Gå til innhold

Staffordshire Bull terrier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har god kjennskap til rasen her? Vil gjerne vite litt ting om hvordan den er å ha i hverdagen. Trening, aktivitetsnivå osv. Alt dere kan og vet :O)

Og jada jada, jeg vet alt om "kamphund" osv. Det trenger jeg ikke høre noe om nå. Vil vite saklige ting fra dem som kan rasen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
har selv ingen erfaring om rasen men her finner du en del opplysninger om den iallefall: http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=123

Det jeg har hørt er at de er veldig snille og tillidsfulle men kan være litt sjalu av seg.

Takk :O) Men jeg har allerede lest det som er å finne på nett. Kontaktet oppdretter på mail, men ikke fått svar ennå. Så jeg vil veldig gjerne finne ut alt som ikke står spesifikt på internett :O)

Skrevet
Noen som har god kjennskap til rasen her? Vil gjerne vite litt ting om hvordan den er å ha i hverdagen. Trening, aktivitetsnivå osv. Alt dere kan og vet :O)

Og jada jada, jeg vet alt om "kamphund" osv. Det trenger jeg ikke høre noe om nå. Vil vite saklige ting fra dem som kan rasen.

har bare møtt noen få. mitt inntrykk er at det er en terrier ;) med alt det medfører. Personlig hadde jeg ikke orket prøvelsene. Hadde en terrier boende noen uker og var helt utslitt etterpå ;) Har to store hunder selv (retrievere) som krever mye, men ikke så mye som en terrier tydligvis ;)

Les på Canis, Wikipedia og søk på google.

Snakk også med veterinærene, de har kanskje mer objektive uttalelser enn raseentusiastene.

Skrevet

Hekter opp denne på mine innlegg, og kan svare mer litt senere... har en 5 år gammel Staffordshire Bullterrier. Har du noe mer konkrete spm, eller så kan jeg bare skrive litt generelt om våre erfaringer?

Skrevet
Hekter opp denne på mine innlegg, og kan svare mer litt senere... har en 5 år gammel Staffordshire Bullterrier. Har du noe mer konkrete spm, eller så kan jeg bare skrive litt generelt om våre erfaringer?

Hei :O) Det hadde vært kjempefint. Jeg har lest det meste som står på nett, om gemytt, rasestandard +++, så hadde vært fint å få høre litt om personlige erfaringer :O) Hvordan det foregår i heimen. Hehe. Ute er det jo full fart, men har lest de er greie å roe ned inne. Er det så lett altså? Har hatt en golden og hun var hvertfall ikke rolig inne :O)

Har bare hatt en hund sammen med familien i oppveksten, kjæresten har ikke hatt hund, men en del erfaring med kameraters rottweilere. Kan det gå bra allikevel? Er så mange som sier det ikke er noen førstegangshund, men hvilken rase er vel det i utgangspunktet? :O) Så lenge man leser mye, og er med på kurs tror jeg det burde gå greit.

Hvor mye aktivitet i hverdagen MÅ dere ha, for at hunden skal være rolig og avbalansert? Viktigere å løpe fritt, mental stimulanse, enn å gå tre timer i skogen hver dag?

Skrevet (endret)

Her er et tidligere innlegg jeg har skrevet, her er endel generelt.

Vi har ei staffejente på snart 5 år, og det er en fantastisk hund. Men, det er en noen ting man også skal tenke over ;)

De tinga som er så bra med henne:

Perfekt størrelse (synes vi). Ikke så liten, men heller ikke for stor og tung. Noe som er bra, da hun elsker å sitte på fanget..

Røyter ikke så mye i forhold til andre hunder.

Dersom man trener de fra de er små, potensiale til å være ekstremt lydige.

Veldig familiekjær. Elsker kos og oppmerksomhet og lek. Hun er utrolig snill, og også tilpasningsdyktig!

Så er det som sagt noen ting å tenke over. Som noen under her skriver - de kan være enormt sta! Dette er vel en typisk terrierting, og det vil også merkes på staffen :) Men som jeg skriver over, med trening er de også veldig lydige. I alle fall er vår det.

Dessuten er det noen av de som kan være litt agressive mot andre hunder, dessverre. Og da er jo problemet fysikken, at de er såpass tøffe gjør at eieren har et sktra stort ansvar.

Når vår hund ble rundt 3-4 år, fikk hun plutselig et enormt markeringsbehov ovenfor andre tisper. Det er ikke noe hyggelig å gå tur når man plutselig ikke kan hilse på noen andre hunder i redsel for at noe skal skje :sjenert: Heldigvis fikk vi orden på dette igjen ved å trene sammen med andre hunder vi kjente og var trygge på.

Poenget mitt er, at som staffeeier kan du risikere å bli møtt med en del fordommer mot hunden din. Da er det viktig at man er "sterk" nok til å klare å motbevise dette ved å ha en trygg og snill hund.

Velger du staffen får du i alle fall mye underholdning - som sagt; en leken rase med et enormt oppmerksomhetsbehov, og som har 100 forskjellige rare lyder til enhver anledning :)

Det ER full fart, dersom man har mulighet. Men de er også veldig kosete, og kan være fine og rolige. Nå ligger frøkna og snorker på teppet sitt på gulvet ved siden av sofaen. Hun kan være ganske lat, så i dag som det er dårlig vær vil hun helst bare være inne og kose og slappe av.

Det som er viktig for henne, er ikke nødvendigvis at hun får gått veldig langt hver dag (hun koser seg selvsagt med det igså når det passer), men at hun får utfordringer. Så på dager som i dag passer vi heller på å gjemme godbiter inne og søke etter, gi henne leker som gjør at hun får brukt hodet litt. Så ja, den mentale stimulansen er i dette tilfellet viktigere enn at hun MÅ løpe ute 3 timer om dagen.

Hun trives også godt ute i hagen alene, bare med å kunne utforske lukter og omgivelser. Er veldig nysgjerrig, og ønsker å få med seg det som skjer. Men hun trives ikke alene så lenge av gangen heller, så aller helst skal vi sitte på verandaen og se på henne mens hun rusler rundt på egenhånd ;)

Ang førstegansghund, så står det vel endel i det jeg siterte over. Bare spør mer om du lurer. Det er fine hunder, og alle hunder krever mye arbeid på sin måte.

Endret av MellonCollie
Skrevet

Takk for fyldig svar :O) Høres bra ut at man kan ta en litt rolig dag innimellom, og heller ha litt mentale utfordringer :O) Jeg skal sende et nytt innlegg om jeg kommer på mer jeg lurer på. Hvilken kennel er deres fra forresten?

Skrevet

Min lille staffegutt er 8mdr nå, og har holdt på å ta livet av meg, men det har roet seg. Nå KAN jeg faktisk få lese en avis eller se på tv uten at jeg må ha et øye på ham hele tiden, men valpetiden hans var virkelig tivoli :ler:

Han er utrolig snill, selv om han er litt rampete og later som han ikke vet at det som ligger på bordet ikke er hans, og at tøfler, sokker og sko ikke er til å tygge på osv...

Snillheten kan jeg illustrere ved å fortelle om hvordan han håndterer kattungene til den ene hukatta her i huset. Han var omtrent med på fødselen, og han har vasket dem i rompa hver dag siden... han og pusemor er perlevenner, han kan sitte lenge og bare titte på nurkene i esken, og han snuser og slikker på dem og på moren.

De andre kattene er skeptiske til ham, men han skyver matskåla si bort til dem, han legger seg på rygg og gjør alt for at de skal skjønne at han ikke er farlig. Selv om han i neste øyeblikk hopper rundt dem og bjeffer for at de skal leke med ham...

Det er en nydelig rase, men de er en håndfull...

Skrevet
Min lille staffegutt er 8mdr nå, og har holdt på å ta livet av meg, men det har roet seg. Nå KAN jeg faktisk få lese en avis eller se på tv uten at jeg må ha et øye på ham hele tiden, men valpetiden hans var virkelig tivoli :ler:

Han er utrolig snill, selv om han er litt rampete og later som han ikke vet at det som ligger på bordet ikke er hans, og at tøfler, sokker og sko ikke er til å tygge på osv...

Snillheten kan jeg illustrere ved å fortelle om hvordan han håndterer kattungene til den ene hukatta her i huset. Han var omtrent med på fødselen, og han har vasket dem i rompa hver dag siden... han og pusemor er perlevenner, han kan sitte lenge og bare titte på nurkene i esken, og han snuser og slikker på dem og på moren.

De andre kattene er skeptiske til ham, men han skyver matskåla si bort til dem, han legger seg på rygg og gjør alt for at de skal skjønne at han ikke er farlig. Selv om han i neste øyeblikk hopper rundt dem og bjeffer for at de skal leke med ham...

Det er en nydelig rase, men de er en håndfull...

Hmm, det hørtes ut som en god håndfull ja :)

Men han hørtes fryktelig snill ut og da. Er nok ikke alle som er like snille med kattene :)

Er forberedt på at det kan bli et hel**** de første mnd ja, og kanskje helt frem til 18 mnd? Men holder man ut og gjør en go jobb da, får man vel en herlig hund ved sin siden resten av dens liv og :O)

Blir mer og mer overbevist om at det må bli en staff.

Hvilken oppdretter kommer din fra?

Skrevet

Min kommer fra oppdretter i Sverige, forholdsvis ny tror jeg.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Karina_*
Skrevet

Hei. Jeg har 2 staffer. En på snart 7 år og en valp!

De er veldig rolig hjemme, merker nesten ikke at jeg har en valp!!! Den voksne staffen min har aldri ødelagt noe eller vært urolig inne. Valpen har tygget istykker 2 av barbiedukkene til min datter, men det er også alt!

Ute går det litt heftigere for seg, men ikke verre enn tolleren til min mor f.eks.

De er lettlærte og elsker å trene. Viktig med god sosialisering. Den eldste min var en klippe rundt andre hunder helt til vi fikk valpen. Nå er han blitt mer beskyttende og gir andre hunder klar melding om de kommer for nær valpen(litt slitsomt).

Jeg plerier å mosjonere dem 1 time hver dag(utenom do-turer). De holder seg muskuløs og i fin form. De er derimot ikke så glad i regn, så det blir ikke de helt lange turene når det regner. Vet om en staff som står i døren og tisser ut for å unngå å bli våt!!..........Ofte trener jeg lydighet når vi er ute, ca 15 min pr økt. Det er blitt høydepunktet på dagen for dem, de elsker det.

Det er en utrolig rase. Jeg har hatt andre raser tidligere men ingen kommer opp imot staffen. De er utrolig lojale, lett å trene, skikkelige klovner!!!

Lykke til med valg av hund

Men en advarsel: Kjøper du først en staff kommer du mest sannsynlig til å ville ha flere!!!!

Gjest Maj Liss
Skrevet

Vi skal skaffe oss en staff og lurer på om det er noen som vet av noen oppdrettere i Trondheims området, Midt Norge og eventuelt over grensa?

Skrevet
Vi skal skaffe oss en staff og lurer på om det er noen som vet av noen oppdrettere i Trondheims området, Midt Norge og eventuelt over grensa?

Har du sjekket på canis.no, og staffordshire bull terrier-klubben? Står mange oppdrettere med adresse der.

Gjest Gjest_gjesten_*
Skrevet

En venn har en slik hund :)

Snilleste hunden jeg noen gang har møtt. Den bryr seg ikke om andre hunder(angriper osv).

Den er også veldig lydig, kan gå ute uten bånd hvis du bare skal rett utenfor!

Den kan også være alene hjemme uten at det skjer noe galt..

Lykke til! :)

- Gjesten

Gjest Gjest_gjesten_*
Skrevet

Glemte å si at den er veldig kosen.. Bjeffer ikke veldig mye heller :)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Hei,

Kanskje litt i seneste laget for å svare her, men siden jeg ikke har noe bedre å gjøre så gjør jeg det fordet :)

Det er mye å si om en staff, men for å gjøre et langt svar kort.

Det er verdens fineste og beste hunder...

Jeg har selvfølgelig 1 snart 2 selv, og angrer ikke på at vi valgte denne rasen. Jeg har også en datter på 8 mnd og de går så utrolig fint sammen. Legger jeg datteren min ved siden av staffen blir hun sååå utrolig forsiktig med bevegelsene sine, hun viser tydelig at hun forstår at hun må være forsiktig. Og det synes jeg er helt utrolig :)

Skal du skaffe deg en staff så vil jeg anbefale en av disse oppdretterene:

(nå vet jo ikke jeg hvor du holder til, men disse er i oslo/akershus, og de kan også hjelpe til med og videreformidle kontakt til andre deler av landet hvis du ønsker det. )

www.greatchief.com

www.dalstaff.no

www.myroyalstaff.com

www.jahvestaff.com

Kjenner disse så vet at de er ålreite folk som det går ann å snakke med og som ikke minst vet hva de snakker om :)

eller du kan ta kontakt med meg www.stavenstaff.com

ikke fullt så erfaren enda, men det kommer seg :)

Lykke til :)

mvh.

Camilla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...