Gå til innhold

Dom på vandelsattest


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Er det slik at om man er idømt bot og betinget fengsel (men altså aldri har sittet i fengsel da man aldri har gjort noe så dumt igjen), så står det i vandelsattesten for resten av livet slik at de som får innblikk i vandelsattesten til vedkommende ser det? Får man da aldri mer turistvisum til USA liksom? Får man på en måte en ny start noen gang, tomme ark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tidligere dømt til samfunnstraff

Jeg mener å huske at hun damen som var min kontaktperson, når jeg sonet samfunnstraff, skal ha fortalt meg at dommen min kom til å bli foreldet og "tatt bort" fra vandelsattesten min etter et visst antall år.

Jeg ble dømt når jeg var 16, så jeg var jo veldig ung.. Det er mulig dommer lettere blir foreldet når man er ung? Jeg er faktisk ikke sikker, men er dryktelig nysgjerrig på dette selv..

Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det fjernes etter et visst antall år fra den vanlige vandelsattesten. Det fjernes aldri fra den uttømmende vandelsattesten, men den er det bare politiet og noen få andre i enkelte tilfeller som har tilgang til.

Når det gjelder dette med innreise til USA er det noe som overdramatiseres veldig av politiet for å skremme lettlurte ungdommer. Sannheten er at det skal mye til før man blir nektet innreise. "Vanlige" dumme ungdomsstreker som småskala forfalsking av legitimasjon, mindre hærverk, mindre narkotikaforbrytelser, naskeri osv vil som regel ikke være noe som hindrer innreise.

Som en tommerfingerregel kan man si at så lenge du ikke har vært i fengsel vil det sjelden være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Når det gjelder dette med innreise til USA er det noe som overdramatiseres veldig av politiet for å skremme lettlurte ungdommer. Sannheten er at det skal mye til før man blir nektet innreise. "Vanlige" dumme ungdomsstreker som småskala forfalsking av legitimasjon, mindre hærverk, mindre narkotikaforbrytelser, naskeri osv vil som regel ikke være noe som hindrer innreise.

Men om det er vinningsforbrytelser? Begått i en alder mellom 25-30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...