann på 5 år, har gjør aldri noe tull! han blir litt rastløs om han ikke får seg tur på noen dager men det blir nok alle hunderaser da de må ha morsjon. vi har nettopp fått en boxervalp i hus, og golden retrieveren tolerer alt, han er med på leken og går unna om det blir for mye. han er en fantastisk læremester og er til god hjelp når jeg skal oppdra min boxervalp.

Han er som de fleste andre golden veldig glad i vann, og det er sjelden han er ren etter å ha vært på tur.

Min mor har hatt tre golden retrievere i sitt liv, og alle har vært fantastiske hunder! så det er en fantastisk rase gjevnt over, men klart man skal være obs på at ikke alle er likedann.

din golden vil helt sikker roe seg når den er over to år. alle hunder har valpetendenser (noen lengre enn andre).

golden er helt klart en god førstegangshund etter min mening! men som alle andre raser trenger den oppdragelse og trim (psykisk og fysisk)

Skrevet
Vi har Flat som førstgangs hundeeiere begge to og det går kjempebra. Utrolig flott, smart og lettlært hund.

Vi hadde flat for en del år siden, han var veldig vill! de er veldig snille ikke noe vont i de, men vel høyt aktivitetsnivå og litt mye jaktinstingt for min smak.

som førstegangshund vil jeg ikke anbefale terriere eller settere, da terriere som regel gjør som du vil uansett hva eieren mener (snakker veldig generelt nå) og settere krever veldig mye trim og bør helst brukes til jakt.

Den mest barnevennlige hunden jeg vet om er boxer (sitter med en boxerbaby i fanget nå:)), men de krever en del trening og masse aktivitet (fysisk og psykisk).

Mange synes ikke de er spesielt pene, men når man ser en i virkeligheten er de mye finere enn på bilder, de har sjarm på sin egen måte! jeg syns så klart de er den vakreste hunderasen, men tviler litt på at det er en bra førstegangshund da en er kjent for å være "valp" hele livet.

Ingen her har foreslått newfoundlandshund, veldig snille og fin familiehunder som trenger moderat med trim. de er litt stor og i en liten stue tar de fort opp halve stuen:P masse hår også, men noen synes jo det er positivt:)

Skrevet

Ang Flat: Vi har hatt to tisper oh en hann i min familie, hannhunden var verre enn tispene når det gjaldt å få skikk på dem, den var også villere. Den var for å være ærlig ganske håpløs. Men tispene har vi aldri hatt problemer med.

Skrevet
Ang Flat: Vi har hatt to tisper oh en hann i min familie, hannhunden var verre enn tispene når det gjaldt å få skikk på dem, den var også villere. Den var for å være ærlig ganske håpløs. Men tispene har vi aldri hatt problemer med.

høres kjent ut, vi hadde hannhund:P

Skrevet
høres kjent ut, vi hadde hannhund:P

Det hører også med til historien at hunden ble kastrert og var etter det en helt annen hund..

Gjest Gjest
Skrevet
Skal du ha en enkel hund vil jeg anbefale golden retriever, de er snille og barnevennlige, glad i å gå turer men liker like godt å slappe av hjemme. de er tålmodige i forhold til barn. fin størrelse og enkel å oppdra. synes personlig at de kan være litt kjedlige de finner seg i det meste og finner ytterst sjelden på noe farsk (ganske positivt igrunn).

Denne er jeg veeeldig enig i :-) Har selv en golden hann på 4 år og snillere hund finnes ikke!!!! Sjekk www.willemo.no

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi har da en Berner-Sennen, hannhund. BESTE hunden noen sinne. Blir aldri til å ha annen rase her i huset!

Berner er snille, lettlærte, familievennlig, snill mot barn, andre dyr, trenger moderat mosjon, sterke hunder som kan dra litt, beste kosebamsen :)

Kan anbefale Berner på det sterkeste!!

Gjest Gjest
Skrevet
Skal du ha en enkel hund vil jeg anbefale golden retriever, de er snille og barnevennlige, glad i å gå turer men liker like godt å slappe av hjemme. de er tålmodige i forhold til barn. fin størrelse og enkel å oppdra. synes personlig at de kan være litt kjedlige de finner seg i det meste og finner ytterst sjelden på noe farsk (ganske positivt igrunn).

Jeg er også enig i denne. Men jeg synes absolutt ikke golden retrievere er kjedelige. Jeg har en hannhund på 3 år. Han var veldig aktiv da han var unghund. Nå er han rolig inne, men på tur har han masse energi. Bruker han også til snørekjøring om vinteren og sykler med han om sommeren. Og han elsker å svømme. Han er kjempesnill. Grei mot alle. Venn med både nabobarn og nabokatter. Han går sammen med alle hunder. Til og med de som har hatt utageringsproblemer mot andre hunder går fint sammen med han.

Før har jeg alltid hatt schæfere. De har også mange av de samme egenskapene som golden retriveren. Men folk er ofte mer vennlig innstilt til golden retrievere. Det gjør det enklere når det ikke er båndtvang og hunden er løs. Da jeg hadde schæfer kunne jeg få negative kommentarer da hunden var løs (selv om den oppførte seg eksemplarisk). Det problemet har jeg aldri hatt med golden retrieveren.

Skrevet
Jeg ville aldri anbefalt irsk ulvehund til folk som aldri har hatt hund før.

De er kjempesvære.

Kom over den kommentaren.. Skulle det at de kjempesvære være et argument? Ja kanskje de spiser mer og ikke kan ligge i fanget ditt uten å mose deg, men hva har det med første hund å gjøre?

Skrevet
Kom over den kommentaren.. Skulle det at de kjempesvære være et argument? Ja kanskje de spiser mer og ikke kan ligge i fanget ditt uten å mose deg, men hva har det med første hund å gjøre?

Helt enig. De er store, men for noen hunder. Noe så tålmodig finner man nok ikke. Snille som dagen er lang og finner seg i "mishandling" fra små barn.

Skrevet

Har en dansk-svensk gårdshund som er 8 mnd.

Er utrolig fornøyd med valget av rase. Hun er utrolig glad i barn og mennesker generellt, glad i tur - men alltid mest fornøyd når vi går hjemover igjen, veldig lettlært, behagelig størrelse, bjeffer sjelden og når hun gjør det har hun lav lyd. De få gangene hun stikker ute, går hun aldri lenger enn til nabohagene (har aldri stukket av på tur)

Anbefaler alle som ønsker seg hund å sjekke ut rasen.

Skrevet

Nei! Flat coated retriever er langt i fra verdens enkleste hunder. De krever mye mosjon og hjernetrim, det er først da de kan ses på som "enkle". Jeg har sett mange som har skaffet seg Flat, og som overhodet ikke greier å gi hunden det den krever. Resultatet er en understimulert hund som flyr på veggene. Men, er man klar over hva man får og klarer å gi den det den krever, så er flaten en fantastisk hunderase :) En flat har mye energi.

Generelt er retrievere raser som krever mye. Men, får de det de krever så er de helt herlige. Får de ikke det, så er resultatet ofte en hund som ikke er fult så herlig ;)

Jeg syns egentlig det er skummelt å anbefale den og den rasen til noen. Mitt råd: Kjøp deg en hundebok, bla og les i den til øyet blir stort og vått. Skriv ned de rasene du kunne tenke deg, oppsøk raseklubber og ustillinger og ta det derifra :)

Skrevet

har nettopp bestilt oss en Yorkshire terrier vi :) får henne om et par uker :)

gleder meg masse!! de er bare så utrolig nydelige!!

Skrevet
Nei! Flat coated retriever er langt i fra verdens enkleste hunder. De krever mye mosjon og hjernetrim, det er først da de kan ses på som "enkle". Jeg har sett mange som har skaffet seg Flat, og som overhodet ikke greier å gi hunden det den krever. Resultatet er en understimulert hund som flyr på veggene. Men, er man klar over hva man får og klarer å gi den det den krever, så er flaten en fantastisk hunderase :) En flat har mye energi.

Generelt er retrievere raser som krever mye. Men, får de det de krever så er de helt herlige. Får de ikke det, så er resultatet ofte en hund som ikke er fult så herlig ;)

Jeg syns egentlig det er skummelt å anbefale den og den rasen til noen. Mitt råd: Kjøp deg en hundebok, bla og les i den til øyet blir stort og vått. Skriv ned de rasene du kunne tenke deg, oppsøk raseklubber og ustillinger og ta det derifra :)

Dette er bare tull, ja de krever hjernetrim og mosjon, men slett ikke mer enn det som er normalt å gi en hvilken som helst hund. Etter tre flat coater i familien, som ikke har fått noe spesielt med mosjon, kjenner jeg rasen. De er snille og tolmodige. Du får de til å høres ut som en boarder collie.

Dersom en flat skulle bli så håpløs, så ser jeg for meg at den får så lite av alt, både oppmerksomhet, mosjon og hjernetrim, at det nærmest kan kalles dyremishandling.

Skrevet
Vi har da en Berner-Sennen, hannhund. BESTE hunden noen sinne. Blir aldri til å ha annen rase her i huset!

Berner er snille, lettlærte, familievennlig, snill mot barn, andre dyr, trenger moderat mosjon, sterke hunder som kan dra litt, beste kosebamsen :)

Kan anbefale Berner på det sterkeste!!

Enig. Berner er en suveren rese, uten tvil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...