Gå til innhold

Når er barn for store

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/sj...icle1114286.ece

Barn kan bade nakne – når er de så gamle at de må ha på seg badetøy?

– Loven sier ikke noe om alder. Jusen snakker kun om krenkelse av anstendighet. Dette kommer som regel naturlig, sier Moholt.

Så, teoretisk sett så burde man egentlig kunne bade naken lovlig helt frem til man er 18 (eller i hvertfall 16) siden man er barn når man er under 18?

Hva mener du, når er barn for gamle til å bade naken ute blandt folk?

Når sluttet dine med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke at jeg har så mange barn at de gjør noe, men jeg mener at når barna blir 4 - 5 år burde de begynne med badedrakt/badebukse...

Gjest Gjestfrid
Skrevet

Jeg synes barn kan få bade nakne til de kommer i puberteten, dvs. begynner å utvikle bryster og få hår på tissen:)

Skrevet

Jeg er igrunenn enig med Gjestfrid. Jeg har inntrykk av at de færreste bader nakne etter at de har begynt på skolen, så sånt regulerer seg vel selv.

Jeg kan dog forstå at mennesker i alle aldre ønsker å bade og sole seg nakne. Linken var i forbindelse med manglende nakenstrand i Trondheim. Det var en artikkel om det i Adressa i dag.

Hvorvidt jeg føler meg komfortable med nakne menneske rundt meg på en strand komemr an på oppførselen deres. Jeg hadde heller ikke følt meg komfortable som nakenbader med stirrende menn med et godt tak rundt snabben. Avslappede mennesker er en annen sak.

Gjest lillagubban
Skrevet

I min erfaring syntes de fleste at det er kult å ha på badebukse eller badedrakt/bikini etterhvert som de nærmer seg skolealder; fordi det har de "store barna". Så det går som regel av seg selv..

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor skal barn bade nakne? Det har jeg aldri forstått. Greit nok når de bader hjemme i hagen og sånn, men ikke på strand, ved basseng eller ellers i offentlighet. Jeg synes det er ordentlig ekkelt med små barn som bader nakne i offentlige basseng. Lurer ofte på hvorfor de ikke kan ha på seg en liten badebukse/bikinibukse i stedet?

Gjest Nishiki
Skrevet

I basseng; aldri.

På stranda eller i hagen så må de bade nakne til de kommer med rullatoren for min del.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville latt barna mine bade nakne på offentlig strand. En vet rett og slett ikke hva slags eklinger som finnes på sånne steder, som kanskje drar dit bare for å se nakne barn. Selv om jeg hadde vært der hele tiden for å passe på, vil jeg ikke at noen pedofile skal kunne se mitt barn naken. Hjemme i hagen er en annen sak.

Skrevet (endret)

Mine to har hatt på seg en liten badebukse på offentlige strender hele tiden. Hjemme i hagen hender det at de bader nakne i plaskebassenget.

En vet rett og slett ikke hva slags eklinger som finnes på sånne steder, som kanskje drar dit bare for å se nakne barn. Selv om jeg hadde vært der hele tiden for å passe på, vil jeg ikke at noen pedofile skal kunne se mitt barn naken.

Helt enig!!

Endret av Camilla
Gjest Evalina
Skrevet

Mine på 5 og 7 har aldri badet nakne i basseng. Hjemme i hagen går de nakne om de leker med vannsprederen eller plaskebasseng, men dersom de skal ut på vegen og over til naboer, skal de ha bukse på. På stranda får de bade nakne, om de selv vil det. Jeg ser det litt an, da. Tipper at det for 7-åringen synger på siste verset når det gjelder nakenbading. Men som sagt, hun får bestemme selv. Jeg har ikke selv noe problem med at unger på den alderen bader naken, og jeg akter ikke å begrense ungene ift nakenhet fordi det kunne lurke en snåling i buskene. Jeg tar selvfølgelig hensyn til ungene, men ikke til snålingene.

Skulle de, når de ble litt eldre, bade alene uten at jeg eller andre voksne var med, ville de ikke fått bade nakne om de så ønsket det selv. Skjønt, de får vel ikke bade alene i sjøen før de blir atten. :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror ikke jeg ville latt barna mine bade nakne på offentlig strand. En vet rett og slett ikke hva slags eklinger som finnes på sånne steder, som kanskje drar dit bare for å se nakne barn. Selv om jeg hadde vært der hele tiden for å passe på, vil jeg ikke at noen pedofile skal kunne se mitt barn naken. Hjemme i hagen er en annen sak.

Jeg blir helt sjokkert av slike utsagn. Når man tenker sånn har de pedofile vunnet.

Skrevet
Jeg blir helt sjokkert av slike utsagn. Når man tenker sånn har de pedofile vunnet.

Ehh.... Når man kan gjøre enkle grep for å ikke gi næring til slike menneskers fantasier, så har de vunnet?

Gjest Gjest
Skrevet
Ehh.... Når man kan gjøre enkle grep for å ikke gi næring til slike menneskers fantasier, så har de vunnet?

Det er naturlig og sunt for et barn å løpe nakent rundt i vannkanten, det har vært sånn siden tidenes morgen. Det hjelper dem også til å få et mer naturlig forhold til sin egen kropp. Å ta fra dem det på grunn av noen syke menneskers fantasier synes jeg er veldig synd.

Folk får et stadig mer forvrengt forhold til kropp, og ting som dette står etter min mening høyt på årsakslisten.

Skrevet

Jeg tror at barn kan få et natulig forhold til nakenhet og sin egen kropp selv om de får på seg en badebukse på stranden.

Hjemme i hagen kan de gjøre som de vil, og ingen av oss ser på nakenhet som noe tabu. Og vi gjør ikke noe stort opptrinn av at de må ha på seg noe når vi er på offentlige strender. Det er sånn det er, akkurat som at de må ha klær på i butikken.

Skrevet

Det er vel en sånn uskreven regel at man slutter å bade naken når man begynner på skolen. Men selv må jeg innrømme at jeg bada naken offentlig til jeg var sikkert 10-11 år... Bader gjerne naken den dag i dag, jeg ;) Synes godt barn kan bade nakne til de er kommet i puberteten i alle fall! Når jeg ser unger helt ned i 2-3 års alderen som er flaue over å vise seg nakne, blir jeg litt trist. Jeg tror det er viktig å lære ungene å være såpass komfortable med egen kropp at nakenbading ikke er noe problem.

Skrevet
Det er naturlig og sunt for et barn å løpe nakent rundt i vannkanten, det har vært sånn siden tidenes morgen. Det hjelper dem også til å få et mer naturlig forhold til sin egen kropp. Å ta fra dem det på grunn av noen syke menneskers fantasier synes jeg er veldig synd.

Folk får et stadig mer forvrengt forhold til kropp, og ting som dette står etter min mening høyt på årsakslisten.

Enig her.

Skrevet
Jeg tror at barn kan få et natulig forhold til nakenhet og sin egen kropp selv om de får på seg en badebukse på stranden.

Hjemme i hagen kan de gjøre som de vil, og ingen av oss ser på nakenhet som noe tabu. Og vi gjør ikke noe stort opptrinn av at de må ha på seg noe når vi er på offentlige strender. Det er sånn det er, akkurat som at de må ha klær på i butikken.

samme her !

Gjest Gjest_Tante Sofie_*
Skrevet

Barn bør ikke være nakne på stranden i det hele tatt! Små bleiebarn bør ha bleier på seg og renslige barn bør har ha badeukse/truse.

Skrevet

Jeg orker faktisk ikke å gruble så mye på nakenhet på stranda jeg. Det får ungene bestemme selv. Men når vi er hjemme må de ha på seg truse/badebukse når de beveger seg ut fra vår eiendom og inn til naboene. Vil ikke at de skal sitte truseløs oppi hagemøbler og sånn, eller vifte med rompene sine i ansiktet på folk som griller og spiser mat. Har litt med hygiene og vanlig folkesikikk å gjøre. Ungene er 2 og 3 år.

Skrevet
Jeg orker faktisk ikke å gruble så mye på nakenhet på stranda jeg. Det får ungene bestemme selv. Men når vi er hjemme må de ha på seg truse/badebukse når de beveger seg ut fra vår eiendom og inn til naboene. Vil ikke at de skal sitte truseløs oppi hagemøbler og sånn, eller vifte med rompene sine i ansiktet på folk som griller og spiser mat. Har litt med hygiene og vanlig folkesikikk å gjøre. Ungene er 2 og 3 år.

Jeg er enig her. Hva man gjør i sin egen hage bryr jeg meg ikke om, og det er sikkert sunt for barna å få være nakne av og til, men på stranden eller andre steder der flere folk omgås ville jeg hatt bukse på barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...