La Luna Skrevet 12. juli 2008 #1 Skrevet 12. juli 2008 Noen her som kan forklare meg hovedforskjellen på en MA og en MSc? Og er det noe som blir sett på som "bedre" enn det andre?
superMe Skrevet 12. juli 2008 #2 Skrevet 12. juli 2008 En MA står vel bare for mastergrader generelt, mens MSc står for Master of Science, og den tittelen får man kun om man studerer noe vitenskaplig eller teknisk, som f.eks Informatikk.
Gjest Lacuna Skrevet 12. juli 2008 #3 Skrevet 12. juli 2008 Ikke helt korrekt; en MA er en Master of Arts, altså i humanistiske fag, mens en MSc rett og slett er en master i naturvitenskapelige fag. Altså bestemmer fagretningen hva slags master man får.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2008 #4 Skrevet 12. juli 2008 Noen fagfelt tilbyr både MA og MSc, for eksempel økonomi på enkelte universiteter.
La Luna Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. juli 2008 Noen fagfelt tilbyr både MA og MSc, for eksempel økonomi på enkelte universiteter. Ja, og det er det som forvirrer meg endel....hva er for eksempel forskjellen på en MA i Developing studies og en MSc i Globalisation and development?
Fluffie Skrevet 12. juli 2008 #6 Skrevet 12. juli 2008 MSc er en master som inkluderer et visst nivaa av matte e.l. i fagsammensetningen. Det vil si at for aa faa en MSc maa du i alle fall ha en del fag som baseres paa matematikk (saant som oekonomi, finans, regnskap, kvantitativ metode, programmering, naturvitenskap, etc). Dersom graden ikke inneholder nok av den type fag saa faar man MA.
Fluffie Skrevet 12. juli 2008 #7 Skrevet 12. juli 2008 Ja, og det er det som forvirrer meg endel....hva er for eksempel forskjellen på en MA i Developing studies og en MSc i Globalisation and development? Jeg gaar ut fra at det i det tilfellet betyr at MA Developing studies er humanistisk rettet (ingen, eller ganske faa fag der du trenger aa regne ut noe), mens MSc Globalisation and development inneholder fag der du maa gjoere utregninger eller andre type 'harde' fag.
La Luna Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 12. juli 2008 Ah, ok, skjønner litt mer da. Takk! Noen som vet hva som blir sett på som "best" ved senere jobbsøknad?
Fluffie Skrevet 12. juli 2008 #9 Skrevet 12. juli 2008 Ah, ok, skjønner litt mer da. Takk! Noen som vet hva som blir sett på som "best" ved senere jobbsøknad? Tror MSc blir sett paa som mer positivt (virker i alle fall som om mange mener BA og MA bare er jallafag). Begge er gode Mastere, og man laerer ting som er nyttige, saa saann sett skulle det ikke vaere noen stor forskjell. Men likevel saa er det nok en del arb.givere som vil foretrekke en MSc, men det kommer jo helt an paa hva du vil jobbe med. Mitt raad er alltid at man boer velge det som virker mest interessant for en selv (dog, forstaaelig aa velge det som ser best ut ved jobbsoeking).
La Luna Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 13. juli 2008 Tusen takk for svar! Da kan det nok hende jeg heller mot MSc, ja, for begge de gradene jeg ser på ser like spennende ut
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå