Gjest Gjest_Leah_* Skrevet 11. juli 2008 #1 Skrevet 11. juli 2008 Huff, nå synes jeg litt synd på meg selv. Blir så oppgitt. Har vært på kino i dag, og så en liten tur på et arrangement på en kafé/pub. Og hva skjer? Jo, selvsagt. Hodepine som gjør at jeg må gå tidligere hjem enn de jeg er sammen med. Vi danset og hadde det gøy. Men så kom hodepinen snikende, til slutt klarte jeg verken å danse eller å smile lenger. Måtte bare bort fra støyen. Så jeg sa noe om at jeg var trett og måtte ta kveld. Nå har jeg ligget på sofaen og slappet av en times tid, med noen smertestillende innabords. Så nå går det greit. Sånne episoder har jeg altfor ofte. Det hjelper ikke nevneverdig med piller. Må ha det stille og rolig rundt meg for at det skal bli bedre. Har snakket med legen min om dette sånn cirka 218 ganger. Får hele tida høre at det ikke er noe å gjøre, for jeg har antakelig bare spenningshodepine. (Migrenemedisiner virker ikke på meg, er neppe det jeg har) Dette er på en måte min bør i livet, som legen sa. Og ja, jeg vet at hodepine ikke er det verste som kan ramme et menneske. Langt ifra. Jeg har opplevd alvorlig sykdom og død blant både venner og familie, så jeg vet at jeg har lite å klage over i den store sammenhengen. Men likevel, det reduserer livskvaliteten min når jeg så ofte må avbryte hyggelige kvelder pga hodepine. Eller jeg må melde avbud til ting jeg skulle være med på. Eller jeg må karre meg på jobb selv om hodet dunker. Det er slitsomt å gå sånn år etter år. I de fleste tilfellene er hodepinen bare moderat. Det betyr at jeg blir redusert, men langt fra sengeliggende. Men likevel påvirker det meg sterkt nok til at jeg velger å la være å delta i sosiale begivenheter. Jeg er ikke noe godt selskap for noen når jeg har vondt. Iblant blir hodepinen uutholdelig sterk. Da blir jeg sengeliggende og kvalm. (tror fortsatt ikke det er migrene) Jeg har slitt med hodepine siden jeg gikk på ungdomsskolen. Nå er jeg 32. Begynner å bli så veldig lei... Nå har jeg ferie, så da er det mindre hodepine. Men når jeg er i jobb har jeg vondt i hodet nesten daglig etter jobb. Og så i tillegg ofte når det skjer ting på kveldstid og i helgene. Kan altså ha hodepine to ganger samme dag. Det er få dager jeg ikke har hodepine. Jeg kan bare glemme å planlegge kino etter en vanlig arbeidsdag. Det takler ikke hodet mitt. Huff. Vet ikke helt hva jeg vil med dette? Kanskje noen trøstende ord? Eller noen helt supergeniale råd som kan hjelpe meg bort fra hodepineplagen. Har prøvd mye: - Fastlegen (sier han ikke kan hjelpe) - Reseptfrie smertestillende (virker kun hvis jeg samtidig ligger og hviler, og det er jo ikke sunt for kroppen å innta sånt over lengre tid) - Fysioterapeut (for å løse opp stive muskler som kan forårsake spenningshodepine) - Kiropraktor (samme som fysioterapeut) - Akupunktur (samme som fysioterapeut) - Trening - Gjøre avspenningsøvelser - Passe på å drikke nok vann
BillyBoy Skrevet 11. juli 2008 #3 Skrevet 11. juli 2008 Huff, må si jeg synes synd på deg. Kjipt! Det virker som om stess forsterker problemene, siden du sier det er mindre i ferier. Har du en stresset hverdag? Er det ting du kunne kuttet ut og erstattet med f.eks yogaøvelser for å spenne av kroppen? Har du sjekket om det kan være noe du spiser du ikke tåler? Hvis du skal gjøre det må du gå veldig systematisk til verks, og kutte ut grupper av like matvarer i perioder, f.eks alt av melkeprodukter, kryddere, osv. Pass på å notere ned det du gjør så du kan følge med. Kan det være at du sover dårlig? Kan anbefale ørepropper hvis du blir forstyrret av støy i løpet av natta. Kjøp de litt dyrere øreproppene du finner på apotekene, de er bedre og varer lengre enn de vanlige gule. Lykke til
Aeriana Skrevet 11. juli 2008 #4 Skrevet 11. juli 2008 Hei Ja, jeg lurer også på om du bruker p-piller? Hadde det akkurat som deg før. Brukte p-piller fra jeg var 16 og sluttet for 2-3 år siden. Nytt liv for å si det sånn. Ingen lege eller jeg som tenkte den tanken at kanskje p-pillene var med å gjorde livet uholdbart for meg nei! Hvis du bruker p-pillen så er mitt råd å slutte med de og se om det hjelper. Lykke til iallfall
Gjest Gjest_Leah_* Skrevet 11. juli 2008 #5 Skrevet 11. juli 2008 Hei! Takk for svar! Nei jeg bruker ikke p-piller. Har gått på p-sprøyte i et par år (har nylig sluttet). Men jeg har vært plaget med hodepine siden jeg var tenåring, og i størstedelen av mitt voksne liv har jeg ikke brukt verke p-piller eller andre prevensjonsmidler av den typen. Så jeg tror ikke det er p-sprøytas skyld. Kan jo håpe, nå som jeg har sluttet på den! Angående mat: Jeg har tenkt på at det kan være noe jeg spiser jeg ikke tåler, men det føles så enormt å skulle ta fatt på prosessen med å finne ut hva. Har prøvd å holde meg unna melk og hvitt brød i et halvt års tid pga mageproblemer i tillegg (lucky me...). Men merket ikke noen bedring verken i hodet eller magen. Er det noen spesielle ting jeg bør prøve å holde meg unna? Vet at mange får hodepine av rødvin og sjokolade, men dette er ikke noe jeg inntar oftere enn ca hver lørdag. Kan jeg få hodepine hele uka pga det? Jeg sover dårlig også ja, det har jeg gjort siden jeg var tenåring. Hm, søvnproblemer siden tenårene, hodepine siden tenårene. Sammenheng her tro? Men søvnproblemene har neppe sammenheng med lyder. Mitt problem er at jeg ikke klarer å sovne uansett hvor trett jeg er, og uansett hvor stille det er. Vrir meg i 2-4 timer etter jeg har lagt meg. Så godt som hver eneste natt. Når jeg må tidlig opp er det jo klart jeg får altfor lite søvn, men mens jeg har fri så har jeg muligheten til å ta igjen det tapte utover formiddagen. Kan det være så "enkelt" tro? At det er søvnproblemene som er hovedårsaken til problemet? Men i såfall har jeg et nytt problem... For hvordan får jeg et bedre søvnmønster? Jeg tror jeg har prøvd alt (i allefall alt jeg har hørt om) for å prøve å sovne. Legge seg til samme tid hver kveld, stå opp til samme tid hver morgen, ikke drikke koffein, få frisk luft og mosjon på kvelden (men ikke for tett innpå leggetiden), ta en varm dusj, drikke varm melk, "sovemedisin" fra helsekost og en million andre ting jeg har fått råd om og lest om i "søvnbøker". Har så lyst å be legen om sovepiller av den lette sorten (innsovningspiller som man ikke blir trett og døsig av neste dag), men vet jo at det er en kortvarig løsning på et varig problem. Etter å ha prøvd "alt" for å få et bedre søvnmønster har jeg nå nesten gitt opp. I ferien orker jeg i hvertfall ikke å følge et mønster med å legge meg og stå opp til samme tid hver dag.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #7 Skrevet 11. juli 2008 Du har helt sikkert drukket for lite. Tror ikke jeg har drukket for lite nesten daglig siden jeg var tenåring... I startinnlegget skriver jeg dessuten: Har prøvd mye: - Fastlegen (sier han ikke kan hjelpe) - Reseptfrie smertestillende (virker kun hvis jeg samtidig ligger og hviler, og det er jo ikke sunt for kroppen å innta sånt over lengre tid) - Fysioterapeut (for å løse opp stive muskler som kan forårsake spenningshodepine) - Kiropraktor (samme som fysioterapeut) - Akupunktur (samme som fysioterapeut) - Trening - Gjøre avspenningsøvelser - Passe på å drikke nok vann Men takk for at du bryr deg.
Gjest Gjest_Leah_* Skrevet 11. juli 2008 #8 Skrevet 11. juli 2008 Tror ikke jeg har drukket for lite nesten daglig siden jeg var tenåring... I startinnlegget skriver jeg dessuten: Har prøvd mye: - Fastlegen (sier han ikke kan hjelpe) - Reseptfrie smertestillende (virker kun hvis jeg samtidig ligger og hviler, og det er jo ikke sunt for kroppen å innta sånt over lengre tid) - Fysioterapeut (for å løse opp stive muskler som kan forårsake spenningshodepine) - Kiropraktor (samme som fysioterapeut) - Akupunktur (samme som fysioterapeut) - Trening - Gjøre avspenningsøvelser - Passe på å drikke nok vann Men takk for at du bryr deg. Ups, glemte å skrive inn gjestenicket mitt. Men det var altså jeg, Leah/TS, som skrev dette.
Sola^ Skrevet 12. juli 2008 #9 Skrevet 12. juli 2008 Har du sjekka synet? Mange sliter med hodepine pga. syn som ikkje vert korrigert skikkeleg.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 12. juli 2008 #10 Skrevet 12. juli 2008 Har du vondt i leddene? Min mor sliter med hodepine og at hun ikke får sove. I tillegg har hun plager med leddene. Dette er fibromyalgi, en sykdom som er lite forsket på. Kan godt være det kan være noe slikt. Min mor tar innsovingstabletter, men kan gjerne ligge til kl 5 før hun sovner. Jeg har mye vondt i hodet, bare en liten murring, men nesten hver dag. Jeg tror det har sammengheng med at jeg spiser for sjeldent og drikker litt lite vann. Når jeg har tatt meg et lite måltid (et par skiver, noen kjeks e.l.) og et glass vann eller to, blir det mye bedre. Etterhvert kommer murringen tilbake igjen. Merker det spesielt på jobb da jeg jobber foran pc. Tror den også spiller inn. Min hodepine/murring er ikke plagsom enda, har likesom vendt meg til det. Men kanskje du må prøve å bli henvist til en spesialist? Fastleger har ofte noe begrenset kunnskap (almennpraktikere som skal vite litt om alt), og derfor kan kanskje en spesialist hjelpe deg. Lykke til
Gjest TS Skrevet 13. juli 2008 #11 Skrevet 13. juli 2008 Synet mitt er i orden. Har brukt briller/linser siden jeg var lita, så jeg har gått jevnlig til optiker og fått sjekket at alt er bra. Til deg som nevner fibromyalgi: Jeg sjekket litt på nettsida til Norges fibromyalgi forbund, og ble særlig oppmerksom på at fibromyalgi ofte har symptomer som muskelstivhet, utpreget tretthet, søvnforstyrrelser, kraftløshet, hovenfornemmelse, svimmelhet, hodepine og magebesvær. Jeg har alle disse, utenom hovenfornemmelse. Men så er det jo sånn at det er "farlig" å lese om sykdommer, for man kan alltids finne noe som passer på seg selv uansett hva man leser om og tro at man er rammet. Selvdiagnostisering er ikke sunt, tror jeg. Men samtidig så må man jo se seg rundt og prøve å finne ut hva som feiler en når man sliter i år etter år uten at legen kan hjelpe. Så jeg føler meg litt i klemma her: Skal jeg prøve å få utredet om det er mulig jeg har fibromyalgi, eller får jeg da plutselig heller diagnosen hypokonder? Skulle nok vært hos en spesialist ja, men hvilken...? Spesialist på hodepine, spesialist på fibromyalgi eller spesialist på sammensatte problemer? Det eneste jeg vet med sikkerhet er at hodepinen (som er midt absolutt verste problem) og alle mine andre større eller mindre plager gjør livet mitt slitsomt. Jeg er redd jeg skal slite meg ut og treffe veggen om noen år dersom jeg ikke finner ut av dette. Må kanskje bare blåse i faren for å bli stemplet som hypokonder og bare insistere på å bli utredet.
Gjest TS/Leah Skrevet 13. juli 2008 #12 Skrevet 13. juli 2008 Må bare si tusen takk til alle dere som orker å engasjere dere i mine problemer! Det er så godt å ikke bli avfeid med "slutt å klage". Jeg prater nesten aldri om mine plager til venner og familie, fordi jeg ikke vil plage dem klaging. (Jeg finner på unnskyldninger om at jeg må legge med tidlig fordi jeg skal tidlig opp neste dag, eller sier jeg skal noe annet, sånn at de slipper å høre daglig at jeg har vondt i hodet eller andre steder) Det er godt å kunne snakke om disse tingene her. For dere som svarer gjør det helt frivillig. De som ikke orker å høre om slikt kan jo bare la være å lese tråden. Så nok en gang: Tusen takk!
BillyBoy Skrevet 13. juli 2008 #14 Skrevet 13. juli 2008 (endret) Hvis du sover dårlig er det en mulig kilde til hodepine. Det har med at musklene dine ikke får slappet av som de trenger for å ta seg igjen. Gjelder spesielt nakken. Vrir meg i 2-4 timer etter jeg har lagt meg. Så godt som hver eneste natt. Legge seg og stå opp til samme tid er smart. Unngå mat før du skal sove. Ikke drikk kaffe eller noe med koffein 6 timer før du skal legge deg. Ikke sov i løpet av dagen. Mulig du trenger lite søvn, så da kan du heller stå opp før, slik at du passer på å være trøtt når du skal sove. Ha det kjølig på soverommet. Sjekk ut disse linkene: Om søvn hos nettdoktoren Ikke-medisinell behandling av søvnproblemer hos nettdoktor om søvnproblemer hos lommelegen Endret 14. juli 2008 av BillyBoy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå