Titti72 Skrevet 10. juli 2008 #21 Skrevet 10. juli 2008 At det er greit for dere å bli gjenkjent får dere selv stå for. Men ar deres mann/samboer skal få utbrodert at han har problemer med å få pikken til å stå, eller at han gråt etter en krangel, og at han ikke kan fordra sjefen sin, det syns jeg ikke er greit. Det er mange her inne som ikke gidder å anonymisere noen ting. De lister omtrent opp personnr. sitt. Jeg skjønner bare ikke hvorfor. Blir KG så mye bedre av at vi alle skriver alt under nick? Er det å utlevere sitt forhold på det groveste, en positiv ting? Er man "tøff" når en skriver 30 innlegg om hvor kjip og gnien gubben er, og at svigermor er et helvete? I min bok er ikke dette beundringsverdig og tøft, jeg kaller det å dolke folk i ryggen.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2008 #22 Skrevet 10. juli 2008 At det er greit for dere å bli gjenkjent får dere selv stå for. Men ar deres mann/samboer skal få utbrodert at han har problemer med å få pikken til å stå, eller at han gråt etter en krangel, og at han ikke kan fordra sjefen sin, det syns jeg ikke er greit. Det er mange her inne som ikke gidder å anonymisere noen ting. De lister omtrent opp personnr. sitt. Jeg skjønner bare ikke hvorfor. Blir KG så mye bedre av at vi alle skriver alt under nick? Er det å utlevere sitt forhold på det groveste, en positiv ting? Er man "tøff" når en skriver 30 innlegg om hvor kjip og gnien gubben er, og at svigermor er et helvete? I min bok er ikke dette beundringsverdig og tøft, jeg kaller det å dolke folk i ryggen. Jeg er enig, og for min del var dette problemet på det andre forumet jeg var en del av, at holdningene jeg ga til kjenne, som var provoserende og kontroversielle, kunne skape negative ringvirkninger for nær omkrets. Hva tror folk om venner og familie som er med i konkurranser, når jeg åpent sier at det er hyklersk å være imot doping, sier det er helt naturlig at idrettsutøver gjør det de kan for å få penger og oppmerksomhet, når det er det de blir belønnet for og attpåtil slenger masse med leppa? Nei, ris til egen bak er en ting, ris til andres er dobbel ris til egen bak. Selv om en skulle komme noen vei med anmeldelse, så vil skaden allerede være skjedd. Det som er moro på et nettforum, kan fort utvikle seg til å bli mindre moro IRL. Ellers syns jeg folk bør tenke på en ting før de registrerer seg, som registrert har du ofte mulighet til å forandre info du har lagt ut, redigere innlegg osv. Men muligheten til å redigere kontoinformasjon mm. etter at du har blitt bannlyst, den er ikke alltid til stede. Så selv om du begynner forumkarrieren uten å tro at du skal blandes inn i kontroverser, så kommer det fort en dag når ting snur seg, og da er det ikke like kult å ha et bilde av deg selv i profilen, når du er bannlyst og kanskje blir hengt ut. På KG virker det ikke som dette er et problem, for de har så langt bare bannlyst IPene mine, men ikke de registrerte brukerene jeg har. Oppsummert: 1.Bruk proxies 2. Ikke legg ut informasjon hvor en av et enkeltinnlegg kan finne ut hvem du er. (f.eks, jeg har [navnet på skjelden sykdom] og da jeg og [familiemedlem] gikk en tur i [bynavn]. 3. Ikke legg ut informasjon under samme IP adresse over flere innlegg som kan brukes til å krysspeile hvem du er. Tenk om administrator sender opplysninger videre til f.eks skattemyndighetene, eller barnevernet, selv om du bare fleiper. Kan fort ende opp i heksejakt. 4. Ikke skriv om ting du ikke vil ha hengende ved deg som person, som registrert bruker. 5. Ikke ta imot "råd" fra Lissi.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2008 #23 Skrevet 10. juli 2008 Jeg har vært registrert før, men liker meg egentlig best som gjest. Det er mest fordi jeg rent personlig ikke liker at alle innleggene knyttes sammen, anonymiteten er det egentlig ikke så farlig med så lenge jeg bare har sagt ting jeg står for - og jeg har aldri pleid å skrive veldig personlige ting eller utleverende om andre. Forresten synes jeg det er vanskelig å skrive på en måte som skulle skjult identiteten min, det tar gjerne ikke mange innleggene før jeg har skrevet noe om jobben min eller hvor i landet jeg bor, og bare det å skrive om hva man spiser til middag eller hvilken duk man har kjøpt, er jo egentlig nok til å bli avslørt av nære venner. Jeg pleier ikke å skrive slemmere som gjest enn registrert, men jeg skriver antagelig litt mer personlig. Jeg tror selvsagt det er lettere for registrerte brukere enn gjester å bli kjent med noen her inne, men det virker mulig å bli kjent selv om man ikke skriver så veldig utleverende. Ofte begynner vel bekjentskapene med at noen har felles interesser, er omtrent i samme livssituasjon eller at man legger merke til noens innlegg i saklige eller usaklige diskusjoner. PRIVATE (nåja, private og private om man deler dem med alle i et forum) betroelser er for mitt vedkommende noe man kommer med et stykke ut i bekjentskapet, og ikke avgjørende for om man føler man blir kjent med noen i utgangspunktet.
Lissi Skrevet 10. juli 2008 Forfatter #24 Skrevet 10. juli 2008 Jeg er enig, og for min del var dette problemet på det andre forumet jeg var en del av, at holdningene jeg ga til kjenne, som var provoserende og kontroversielle, kunne skape negative ringvirkninger for nær omkrets. Hva tror folk om venner og familie som er med i konkurranser, når jeg åpent sier at det er hyklersk å være imot doping, sier det er helt naturlig at idrettsutøver gjør det de kan for å få penger og oppmerksomhet, når det er det de blir belønnet for og attpåtil slenger masse med leppa? Nei, ris til egen bak er en ting, ris til andres er dobbel ris til egen bak. Selv om en skulle komme noen vei med anmeldelse, så vil skaden allerede være skjedd. Det som er moro på et nettforum, kan fort utvikle seg til å bli mindre moro IRL. Ellers syns jeg folk bør tenke på en ting før de registrerer seg, som registrert har du ofte mulighet til å forandre info du har lagt ut, redigere innlegg osv. Men muligheten til å redigere kontoinformasjon mm. etter at du har blitt bannlyst, den er ikke alltid til stede. Så selv om du begynner forumkarrieren uten å tro at du skal blandes inn i kontroverser, så kommer det fort en dag når ting snur seg, og da er det ikke like kult å ha et bilde av deg selv i profilen, når du er bannlyst og kanskje blir hengt ut. På KG virker det ikke som dette er et problem, for de har så langt bare bannlyst IPene mine, men ikke de registrerte brukerene jeg har. Oppsummert: 1.Bruk proxies 2. Ikke legg ut informasjon hvor en av et enkeltinnlegg kan finne ut hvem du er. (f.eks, jeg har [navnet på skjelden sykdom] og da jeg og [familiemedlem] gikk en tur i [bynavn]. 3. Ikke legg ut informasjon under samme IP adresse over flere innlegg som kan brukes til å krysspeile hvem du er. Tenk om administrator sender opplysninger videre til f.eks skattemyndighetene, eller barnevernet, selv om du bare fleiper. Kan fort ende opp i heksejakt. 4. Ikke skriv om ting du ikke vil ha hengende ved deg som person, som registrert bruker. 5. Ikke ta imot "råd" fra Lissi. Nei for all del...
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #25 Skrevet 11. juli 2008 Det virker litt som om stemninga heller mot at "ikke skriv om ting som er så private at du ikke vil at alle du kjenner skal lese det", som argument for hvorfor man like gjerne kan registrere seg og la seg bli gjenkjent. En sånn holdning synes jeg er ganske hemmende på et nettforum. Jeg og samboer prøver å få barn, men det vet ikke familie og venner. Vi vil ikke fortelle det før vi eventuelt lykkes med å bli gravid. Da er det fint å kunne diskutere 100% anonymt her inne med andre prøvere, få råd og dele erfaringer. Dersom jeg skulle skrevet under nick hadde jeg ikke turt å skrive om disse tingene. Og sånn er det med en del andre temaer også. Det er ikke det at jeg ikke kan stå for det jeg sier, men iblant har jeg behov for å snakke om ting som jeg ikke kan ta opp med noen jeg kjenner.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2008 #26 Skrevet 12. juli 2008 De fleste registrerte KG-brukere er åpenbart venneløse og kan ikke bli gjenkjent. -g
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2008 #27 Skrevet 12. juli 2008 De fleste registrerte KG-brukere er åpenbart venneløse og kan ikke bli gjenkjent. -g Funny..
The Kitten Skrevet 13. juli 2008 #28 Skrevet 13. juli 2008 Ja, jeg syns anonymiteten ødelegge særpreget. Når det er sagt, så forstår jeg godt at noen ønsker å være helt anonym, hvis de skriver om veldig private ting. Hilsen The Kitten :banantroll:
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #29 Skrevet 20. juli 2008 Jeg er veldig åpen av meg og kommer fra et forum hvor alle visste bilder av seg selv, og utleverte seg totalt. Vi ble som en familie der inne, og mange er blitt kjempevenner i real life. %< Hva syns du? Mister kg sitt særpreg med anonymiteten? Nå vet ikke jeg hvor lenge du har vært her, men den åpenheten du beskriver har nok ikke vært typisk KG, så å snakke om at KG mister særpreget blir litt feil. Jeg har vært her nesten fra starten og jeg synes faktisk KG har blitt mer og mer åpent i den forstand at folk utleverer seg mer og mer. Klart folk har blitt venner IRL her, jeg har også det, men det har på en måte foregått utenfor offentligheten i forumet. Jeg har ikke noe ønske om et KG som er så "familiært" som du beskriver og synes ikke KG "mister" noe ved å ikke være sånn.
Lissi Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #30 Skrevet 20. juli 2008 Nå vet ikke jeg hvor lenge du har vært her, men den åpenheten du beskriver har nok ikke vært typisk KG, så å snakke om at KG mister særpreget blir litt feil. Jeg har vært her nesten fra starten og jeg synes faktisk KG har blitt mer og mer åpent i den forstand at folk utleverer seg mer og mer. Klart folk har blitt venner IRL her, jeg har også det, men det har på en måte foregått utenfor offentligheten i forumet. Jeg har ikke noe ønske om et KG som er så "familiært" som du beskriver og synes ikke KG "mister" noe ved å ikke være sånn. Ikke så lenge! Jeg hadde ikke blitt kjent med folk her inne om det ikke var fordi de brukte nick, så jeg syns det er synd at det har blitt sånn at alle må logge ut for tørre å skrive en tråd, men jeg respekterer det fullt og helt. Det blir for mange folk her til at dette kan være familiært. Selv jeg skjønner det og forventer ikke det, men det jeg syns er hyggelig her er at jeg kjenner igjen folk via nick her inne, og snakker med dem i real life også
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå