Gå til innhold

Hvilken hunderase?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei :)

Jeg er på jakt etter en hund.. men er litt usikker på hvilken rase jeg har lyst på. Tenkte jeg skulle høre om noen hadde noe å anbefale før jeg sjekket ekstra nøye ut selv. Har lyst på en hund som er nokså lett å trene, hengiven mot voksne og barn, familiekjær, og som trenger passelig med mosjon:) Størrelse har ikke noe å si..

Noen som har noe å anbefale? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Labrador Retriever tispe. Grei størrelse, lett å jobbe med, trener moderat mosjon en man må passe på matinntak slik at den ikke blir overvektig, er kjent for å gå bra overens med barn og andre dyr. Det er ikke uten grunn Labrador er den mest brukte førerhunden og den mest brukte hjelpehunden. Det er også en myte at Labradoren bare er feit og lat, den blir som du vil ha den.

Stor Puddel er også en hunderase som er å anbefale. Lett å jobbe med uten at en er "tam" og kjeelig. Den er essuten røytefri - noe som er kjekt, men den krever pelsstell dersom du ikke skal ha en nedklippet i lammeklipp. Det er en robust og hardfør hund, desverre misforstått pga. fjonge frisyrer på utstilling. Den trives i skog og mark, er en ypperlig brukshund om man vil ha det, og en kjempe trivlig familiehund. Den har en tendens til å være småspist da.

Gjest Solsikke
Skrevet

Cavalier King Charles Spaniel vil jeg anbefale! Har selv vokst opp med en tispe av denne rasen, og hun var en helt fantastisk hund! Lett å trene opp, kosete, "sofahund" men samtidig glad i å gå turer, trenger ikke så mye mosjon men kan gå lange turer uten problem også. Veldig glad i mennesker og leken. Utrolig nydelige, og veldig ok størrelse, koselig å kunne ha hunden på fanget syns jeg! Hunden min hadde også en helt utrolig personlighet :-)

Gjest Gjest
Skrevet
Cavalier King Charles Spaniel vil jeg anbefale! Har selv vokst opp med en tispe av denne rasen, og hun var en helt fantastisk hund! Lett å trene opp, kosete, "sofahund" men samtidig glad i å gå turer, trenger ikke så mye mosjon men kan gå lange turer uten problem også. Veldig glad i mennesker og leken. Utrolig nydelige, og veldig ok størrelse, koselig å kunne ha hunden på fanget syns jeg! Hunden min hadde også en helt utrolig personlighet :-)

Takk! :) Høres ut som en fin rase.. den skal jeg lese mer om. De er jo kjempe nydelige da =D

Skrevet

Cavalier er en flott hund, men man må være oppmerksom på at rasen har en god del helseutfordringer- spesielt som følge av at den har blitt populær og det er endel useriøse oppdrettere der ute.

Ellers vil jeg komme med standardrådet mitt: dra på utstillinger! Der kan du både se og hilse på veldig mange forskjellige raser, snakke med oppdrettere og raseentusiaster osv. Veldig lærerikt, og mye bedre enn å se i en bok.

Skrevet
Labrador Retriever tispe. Grei størrelse, lett å jobbe med, trener moderat mosjon en man må passe på matinntak slik at den ikke blir overvektig, er kjent for å gå bra overens med barn og andre dyr. Det er ikke uten grunn Labrador er den mest brukte førerhunden og den mest brukte hjelpehunden. Det er også en myte at Labradoren bare er feit og lat, den blir som du vil ha den.

Stor Puddel er også en hunderase som er å anbefale. Lett å jobbe med uten at en er "tam" og kjeelig. Den er essuten røytefri - noe som er kjekt, men den krever pelsstell dersom du ikke skal ha en nedklippet i lammeklipp. Det er en robust og hardfør hund, desverre misforstått pga. fjonge frisyrer på utstilling. Den trives i skog og mark, er en ypperlig brukshund om man vil ha det, og en kjempe trivlig familiehund. Den har en tendens til å være småspist da.

Jeg vil heller si en labrador har stort aktivitetsbehov. Hvertfall de jeg kjenner til.

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

Dersom størrelsen ikke har noe å si, vil jeg anbefale irsk ulvehund. Det er en kjempefin familiehund, veldig tålmodig, trenger ikke mer aktivisering enn andre hunder, lett pelsstell. De er rolige, stille når de er inne. Og den vil elske dere, en utrolig hengiven hund.

Den liker andre hunder, syns det er veldig kjekt å leke seg.

Det er en hund som er lett å trene opp til de grunnleggende ferdighetene, men ikke forvent en hund som egner seg til lydighetskonkurranser, Det vil kreve utrolig mye jobb. Min kan; sitt og dekk, pluss innkalling, det er jeg fornøyd med.

Min er en tispe, som nå blir 2 år i september, hun er helt nydelig, og veldig stor. Hun rekker meg til over hoftene og er ca 65 kilo. Men la deg ikke skremme. Mye mindre styr med denne enn foreksempel en retriever, som til tider kan være ganske hyperaktive.

Ulvehunden elsker også barn.

Skrevet

Skal du ha en enkel hund vil jeg anbefale golden retriever, de er snille og barnevennlige, glad i å gå turer men liker like godt å slappe av hjemme. de er tålmodige i forhold til barn. fin størrelse og enkel å oppdra. synes personlig at de kan være litt kjedlige de finner seg i det meste og finner ytterst sjelden på noe farsk (ganske positivt igrunn).

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville aldri anbefalt irsk ulvehund til folk som aldri har hatt hund før.

De er kjempesvære.

Jeg synes puddel er den perfekte familiehund. Du får dem i 4 størrelser, de er intelligente og lett og trene. De røyter ikke, lukter ikke og slever ikke. De trenger moderat mosjon men tåler mye mosjon. Velger du fargene svart eller brun, så vil du stort sett få hund med godt gemytt så sant du velger hund fra seriøs oppdretter.

Lar du hunden bli vant til barn fra den er valp så er den veldig god med barn.

Det eneste med puddel er at de krever litt pelsstell. Men børster du dem en gang i uken slik at de ikke blir flokete så går det ganske så raskt. Det finnes mange flinke puddelfrisører rundt om som du kan levere hunden inn til for bad og klipp.

Skrevet
Takk! :) Høres ut som en fin rase.. den skal jeg lese mer om. De er jo kjempe nydelige da =D

Det er en veldig fin rase. Jeg hadde tenkt å anbefale den selv. Jeg vokste også opp med en cavalier king charles spaniel (hanhund).

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet
Skal du ha en enkel hund vil jeg anbefale golden retriever, de er snille og barnevennlige, glad i å gå turer men liker like godt å slappe av hjemme. de er tålmodige i forhold til barn. fin størrelse og enkel å oppdra. synes personlig at de kan være litt kjedlige de finner seg i det meste og finner ytterst sjelden på noe farsk (ganske positivt igrunn).

En Golden liker å slappe av hjemme, og finner aldri på rampestreker? Da tror jeg oppdretteren vår løy for oss da hun sa hun solgte oss en golden :)

Skrevet (endret)

Mulig vi har fått en litt a-typisk golden, men vår er ikke særlig kjedelig ;) Nå er vår bare ett år da, så han roer seg nok, men han finner seg ikke i det meste nå iallefall. Min erfaring er at golden trenger endel turer og også hjernetrim, selvom de også liker å kose.

Når der er sagt vil jeg også anbefale golden, det er en flott rase, familievennlig og lett å lære opp.

Endret av pusla
Skrevet

Jeg vokste opp med en Riesenschnauzer. De er ganske krevende i forhold til aktivitetsbehov, men fantastisk flott hunderase.

Kanskje du kan prøve rasevelgeren på Canis.no?

Rasevelgeren

Skrevet
Jeg ville aldri anbefalt irsk ulvehund til folk som aldri har hatt hund før.

De er kjempesvære.

Det sa jeg vel også i innlegget mitt. Størrelsen syns jeg ikke har noe å si, men den sperrer jo all utsikt til f.eks tv hehe. Men sammenlignet med mange andre familiehunder (eks labrador) vil jeg nok si at ulvehunden er enklere å ha med å gjøre.

Har selv hatt retriever som jeg også vil anbefale, spesielt Flat Coated Retriever som er en ekstremt familievennlig hund, den ble vel bare forbigått av irsk ulvehund i hvilke raser som var mest familievennlige i en rangering for noen år siden.

Skrevet (endret)

Boxer, golden retriever (fra de rette linjene) cavalier og berner sennen er raser jeg ville anbefalt uten at jeg vet så mye om familiesituasjonen.

Endret av la Flaca
Gjest Gjest
Skrevet

mindre raser som jeg syns passer til ditt kriterium :

*border Terrier

*Fox Terrier

*Cavalier

*shetland sheepdog

*kinesisk nakenhund

større raser:

*Jaktlabrador ( vanlige labradorer syns jeg blir for mange kilo våt hund og for mye gris-sorry alle lab fans)

*kongepuddel

*Springer spaniel ( endel pelsstell)

*welsh springer spaniel

*flat

*groendale

*Toller (veldig bra førstegangshund)

dette var noen få raser av mange. tenk på hvor mye tid du ønsker å bruke på pelsstell.

er det bestemte former for trening du ønsker å drive med ?

har du barn?

er du villig til å kjøpe ny bil for å få plass til en veldig stor hund?

hvor store utgifter skal du ha på å fôre hunden pr mnd

hvilke sykdommer er vanlige hos rasen?

ønsker du tispe eller hannhund.

tenk nøye igjennom alt dette, så får du litt bedre valg. når du så kjøper: sørg for å skrive kontrakt. kjøp valper fra godkjente parringer og ikke uregistrerte kull.

mange feller der ute...

Skrevet

Flat Coated Retriver skal jo være fantastiske hunder da... Familievennlige og lettlærte... Også er de jo nydelige hunder da!... :)

Det er vel den jeg kan anbefale, for jeg vil ikke anbefale en Malamute, som vi har... De trenger "litt" ekstra, har jeg funnet ut... Han vi har, er den første hunden jeg noen gang har hatt, og han er ikke den enkleste førstehunden, kunne nok funnet en enklere ja... ;) Men han er jo vår store lille gutt da, og jeg ville ikke bytta ham mot noe!... :)

Skrevet
Les her:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...317805&st=0

:) Jeg svarte på dette innlegget og fortalte om Shetland Sheepdog, en herlig rase.

post-19720-1216052762_thumb.jpg

Jeg vokste opp med en Shetland Sheepdog og det var den beste familiehunden noen gang! Meen... Jeg tror ikke hunden jeg hadde var typisk rasen sin. Jeg husker det bodde 4 Shetland Sheepdog's (inkludert vår) i nabolaget og de 3 andre virket på ingen måte like vennlig som vår. Jeg har hørt Shetland Sheepdog er en folkesky rase (dvs - knurrer ofte mot fremmede osv.) Men jeg kan egentlig ikke nok om hunderaser til å uttale meg, hehe... Men hvis både du og jeg har gode erfaringer, kan det jo alltids hende det jeg har hørt er feil :)

Nå har vi en dvergdachs - den er kjempesøt! En veldig leken hund som hopper og spretter rundt... Tror den er ganske lett å lære opp - Den kan sitte, ligge og rulle på kommando hittil i alle fall og det er ikke gamle gutten det er snakk om. Veldig vennlig (kanskje litt vennlig til tider? haha)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...