Gå til innhold

Jobb ved siden av skole/studier

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Anie_*
Skrevet

Til høsten skal jeg ta noen realfag ved en privatskole. Siden jeg har fullført vgs har jeg forstått det slik at jeg ikke kommer til å få stipend som en vanlig vgs-elev. Etter mye vurdering har jeg bestemt meg for å ikke søke om stipend/lån for annen utdanning heller, da jeg helst ikke vil kaste bort et låneår på disse få fagene (man har jo kun rett på 8 år med studiestøtte, og jeg har allerede brukt et år, og planlegger å ta et langt studie).

Så da må jeg altså jobbe for å få råd til mat og husleie. Mye. Vet at mange andre har gjort dette før meg, og lurer på hva dere foreslår?

Hvor kan jeg få jobbe 4-5 dager i uka på ettermiddagstid (går på skole til 12...) med fornuftig lønn? Har en jobb allerede, men den betaler lite, og er kun 2 kvelder i uka, så det kan jeg ikke leve på. Og jeg vil ha EN jobb, ikke flere (har prøvd å balansere to deltidsjobber tidligere, og det var slitsomt).

Butikkjobber er jo det jeg først og fremst tenker på, siden jeg allerede har god erfaring, men så er det vel nesten ingen butikker som lar de deltidsansatte jobbe nesten hver kveld? Har hvertfall ikke vært borti det så langt, enten må man kunne jobbe om dagen innimellom, eller så får man jobbe 2-3 kvelder i uka. Og det holder ikke.

Hva gjør jeg? Hvor går jeg? Kreative forslag? Er det noen vikarbyråer som kan hjelpe meg (føler de fleste har jobber som foregår på dagtid, og da er jeg jo på skolen).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette vil passe perfekt å kombinere med en kelnerjobb. Du kan service allerede, det er kvelsjobb og helgejobb, og du tjener ekstra på tips :)

Gjest lillagubban
Skrevet

En venninne av meg studerer fulltid ved høgskole og jobber på Peppes på av og til kveldstid/helger, og hun tjener bra nok til å klare seg uten lån, dessuten får hun tips nok til å få råd til et par sydenturer i året i tillegg. Hun har stipend i tillegg da; men hvis man ikke lever så dyrt går det nok helt fint uten.

Jeg jobber også deltid ved siden av skole, på kveldstid og lørdager; fikk jobben gjennom Adecco. Adecco har nok mest jobber på dagtid; det sa de til meg også når jeg søkte, men det gå an å prøve. Jeg jobber 2-5 ganger i uka og kunne nok klart meg på bare stipend + lønn og sluppet lån, men tar heller lånet og putter det jeg ikke bruker i sparekonto.

Skrevet

Butikkjobber, som du selv sier, kan passe veldig godt. Du vil jo gjerne jobb kveld/helg i forhold til de eldre med familie som kanskje helst vil jobbe dagtid. jobbet selv på matbutikk ved siden av videregående og syntes det var veldig kjekt og det blir en del penger av det også:-) Du kan jo jobbe hele sommerferien samt andre ferier om du øsnker det for å spare det opp penger.

Kan ikke ta stipende og ikke lån om du ønsker det da i tillegg til å jobbe? Da slipper du å bruke opp lånekvoten på dette året...

Skrevet

I typiske studentbyer kan det vel kanskje være problemer med å få seg nok jobb, da mange vikarer kun kan jobbe kveld. Men da jeg gikk på videregående jobbet jeg nesten hver kveld, det ble faktisk for mye. Grunnen var at jeg jobbet i en liten butikk, og i lengre perioder var jeg eneste vikar... Problemet om det er få vikarer er jo at om noen blir syke, er det faktisk du som må jobbe, det er ikke sikkert de har flere å spørre. Men jo færre vikarer til å ta de kjedelige kveldsvaktene, jo mer får du jobbet vil jeg tro!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg villle søkt jobb ved hotell hvis jeg var deg, eller Peppes. Har jobbet begge steder, gode sider ved begge jobbene. Peppes var riktignok mye bedre betalt da, men samtidig er det kanskje litt vanskeligere å få jobbe hver kveld.. Nei. du må nesten bare høre rundt:) lykke til!

Gjest Gjest_Anie_*
Skrevet

Takk for svar så langt...:)

Skal studere i en studentby ja, så blir nok litt vanskelig å finne disse kveldsjobbene. Men jeg får bare prøve, og Peppes eller noe sånt er vel kanskje lurt. Får se hva som skjer når jeg kommer meg til rette i byen. Er bare så bekymret for at det ikke skal gå rundt med pengene... =/

Skrevet

Jeg har jobb som passiv nattevakt ved siden av studiene. Går rett fra jobb og på skolen. Funker fint. Får lønn som inkluderer natt/helgetillegg...

Gjest Pupsilure
Skrevet

Hvilende nattevakt hadde jeg tenkt til å foreslå også. :)

Gjest Gjest_Anie_*
Skrevet

Men som hvilende nattevakt får man vel bare betalt for hver tredje time eller noe? Kan ikke bli så mye av det når det er KUN det man skal leve av, eller...?

Og hva er man egentlig nattevakt for? :P Hvor finner man disse jobbene?

Gjest Gjest
Skrevet

Prøv å få deg jobb på kino i byen du bor :-)

Temmelig god lønn, bare kvelds- og helgejobbing, varierte arbeidsoppgaver!

Gjest Gjest_Anie_*
Skrevet

Åh! Genialt forslag! Takk skal du ha! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...