Lissi Skrevet 10. juli 2008 #1 Skrevet 10. juli 2008 Mange her inne er blitt hysteriske for å skrive noe med sitt eget nick. Har dette tatt helt av? Er det virkelig så jævli å snakke om personlige problemer her inne? Det er ingen som har kjent meg igjen her inne den tiden jeg har vært her, og om de hadde gjort det så hadde ikke det vært noe problem. Jeg er veldig åpen av meg og kommer fra et forum hvor alle visste bilder av seg selv, og utleverte seg totalt. Vi ble som en familie der inne, og mange er blitt kjempevenner i real life. Kanskje jeg har tatt med meg den greia hit? Siden jeg føler meg anonym her inne så har jeg kanskje vært mer åpen enn folk har satt pris på? Dolker man folk i ryggen med å skrive ting anonymt her inne? Jeg syns det er kjedelig når alle skriver som gjester. Jeg føler jeg mister den følelsen av at jeg blir "kjent" med personer her inne. Fins snart ikke en eneste tråd som er skrevet med nick snart. Jeg syns det er trist, samtidig som jeg forstår at man ikke ønsker å si alt mulig rart her inne. Hva syns du? Mister kg sitt særpreg med anonymiteten?
Blåbæret Skrevet 10. juli 2008 #2 Skrevet 10. juli 2008 Jeg liker best at brukerne har et nick. Det gjør det hele mye mere personelig. Jeg føler at det er en seriøs person bak innleggene når de er registrerte brukere. Når man er gjest er det så lett å slenge ut med meninger som en ellers ikke hadde sakt hvis det er fare for å bli gjennkjent. Føler på en måte at gjester ikke tørr å stå for meningene sine. Når det er sakt så har jeg skrevet som gjest selv når jeg synes at det er noe som blir litt for personelige spørsmål eller svar. Ønsker ikke å bli gjennkjent av de i "det virkelige livet" her inne så derfor kan det hende at jeg logger meg ut når det er spørsmål og svar som noen kan kjenne meg igjen i.
Gjest Bellatrix Skrevet 10. juli 2008 #3 Skrevet 10. juli 2008 (endret) Jeg liker best at brukerne har et nick. Det gjør det hele mye mere personelig. Jeg føler at det er en seriøs person bak innleggene når de er registrerte brukere. Det er jeg enig i. Når folk bruker nick blir ting mer personlig. Og det er kanskje også nettopp derfor folk av og til skriver som gjest, fordi det de da skriver om er for personlig. Når det gjelder å skrive med nick eller ikke, så handler det for min del om at det er enkelte ting som er for personlig til å dele. Dessuten handler det om respekt for de jeg eventulet omtaler. Om jeg har en konflikt med mannen min, eller en tulling av en venninne, så logger jeg ut om jeg skal skrive om det. Jeg er på et lukket forum, altså uten uregistrerte brukere. Der føler jeg at jeg lettere kan skrive om personlige ting. Det har med flere ting å gjøre. En av de er at ettersom forumet er lukket så kan ikke hvem som helst lese det. En annen er at forumet er lite og jeg ser på mange av de som er der som mine personlige venner. En tredje ting er at jeg slipper at en eller annen totalt anonym person kaller meg hore eller gir meg andre karakteristikker jeg på ingen måte kjenner meg igjen i. Endret 10. juli 2008 av Bellatrix
Nabodama Skrevet 10. juli 2008 #4 Skrevet 10. juli 2008 Jeg skriver mest med nick. Det har vel hendt 5-6 ganger at jeg har logget meg ut for å skrive noe her i løpet av de årene jeg har vært medlem. Dette fordi begge døtrene og mannen min kjenner nicket mitt, og jeg vil ikke utlevere meg helt når det gjelder de mest private tingene. Men jeg kan godt skrive om personlige ting med nick, og også om problemer jeg har.
Gjest Bali Skrevet 10. juli 2008 #5 Skrevet 10. juli 2008 Hvordan vet du at ingen her inne har kjent deg igjen?
Gjest dalieo Skrevet 10. juli 2008 #6 Skrevet 10. juli 2008 (endret) Jeg synes det er greit å ha gjestefunksjonen, jeg. Hvis jeg har et personlig problem som utleverer meg, logger jeg ut. Fint å ha muligheten, det er ikke alle som er like komfortable med å være åpen om livet sitt på nettet. Føler fortsatt at man kan bli kjent med andre brukere her inne. I dagbøker, for eksempel. Og jeg lærer mennesker å kjenne her ved svarene de skriver edit: skrivefeil Endret 10. juli 2008 av dalieo
Gjest Tinamor Skrevet 10. juli 2008 #7 Skrevet 10. juli 2008 Det er flere brukere her som jeg vet hvem er IRL, og den ene jobber sammen med søsteren min. Er helt sikkert flere her som opplever det samme.
Gjest Gjest_Transmogrifier_* Skrevet 10. juli 2008 #8 Skrevet 10. juli 2008 Mange her inne er blitt hysteriske for å skrive noe med sitt eget nick. Har dette tatt helt av? Er det virkelig så jævli å snakke om personlige problemer her inne? Det er ingen som har kjent meg igjen her inne den tiden jeg har vært her, og om de hadde gjort det så hadde ikke det vært noe problem. Jeg er veldig åpen av meg og kommer fra et forum hvor alle visste bilder av seg selv, og utleverte seg totalt. Vi ble som en familie der inne, og mange er blitt kjempevenner i real life. OK Kanskje jeg har tatt med meg den greia hit? Siden jeg føler meg anonym her inne så har jeg kanskje vært mer åpen enn folk har satt pris på? Nei, setter veldig pris på drama, jeg. Dolker man folk i ryggen med å skrive ting anonymt her inne? ofte Jeg syns det er kjedelig når alle skriver som gjester. Jeg føler jeg mister den følelsen av at jeg blir "kjent" med personer her inne. Fins snart ikke en eneste tråd som er skrevet med nick snart. Jeg syns det er trist, samtidig som jeg forstår at man ikke ønsker å si alt mulig rart her inne. Ja, jeg foretrekker også å lese ting som gjør meg i stand til å knytte personlig info opp mot et nick. Hva syns du? Mister kg sitt særpreg med anonymiteten? KG har ikke noe særpreg.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2008 #9 Skrevet 10. juli 2008 Jeg velger å skrive som gjest fordi jeg vet hvor enkelt det er å plutselig avsløre kjentfolk på nett. Dersom noen som kjenner meg godt leser her hadde de ikke trengt å lese mye før de hadde kjent meg igjen, dersom jeg skrev under nick. Det er jo ikke sikkert noen jeg kjenner er her inne, men det vet jeg jo ikke noe om. Og om ingen jeg kjenner er her akkurat nå, så kan det jo hende noen oppdager KG senere og "finner meg" i arkivet. Man skal være forsiktige med hva man avslører dersom man ikke vil blottlegge seg selv helt. I et innlegg om boligpriser avslører jeg kanskje at jeg bor på Kongsberg (jeg gjør ikke det, et tenkt eksempel bare), mens jeg i en diskusjon om skoler røper ting om skolen der barnet mitt går som fort kan få folk i Kongsberg til å skjønne hvilken skole jeg snakker om. Så er jeg inne på hobby-rommet og forteller at jeg er en ivrig strikker, for deretter å fortelle på sorg-rommet at naboen min døde i forrige uke. Så går jeg inn på familie/barn, og forteller om stedatteren min på 18 som oppfører seg som om hun er 12, og om stesønnen på åtte som er sengevæter. Og jeg forteller på karriere/utdanning hvilket yrke jeg har, og at sjefen min er en stor dust. (Alt dette er tenkte eksempler) De som kjenner meg skal ikke ha lest mange av innleggene før de skjønner hvem jeg er. Og en av fordelene med å diskutere på et forum er for meg nettopp anonymiteten. Her kan jeg spørre om ting jeg ikke synes jeg kan ta opp med hele slekta eller hele venneflokken. Om jeg har lyst å blåse ut litt frustrasjon over noe tåpelig samboeren min har gjort (en fantastisk mann som jeg respekterer altfor høyt til å slenge dritt om, men iblant blir man jo irritert over bagateller og kan trenge en utblåsning uten at noen trenger å lide for det), eller om jeg trenger å klage litt over hvor vanskelig det er å være stemor, så foretrekker jeg å gjøre det 100% anonymt, av hensyn til nettopp disse menneskene. Ja, jeg kan bli lynende sint på min stedatter, men jeg vil ikke såre henne ved å henge henne ut på nett. Og jeg vil ikke at alle og enhver skal vite om min stesønns problemer med sengevæting sånn at det ender opp med å komme kameratene hans for øre. (Nok en gang: Tenkte eksempler, men hensynet til ens nærmeste er poenget) Føler for øvrig ikke noe behov for å "bli kjent" med brukere her. Ikke ta det personlig, noen. Men vennskapelige råd kan jeg få fra venner. Her på KG kan jeg få mer objektive råd fra folk som ikke kjenner meg og min bakgrunn. For meg er sak mye viktigere enn person på et diskusjonsforum. Jeg er glad KG lar oss være anonyme. Jeg har mer problemer med å skjønne hvorfor det er så viktig for enkelte at man skal skrive med nick. Det er jo uansett anonyme mennesker på andre siden av nicket, dersom man ikke tilfeldigvis kjenner igjen den andre på det den skriver. En som kaller seg "Barbie", er 24 år, gravid og jobber som hudpleier kan jo like gjerne være Oddvar på 62 som er grøftegraver... (Nå håper jeg virkelig ingen her heter "Barbie" og er 24, gravid og hudpleier!!! I såfall: Unnskyld! Mitt eksempel er tatt helt ut av lufta!)
lillesky Skrevet 10. juli 2008 #10 Skrevet 10. juli 2008 Det har sine fordeler og ulemper med å ha gjester i et forum. Men samtidig, for alt vi brukere vet kan det hende Lissi har skrevet alle innleggene i denne tråden. Det går jo an å ha flere brukere også. Jeg skjønner ikke helt hva som er problemet med å skrive som fast bruker, og om sine problemer og favorittfarger. Jeg er meg selv, både på nett og irl. De jeg kjenner både på KG og irl vet at jeg elsker rosa, jeg legge ikke skjul på det. Storesøsteren min er her inne, pluss at jeg har flere venninner her inne. Jeg synes flere gjester er ute etter "å ta" folk, istedenfor å diskutere. Da blir det uhyggelig. Ja til registrerte brukere!
Gjest Purple Haze Skrevet 10. juli 2008 #11 Skrevet 10. juli 2008 Om jeg skriver som registert bruker eller gjest, spiller vel i grunnen liten rolle. Mennesker som kjenner meg godt, kan like gjerne kjenne meg igjen som gjest, hvis jeg skriver noe lettgjennkjennelig. Det mest negative med gjesteposting, er at man ikke aner hvilken gjest man kommuniserer med, hvis ikke gjesten slenger på noe mer etter "gjest". Hvis det er noe man ikke vil at omverdenen skal få innsyn i, skriver man ikke innlegg om det på nett. Enkelt og greit.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2008 #12 Skrevet 10. juli 2008 Det har sine fordeler og ulemper med å ha gjester i et forum. Men samtidig, for alt vi brukere vet kan det hende Lissi har skrevet alle innleggene i denne tråden. Det går jo an å ha flere brukere også. Jeg skjønner ikke helt hva som er problemet med å skrive som fast bruker, og om sine problemer og favorittfarger. Jeg er meg selv, både på nett og irl. De jeg kjenner både på KG og irl vet at jeg elsker rosa, jeg legge ikke skjul på det. Storesøsteren min er her inne, pluss at jeg har flere venninner her inne. Jeg synes flere gjester er ute etter "å ta" folk, istedenfor å diskutere. Da blir det uhyggelig. Ja til registrerte brukere! Nå er jo ikke det å like rosa noen big deal da Leste du det som gjesten over deg skrev? Jeg synes hun hadde flere viktige poeng, spesielt om det å ta hensyn til sine familiemedlemmer for eksempel. Ja, det er vel det det koker ned til; å ta hensyn til sine nærmeste. Det er klart, hvis alt går på skinner, og sønnen får 5'ere og 6'ere på skolen og datteren er kommende stjerneskudd så...men sliter man litt ekstra så er det ikke sikkert man vil dele det med gud og hvermann. Sånn sett er det greit å skrive som gjest. Likevel synes jeg det er moro med brukere da
Gjest fast bruker Skrevet 10. juli 2008 #13 Skrevet 10. juli 2008 Jeg er obs på hva jeg legger ut av personlig info om meg selv direkte i innlegg. Jeg er ikke så redd for å være registrert og legge ut info om at jeg bor på kongsberg, liker å strikke, liker å gå ut på byen for å drikke, og kjørte på ei bikkje sist torsdag. Det det er verdt å være obs på, er hva administratorene på forumsider velger å legge ut om deg. F.eks, sett at du ikke har nevnt at du bor på kongsberg, men så slenger administrator ut en setning som dette i en tråd: "Det var en gang ei sutrete jente fra kongsberg som var så alene om dagen at hun bestemte seg for å trolle litt på KG, hun bodde på XX og skrev tråder om hvor mange hun hadde ligget med." Bare paranoia? Dette hendte faktisk med meg, før jeg begynte å bruke anonyme proxies. Om du skriver på en side hvor folk du kjenner også omgås, så er det ikke da like gøy å ha hatt det du trodde var "uskyldig moro." Du kan selvfølgelig si at du kan saksøke administrator, men dette kan fort vise seg å bli vanskeligere enn du tror. I og med at Mette har hintet om at de sitter på mye info om brukerene, så kan det være lurt å trå litt forsiktig mtp hva slags spor en legger igjen. Moralen til forumister er ikke spesielt høy om du tråkker dem nok på tærne. Det beste er nok derfor å bytte proxy etter hvert kontroversielt innlegg du skriver, eller skrive mange innlegg fra en side som genererer nye proxies hver gang du logger på. Jeg skriver fra en slik en nå, lokalisert i San Diego. En annen ting er at om du krangler med administrator, og du vanker i et miljø hvor du tilfeldighvis kjenner administrator, og hvor administrator vil finne ut hvem du er om du røper at du bor på kongsberg, så har du et lite problem, enten du snakker om en klubb for fjernstyrtbiler eller sprangridning. I det store og det hele er det nok svært lite kontroversielt med informasjonen som legges ut, for hvem er vel egentlig interessert i hvem hu dama var som synes 6 åringer var for små til å leke med badeballer. Men om du satser på et liv med Milla-eksesser (trolleperson som skrev på KG tidligere), da gjør du nok lurt i å bruke proxies i hvert fall.
Lissi Skrevet 10. juli 2008 Forfatter #14 Skrevet 10. juli 2008 Hvordan vet du at ingen her inne har kjent deg igjen? Det går helt fint det!!
lillesky Skrevet 10. juli 2008 #15 Skrevet 10. juli 2008 Nå er jo ikke det å like rosa noen big deal da Jeg brukte det som et uskyldig eksempel. Det det er verdt å være obs på, er hva administratorene på forumsider velger å legge ut om deg. I og med at Mette har hintet om at de sitter på mye info om brukerene, så kan det være lurt å trå litt forsiktig mtp hva slags spor en legger igjen. Moralen til forumister er ikke spesielt høy om du tråkker dem nok på tærne. Jeg blir nesten sjokkert over hva folk kan slenge ut. At Mette har hintet at admin./moderatorne sitter på mye info om brukere, kan jeg ikke tro. Men om det er noen som er usikker på det, så burde de spørre Mette på ris & ros.
Gjest Cynthia Skrevet 10. juli 2008 #16 Skrevet 10. juli 2008 Mange her inne er blitt hysteriske for å skrive noe med sitt eget nick. Har dette tatt helt av? Er det virkelig så jævli å snakke om personlige problemer her inne? Det er ingen som har kjent meg igjen her inne den tiden jeg har vært her, og om de hadde gjort det så hadde ikke det vært noe problem. Jeg er veldig åpen av meg og kommer fra et forum hvor alle visste bilder av seg selv, og utleverte seg totalt. Vi ble som en familie der inne, og mange er blitt kjempevenner i real life. Kanskje jeg har tatt med meg den greia hit? Siden jeg føler meg anonym her inne så har jeg kanskje vært mer åpen enn folk har satt pris på? Dolker man folk i ryggen med å skrive ting anonymt her inne? Jeg syns det er kjedelig når alle skriver som gjester. Jeg føler jeg mister den følelsen av at jeg blir "kjent" med personer her inne. Fins snart ikke en eneste tråd som er skrevet med nick snart. Jeg syns det er trist, samtidig som jeg forstår at man ikke ønsker å si alt mulig rart her inne. Hva syns du? Mister kg sitt særpreg med anonymiteten? Jeg mener at en bør stå for det en skriver, dersom en signerer med nick. Det vil si at skriver jeg et innlegg om oppførselen til en venninne, bør jeg tenke over hvilke detaljer som bør anonymiseres (jeg vet jo ikke hvem som leser her inne, kanskje har f.eks hun venner som kjenner til detaljer jeg ikke vet om?). Jeg mener også at jeg har personlig ansvar for meg selv, og at jeg ikke bør utlevere meg mer enn jeg kan stå for i ettertid. Mottar jeg kritikk, bør jeg kunne svare på den, uten å påstå at vedkommende har kommet med påstander vedkommende ikke har eller lignende avsporinger. Jeg synes også at det er viktig å presisere at alle innlegg har nyanser. Et kritisk innlegg som er formulert på en saklig måte bør verdsettes, og anses som konstruktiv kritikk. Noen her inne later til å kun bli fornøyd med kos og klems-svar, nemlig.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2008 #17 Skrevet 10. juli 2008 Dette forteller i så fall mest om moderatorene, dersom dette er sant. Det fortelle eventuelt at de ikke har et liv og at de har alt for god tid og er alt for opptatt av hva andre driver med. Jeg bryr meg lite om det. Det er ufarlig å skrive om kakeoppskrifter, strikkeoppskrifter, Irans akrigføring mot Israel og at man er forelsket og ser etter aktuelle menn. Samtidig tror jeg nok at KG er et bra forum og at de aller fleste moderatorer har god moral og etikette. Jeg velger å stole på forumet og de som jobber der. Takk for et bra forum!
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2008 #18 Skrevet 10. juli 2008 Det går helt fint det!! Det var da et merkelig svar!? :klø: Det KAN være noen kjenner deg igjen, uten at de trenger å si noe til deg. Men seff, for deg spiller jo ikke det noen rolle. For andre igjen hadde det vært pinlig å tenke på at man for eks hadde uttalt at sambo er gnien på sex og penger. Godt vi er så forskjellig!
Gjest Skal prøve Skrevet 10. juli 2008 #19 Skrevet 10. juli 2008 Mange her inne er blitt hysteriske for å skrive noe med sitt eget nick. Har dette tatt helt av? Er det virkelig så jævli å snakke om personlige problemer her inne? Det er ingen som har kjent meg igjen her inne den tiden jeg har vært her, og om de hadde gjort det så hadde ikke det vært noe problem. Jeg er veldig åpen av meg og kommer fra et forum hvor alle visste bilder av seg selv, og utleverte seg totalt. Vi ble som en familie der inne, og mange er blitt kjempevenner i real life. Kanskje jeg har tatt med meg den greia hit? Siden jeg føler meg anonym her inne så har jeg kanskje vært mer åpen enn folk har satt pris på? Dolker man folk i ryggen med å skrive ting anonymt her inne? Jeg syns det er kjedelig når alle skriver som gjester. Jeg føler jeg mister den følelsen av at jeg blir "kjent" med personer her inne. Fins snart ikke en eneste tråd som er skrevet med nick snart. Jeg syns det er trist, samtidig som jeg forstår at man ikke ønsker å si alt mulig rart her inne. Hva syns du? Mister kg sitt særpreg med anonymiteten? Jeg har vært registrert et par ganger og liker meg også som gjest. Som gjest må man skrive inn en lang kode foran hvert eneste innlegg...det tar tid og er litt slitsomt. Derfor kan det være at mange gjester ikke orker å skrive inn et navn over i tillegg. Men jeg forstår at det at alle heter "gjest" gjør at man ikke får noe forhold til de og ingen gjenkjennelsesfaktor. Jeg kunne jo ha kalt meg et eller annet, slik at folk kjente igjen innleggene mine. Det hadde kanskje vært bedre. Jeg kan kanskje prøve på det.
Gjest *Mim* Skrevet 10. juli 2008 #20 Skrevet 10. juli 2008 Jeg skriver nesten alltid under nick. Jeg har ikke noen problemer med å bli gjenkjent, men jeg synes ikke det er noe stas om familie og venner skal få sine problemer lagt ut her av meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå