Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2008 #1 Skrevet 10. juli 2008 Det går rykter på ryktebeørsen om at Israel vil angripe Iran. Kunne dere være så vennlige å diskutere hvorfor det skulle være interessant for Israel å angripe Iran? Hva har Israel å vinne på det? Hva vil eventuelt Israel oppnå med et slikt angrep? Hva er så spesielt med Iran? Innspill tas i mot med takk!
Mann 42 Skrevet 10. juli 2008 #2 Skrevet 10. juli 2008 Det går rykter på ryktebeørsen om at Israel vil angripe Iran. Kunne dere være så vennlige å diskutere hvorfor det skulle være interessant for Israel å angripe Iran? Hva har Israel å vinne på det? Hva vil eventuelt Israel oppnå med et slikt angrep? Hva er så spesielt med Iran? Innspill tas i mot med takk! Det fryktes at Iran vil skaffe seg kjernefysiske våpen i en ikke alt for fjern fremtid. Den dagen det skjer, har de mer enn antydet at Israel kommer til å forsvinne fra kartet. Derfor ønsker israelerne å ødelegge Irans kjernefysiske kapasitet før den realiseres. De har gjort det samme i Irak under Saddam, på 80-tallet en gang. Altså før den første Gulkrigen.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2008 #3 Skrevet 10. juli 2008 Det fryktes at Iran vil skaffe seg kjernefysiske våpen i en ikke alt for fjern fremtid. Den dagen det skjer, har de mer enn antydet at Israel kommer til å forsvinne fra kartet. Derfor ønsker israelerne å ødelegge Irans kjernefysiske kapasitet før den realiseres. De har gjort det samme i Irak under Saddam, på 80-tallet en gang. Altså før den første Gulkrigen. Men..."alle" vet at Israel uoffisielt sett også produserer kjernefysiske våpen. Iran ruster opp, Israel ruster opp...nesten som den kalde krigen. Og hvorfor er det så viktig for Iran å true Israel? Hva er Irans problem her?
Mann 42 Skrevet 10. juli 2008 #4 Skrevet 10. juli 2008 Men..."alle" vet at Israel uoffisielt sett også produserer kjernefysiske våpen. Iran ruster opp, Israel ruster opp...nesten som den kalde krigen. Og hvorfor er det så viktig for Iran å true Israel? Hva er Irans problem her? Ikke annet enn at de er et islamsk teokrati som mener at det ville være et udiskutabelt gode dersom jødene ble utryddet. Jeg vet ikke helt om jeg egentlig forstår beveggrunnene deres, men Iran har iallfall gjort det klart at de ikke ser for seg fredelig sameksistens med Israel som en mulighet. De vil ha jødestaten vekk. Eller redusere den til et radioaktivt hull i bakken.
Gjest Gjest_Rona_* Skrevet 10. juli 2008 #5 Skrevet 10. juli 2008 Men..."alle" vet at Israel uoffisielt sett også produserer kjernefysiske våpen. Iran ruster opp, Israel ruster opp...nesten som den kalde krigen. Og hvorfor er det så viktig for Iran å true Israel? Hva er Irans problem her? Israel har atomvåpen for å sikre sin egen eksistens i et område der de har dødsfiender på alle kanter rundt seg. Israel er ikke interessert i å bruke disse til å angripe noen av sine naboer. Iran derimot har uttrykt i klartspråk at de har som politisk og militært mål å utslette Israel som nasjon. Det er en vesentlig forskjell her..
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #6 Skrevet 11. juli 2008 Ikke annet enn at de er et islamsk teokrati som mener at det ville være et udiskutabelt gode dersom jødene ble utryddet. Jeg vet ikke helt om jeg egentlig forstår beveggrunnene deres, men Iran har iallfall gjort det klart at de ikke ser for seg fredelig sameksistens med Israel som en mulighet. De vil ha jødestaten vekk. Eller redusere den til et radioaktivt hull i bakken. Hvis så skjer, er det nok en viss fare for at også Iran blir ett radioaktivt hull i bakken, og dermed bryter 3. verdenskrig løs..
Gjest Gjest_Rona_* Skrevet 11. juli 2008 #7 Skrevet 11. juli 2008 Hvis så skjer, er det nok en viss fare for at også Iran blir ett radioaktivt hull i bakken, og dermed bryter 3. verdenskrig løs.. 3 verdenskrig har vært igang i flere år allerede. Følger du ikke med? Eller ventet du kanskje at 3 verdenskrig skulle bli noe tilsvarende den forrige? Vel, dette er en ny form for krig; en skitten assymetrisk lavintensitetskonflikt uten klare fronter og en fiende som for det meste befinner seg i skjul. Dette blir en svært vanskelig krig å vinne, og på sikt så vil den foandre våre samfunn fullstendig.
Mann 42 Skrevet 11. juli 2008 #8 Skrevet 11. juli 2008 Hvis så skjer, er det nok en viss fare for at også Iran blir ett radioaktivt hull i bakken, og dermed bryter 3. verdenskrig løs.. Jeg tror nok gjerne at dersom Iran skulle gjøre alvor av truslene, så ville de bli møtt med en gjengjeldse som ødelegger dem totalt. Et uprovosert angrep på et naboland med kjernefysiske våpen, tror jeg ville provosere frem en motreaksjon i store deler av verden, som vil være totalt ødeleggende for dem. Og jeg tror at den militære gjengjeldelsen vil være det minste problemet deres da. Som kubanerne og nord-koreanerne og rumenerne kan underskrive på: det er ikke noe kult å være spedalsk.
Gjest Skal prøve Skrevet 11. juli 2008 #9 Skrevet 11. juli 2008 Så, for å oppsummere litt, har jeg forstått det riktig? 1) Iran liker ikke jøder. Derfor vil de utrydde jødene. For å få til det vil de bruke sine kjernefysiske våpen mot Israel, og hele verden vet om det , og venter bare på at det skal smelle? Men blir ikke dette som dårlig oppdragelse: foreldrene kommer med trusler, og handler ikke. Derfor får barnet/her: verdenssamfunnet og Israel ingen respekt for Iran i og med at de hater og hater og truer og truer, men ingenting skjer. - "Vi liker ikke jøder, så vi vil drepe dere". Ok, det var jo sivilisert. 2) Israel liker ikke at Iran er klar for å drepe alle jøder innen mils omkrets. Derfor sier Israel at de kanskje vil angripe Iran. Nok en trussel. Men hvor holdbare og sannsynlige er disse truslene? - "Hvis dere ikke liker jøder, synd for dere. Vil dere utrydde oss, vil vi angripe dere". Og begge sladrer til mamma /verdenssamfunnet og spesielt USA). Og midt oppe i det hele er OPEC og verdens oljeressurser. Det at "nooen" ikke liker jøder blir et spill om olje og makt. Verden er barnslig og lite sivilisert. Jeg blir litt skuffet over mangelen på høflighet og evne til å leve i sameksistens. Det beste ville kanskje være om foreldrene gjorde alvor av sine trusler: og at de utryddet hverandre. Så kunne førstemann til mølla ha kapret oljen til verdens nest største oljeproduserende land: Iran.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #10 Skrevet 11. juli 2008 Iran har så vidt jeg vet aldri opptrådt aggressivt overfor Israel.
Gjest Skal prøve Skrevet 11. juli 2008 #11 Skrevet 11. juli 2008 Iran har så vidt jeg vet aldri opptrådt aggressivt overfor Israel. Basert på Mann 42's utsagn om at Iran vil utrydde jødene, tenkte jeg kanskje at det var en noe aggressiv holdning. Men du har kanskje et mer romslig syn da?
The Kitten Skrevet 11. juli 2008 #12 Skrevet 11. juli 2008 Iran har så vidt jeg vet aldri opptrådt aggressivt overfor Israel. Da har du ikke fulgt noe særlig med. Hilsen The Kitten :banantroll:
Gjest Gjest_Rona_* Skrevet 11. juli 2008 #13 Skrevet 11. juli 2008 Basert på Mann 42's utsagn om at Iran vil utrydde jødene, tenkte jeg kanskje at det var en noe aggressiv holdning. Men du har kanskje et mer romslig syn da? Om araberne la ned våpnene sine i dag så ville det være fred i midt østen i morgen. Om jødene la ned sine våpen i dag så ville de være døde i morgen.
Mann 42 Skrevet 11. juli 2008 #14 Skrevet 11. juli 2008 Om araberne la ned våpnene sine i dag så ville det være fred i midt østen i morgen. Om jødene la ned sine våpen i dag så ville de være døde i morgen. Men det ville vært fred....
Gjest Skal prøve Skrevet 11. juli 2008 #15 Skrevet 11. juli 2008 Tja, eller Iran ville ha funnet noen andre å hate.
Mann 42 Skrevet 11. juli 2008 #16 Skrevet 11. juli 2008 Iran har så vidt jeg vet aldri opptrådt aggressivt overfor Israel. At det var? Jeg tror ikke de akkurat har vært med på krigshandlinger mot Israel, men det henger nok mest sammen med at i den tiden det kunne vært aktuelt, så var landet styrt av shaen av Iran, som var alliert med USA. Etter hans fall og den islamske revolusjonen som bragte Ayatollah Khomeini og presteskapet til makten, har tonen vært tiltagende agressiv overfor Israel spesielt og jøder generelt. Og Amahdinejad er meget klar på at Israel skal bort, enten sånn eller slik. Så de er fiendtlige så det holder. Jeg ville ikke sittet med hendene i fanget og ventet på at de skulle få bomben, om jeg var israeler. Jeg ville lokalisert de kritiske punktene i programmet og bombet dem til støv og smuler.
Mann 42 Skrevet 11. juli 2008 #17 Skrevet 11. juli 2008 Tja, eller Iran ville ha funnet noen andre å hate. Jeg tror de allerede har tenkt såpass langt frem, og de har en liste. Ved siste telling, inkluderer den.... Alle.
Paradokset Skrevet 11. juli 2008 #18 Skrevet 11. juli 2008 Om araberne la ned våpnene sine i dag så ville det være fred i midt østen i morgen. Om jødene la ned sine våpen i dag så ville de være døde i morgen. Det er vel den veldig enkle good-guy/bad-guyhypotesen som ser ut til å slå godt an hos enkelte.
The Kitten Skrevet 11. juli 2008 #19 Skrevet 11. juli 2008 Tja, eller Iran ville ha funnet noen andre å hate. Jeg tror nok det er mest sannsynlig ja. Hilsen The Kitten :banantroll:
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #20 Skrevet 11. juli 2008 Iran har aldri gjort Israel noen ting. Faktisk har ikke Iran angrepet noe annet land etter at de muslimske fundamentalistene tok over. Dersom vi godtar Bush-doktrinenen om at et hvilket som helst land skal kunne angripes på grunn av noe man tror de kan finne på i fremtiden blir det etterhvert fryktelig mye krig å holde orden på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå