Irmiel Skrevet 10. juli 2008 #1 Skrevet 10. juli 2008 Hei! Igår hentet jeg min lille pomeranianvalp hos oppdretter. Vi fikk instruks om å bløte opp tørrforet et par timer før han skulle spise det. Han spiste klokken 08:00 om morgenen hos oppdretter, og skulle ha mat igjen klokken 14:00, og så klokken 18:00. Klokka to ville han ikke spise noe, men det synes jeg var naturlig siden vi satt i bilen på vei hjem da, og det var så mye bråk rundt.. og brydde meg ikke så veldig om at han ikke spiste stort klokken seks heller, siden vi nettopp hadde kommet hjem. Men.. idag tidlig, klokken åtte, spiste han vel bare en kvart av en kvart av en kvart av(ja, dere skjønner) valpeforet.. Og jeg ble litt bekrymret. Knøtten må jo være sulten :/ Og klokken to idag var situasjonen heller ikke noe særlig bedre. Han spiste et par småbiter, men KUN når jeg tok de i hånden og foret ham slik. Er det noe galt med ham? Eller er det helt normalt at valper ikke spiser stort de første dagene i et nytt hjem? Jeg har jo hørt at det er det, men jeg blir jo bekymret.. har lest mange skrekkhistorier om valper som ikke spiser og at magesekken krymper og de spiser enda mindre (ja, ond sirkel).. Så.. burde jeg bekymre meg, eller går det seg til etterhvert? Setter stor pris på svar
Gjest Lacuna Skrevet 10. juli 2008 #2 Skrevet 10. juli 2008 Så lenge han drikker og ser ut til å ha det bra, trenger du ikke å bekymre deg. Det er normalt at valper mangler matlyst den første tiden i nytt hjem, men det går seg nok raskt til. Du må selvsagt tilby ham mat til de vante tidene, men utover det trenger du ikke gjøre noe spesielt.
Gjest Lamia Lenis Skrevet 10. juli 2008 #3 Skrevet 10. juli 2008 Det går seg nok til! Han har nettopp blitt skilt fra moren og søsknene sine, og er nok litt stressa. Er ikke rart man mister matlysten da. Den kommer nok tilbake når den føler seg trygg.
Irmiel Skrevet 10. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. juli 2008 Tusen takk for svar, begge to Ja, ante meg nok at det var det.. men ble litt bekrymret.. er min første hund.. og nurket er jo så lite fra før - bør jo ikke bli enda mindre!
Irmiel Skrevet 11. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. juli 2008 Huff, beklager dobbeltinnlegg, men nå har jeg noen spørsmål igjen. Nero spiste ikke maten sin i går kveld heller, og heller ikke idag morges. Istad, mens jeg drev å så på tv begynte han plutselig å surre rundt på teppet sitt.. så jeg trodde han måtte ut og gjøre fra seg. Men før jeg kom meg bort til ham begynte han og hoste og harke, og så kastet han opp. Da jeg skulle tørke opp så så jeg at det var en slags gulgrønn gusje, og midt i der lå den en tynn "tråd".. lignet litt på spaghetti egentlig. Tror dere at dette kan være bendelorm? Og en annen ting, når han gjorde fra seg istad kom det ikke bare vanlig avføring, men også noe gule tykke greier..
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #6 Skrevet 11. juli 2008 Ta ham med til dyrlegen så fort som mulig og få seriøse svar fra en kyndig person. (ikke noe stygt om alle som skriver inn her og mange er sikkert kyndige, men med mindre de er dyrleger, blir det fortsatt fort synsing...)
la Flaca Skrevet 11. juli 2008 #7 Skrevet 11. juli 2008 Nå håper jeg at du har vært i kontakt med veterinær og gitt valpen ormekur. Det der syns jeg ikke hørtes no bra ut. Hadde jeg fått hjem en fersk valp fra oppdretter med orm hadde jeg ikke blitt blid nei. Har ikke valpene blitt fulgt opp med kur?
Frey Skrevet 11. juli 2008 #8 Skrevet 11. juli 2008 Helt enig i at du bør ta med valpen til dyrlegen, men en liten tilleggskommentar: Gulgrønt oppkast kommer gjerne når hunden ikke har spist. Det kan også være at han ikke liker oppbløtt for. Alle mine har foretrukket å spise foret tilnærmet tørt ved ung alder. Hvis du setter fram tørt så vil du se om det er det som er årsaken.
The Kitten Skrevet 11. juli 2008 #9 Skrevet 11. juli 2008 Hei! Igår hentet jeg min lille pomeranianvalp hos oppdretter. Vi fikk instruks om å bløte opp tørrforet et par timer før han skulle spise det. Han spiste klokken 08:00 om morgenen hos oppdretter, og skulle ha mat igjen klokken 14:00, og så klokken 18:00. Klokka to ville han ikke spise noe, men det synes jeg var naturlig siden vi satt i bilen på vei hjem da, og det var så mye bråk rundt.. og brydde meg ikke så veldig om at han ikke spiste stort klokken seks heller, siden vi nettopp hadde kommet hjem. Men.. idag tidlig, klokken åtte, spiste han vel bare en kvart av en kvart av en kvart av(ja, dere skjønner) valpeforet.. Og jeg ble litt bekrymret. Knøtten må jo være sulten :/ Og klokken to idag var situasjonen heller ikke noe særlig bedre. Han spiste et par småbiter, men KUN når jeg tok de i hånden og foret ham slik. Er det noe galt med ham? Eller er det helt normalt at valper ikke spiser stort de første dagene i et nytt hjem? Jeg har jo hørt at det er det, men jeg blir jo bekymret.. har lest mange skrekkhistorier om valper som ikke spiser og at magesekken krymper og de spiser enda mindre (ja, ond sirkel).. Så.. burde jeg bekymre meg, eller går det seg til etterhvert? Setter stor pris på svar Jeg husker når vi fikk hunden vår. Han spiste ikke så mye de første dagene heller, men det kom seg etter hvert. Du kan prøve å gi han skiver med leverpostei på. Smør på en skive, og del den i mange små biter. Det går også an å blande leverpostei inn i tørrforet. Etter hvert tar du mindre og mindre leverposei i tørrforet. Hilsen The Kitten :banantroll:
Gjest Lacuna Skrevet 11. juli 2008 #10 Skrevet 11. juli 2008 Leverpostei er ikke noe godt tips, for det inneholder altfor mye salt for valpemager, selv om mennesker ikke nødvendigvis oppfatter det som så veldig salt. Det lureste er nok å høre med oppdretter ang. ormekur, evt. snakke med en dyrlege for råd.
Irmiel Skrevet 11. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 11. juli 2008 Takk for kjempefine svar, allesammen! Etter kontakt med dyrlegen anbefalte hun at vi kjøpte ormekur og gav ham dette, så nå har vi gjort det. Skal prøve å gi han mat igjen i kveld, og håper det går bedre da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå