Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg blir frustert over at førskolelæreryrket har lav status i samfunnet. Jeg er lei av nedlatende blikk og kommentarer når jeg sier at jeg er i gang med min førskolelærerutdanning med vekt på musikk, drama og forming på lærerhøyskolen.

Jeg kommer senere til å ta en master, jeg ønsker å hjelpe barn med psykiske problemer. Det er altfor mange barn som sliter med den psykiske helsa, lurer på hvorfor (?) Jeg vil også be dere tenke dere om hvor mange uføretrygdede det er i landet, i de fleste tilfellene dreier det seg om en tøff start på livet.

Jeg mener at barnas oppvekst bør prioriteres, de er den kommende generasjonen som skal styre landet. Grunnlaget for et liv som voksen legges i barndommen, det krever utdannede voksne med sunne verdier og holdninger. Det er mer krevende enn det mange tror, pedagogen har ansvar for barna, barnas oppvekst kan senere bidra til et velfungerende samfunn. Det er synd at det eneste positive mange har å si om førskolelæreryrket er at det er lett å få jobb, hvis det er derfor folk vil jobbe i barnehage kan de like godt la vær.

Det handler om respekt for barna, de er fullverdige mennesker til tross for sin alder, de fortjener mer enn en alminnelig barnepasser. Hvis ikke hjemmet er tilstrekkelig for barna så bør i alle fall barnehagen være det. Jeg blir rett og slett lei meg.

Hvorfor skal folk som går på BI få mer respekt enn meg?

Jævla kapitalister. Det handler ikke om mennesker lengre, det handler om penger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slå deg til ro med at en undersøkelse som ble gjort for en stund siden, viste at førskolelærere var de beste lederne. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Svar til deg fra tidligere ped leder og nå førskolelærer student;)

Det er også mange ped ledere og assistenter som ikke skulle arbeidet med barn. Jeg er sjokkert over hva jeg selv har erfart.

Det finnes ulike diagnoser som ikke blir tatt hånd om og utredet tidsnok, dessuten lever vi ett hardt a4 sammfunn hvor det ikke er rom for det som kanskje er annerledes, mennesker stemples og man får intarnalisert adferd.

Og en liten ting til.. hva vet vi egentlig om hjemmene? selv erfarte jeg fordommer og snakk overfor en uskyldig, ung og pen mamma...

;) det går som regel begge veier ser du, pedagog eller ikke..

Skrevet (endret)
Svar til deg fra tidligere ped leder og nå førskolelærer student;)

Det er også mange ped ledere og assistenter som ikke skulle arbeidet med barn. Jeg er sjokkert over hva jeg selv har erfart.

Det finnes ulike diagnoser som ikke blir tatt hånd om og utredet tidsnok, dessuten lever vi ett hardt a4 sammfunn hvor det ikke er rom for det som kanskje er annerledes, mennesker stemples og man får intarnalisert adferd.

Og en liten ting til.. hva vet vi egentlig om hjemmene? selv erfarte jeg fordommer og snakk overfor en uskyldig, ung og pen mamma...

;) det går som regel begge veier ser du, pedagog eller ikke..

Det var egentlig ikke det som var poenget. Alle mennesker er forskjellige, noen burde ikke bli førskolelærere, enig. Det er der dette med at yrket undervurderes og at det er lett å få jobb kommer inn. +++

Uansett, det er ikke det jeg ønsker å fokusere på. Jeg ønsker heller ikke fokus på hjemmene, men at barnehagen skal være en plass der alle er likestilte og barna blir førsteprioritert. Uansett hvordan det står til hjemme.

Noen barn trenger ekstra oppmerksomhet, men da gjelder det å være varsom. Det er lett å dømme, det er lett å ta feil. Det er mye som gjør at mennesker får psykiske problemer, men barnehagen kan utgjøre en liten forskjell.

Min frustrasjon er først og fremst at det er så mange som har nedverdigende kommentarer om førskolelærerutdanninga, det har bedret seg og forhåpentligvis blir det enda bedre. Men den har fortsatt lav status! Det verste er når jeg møter førskolelærere som vegrer seg for å si hvilken utdanning de har. Jeg ville bare få ut mitt sinne, mot alle dem som undervurderer oss... arg..

Endret av trampoline
Gjest Gjest
Skrevet
Det var egentlig ikke det som var poenget. Alle mennesker er forskjellige, noen burde ikke bli førskolelærere, enig. Det er der dette med at yrket undervurderes og at det er lett å få jobb kommer inn. +++

Uansett, det er ikke det jeg ønsker å fokusere på. Jeg ønsker heller ikke fokus på hjemmene, men at barnehagen skal være en plass der alle er likestilte og barna blir førsteprioritert. Uansett hvordan det står til hjemme.

Noen barn trenger ekstra oppmerksomhet, men da gjelder det å være varsom. Det er lett å dømme, det er lett å ta feil. Det er mye som gjør at mennesker får psykiske problemer, men barnehagen kan utgjøre en liten forskjell.

Min frustrasjon er først og fremst at det er så mange som har nedverdigende kommentarer om førskolelærerutdanninga, det har bedret seg og forhåpentligvis blir det enda bedre. Men den har fortsatt lav status! Det verste er når jeg møter førskolelærere som vegrer seg for å si hvilken utdanning de har. Jeg ville bare få ut mitt sinne, mot alle dem som undervurderer oss... arg..

Jeg misforstod deg, er faktisk veldig enig med deg!

De som undervurderer har ikke peiling;)

Det er verdens beste og absolutt en svært viktig jobb vi gjør.

Lønn er jo så som så

Skrevet

det som er skremende er og se at de som har best utdanelse til og jobbe med barn er de som bruker minst tid sammen med barna.

ped,leder har forkorta arbeidstid siden de skal skrive ukeplaner osv hjeme, de fleste gjør det i arbeidstiden.

de har opptil flere møter pr uke.

de har angst for og være ute når det ikke er sol og fint vær (ca 70%av de hvertfall).

ennten ser de tegn på problemer ved det minste forandring i dagsformen til et barn eller så blir alt oversett i frykt for og ikke gjøre foreldrene til lags.

assistenter med interesse for faget har jeg ofte sett gjør mye mer posetivt for barna enn de fleste førskolelærerene.

vi trenger utdannede til og jobbe med barna, og jeg trur vel de fleste gjør en bra jobb med barna, de fleste bruker mye av det de har lært på en fornuftig måte, men du hverden hvor mange av de som overlater alt til assistentene og som absolut burde hvert lit mer deltakende i det daglige.

Gjest Gjest_Jolla_*
Skrevet

Jeg må si meg enig med nbp som skrev over her. Er selv førskolelærer og var under studietiden innom mange forskjellige bhg. Og jeg merket meg at de som gjorde minst på avdelingen, og alltid hadde noe å gjøre inne når de andre skulle ut det var ped.lederne. Selvfølgelig har jeg erfart gode ped.ledere som heller tilbrakte tid med barna enn å gjøre papirarbeid=)

Tilbake til tråden. Jeg er stolt av å være nyutdannet førskolelærer og har ingen problemer med å fortelle folk at jeg er det. Men da får jeg ofte spm, det er sånne som jobber i bhg det eller..trenger man utdanning for å jobbe i bhg? Eh..JA, selvfølgelig må det være utdannede og kompetente folk i barnehagen akkurat som det er i skolen. Nei, vi førskolelærere må være stolte av yrket vårt og få fram at vi gjør en viktig jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...