Gjest maxuflax Skrevet 10. juli 2008 #1 Skrevet 10. juli 2008 Hei, Jeg avsluttet ett 8 år langt samboerskap i mars måned. Kall det rebound eller savnet etter noen, men jeg traff en kar i mai, som jeg hadde sex med, gjentatte ganger i cirka 5 uker. Fikk så en sms for 2 uker siden, der det sto at han hadde fått påvist klamydia og at jeg burde sjekke meg. Jeg fikk totalt angst og bestilte time hos legen umiddelbart. Min lege var imidlertid på ferie og det var en særdeles ung og kjekk vikar der. Er litt nervøs for gynekologisk undersøkelse og jeg sa derfor at det passet dårlig med en GU. Ut i fra det jeg fortalte sa vikar legen at jeg kunne ta to piller, så var jeg kvitt det og da slapp jeg å tenke mer på den saken. Jeg hadde hatt litt plager med hyppig vannlating, så han tok derfor en urinprøve som skulle sjekkes for urinveisinfeksjon og klamydia. Jeg tok derfor pillene som legen foreskrev. Så gikk det 1 uke og legen ringte meg for å fortelle at jeg hadde urinveisinfeksjon, men hvis plagene var gått over trengte jeg ikke å behandles for dette. Da spurte jeg om testen på klamydia hadde vært positiv, men da svarer han nei og er unnvikende og sier at dette ikke kan påvises 100 % basert på en urinprøve. Jeg lurer derfor på hva som i det hele tatt var poenget med å teste for dette? Samtidig lurer jeg også på hva sannsynligvheten for å bli smittet er.. hadde sikkert sex med han 20 ganger tilsammen, så det burde jo være helt sikkert at jeg ble smittet??
sweetdana Skrevet 10. juli 2008 #2 Skrevet 10. juli 2008 Chlamydia kan påvises ved urinprøve, men det er vanskeligere å påvise chlamydia ved urinprøve hos jenter enn hos gutter. Urinprøven skal være førstestråleprøve. Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg bestilt meg en time til legen for å ta en GU med chlamydiaprøve der. Sjansen for å ha blitt smittet er jo absolutt til stede, og ubehageligheten av å ta en GU veier ikke opp mot sjansen for å kunne bli steril senere eller smitte andre dersom man bærer chlamydia. Skikkelig dårlig av vikaren å ikke gi deg bedre informasjon, eller eventuelt ta deg inn på nytt dersom han var usikker på om det var chlamydia eller ikke. Chlamydia kan godt presentere seg som en urinveisinfeksjon, eller være helt uten symptomer (hos de aller fleste). Så gå å sjekk på nytt
Gjest Selia Skrevet 10. juli 2008 #3 Skrevet 10. juli 2008 Clamydia kan ligge latent i deg! La oss si at du ble smittet for 7 år siden så gjør den først utslag nå.Det samme gjelder din partner.Om du har vært sammen med din partner i 3 år og du nå får clamydia betyr ikke det at din partner eller du har vært utro av den grunn!Dette kan dere ha fåt for mangenår siden!
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #4 Skrevet 11. juli 2008 Hvis man har klamydia, vil ikke det alltid vises ved en test? Skjønner at den kan ligge latent, men som sagt vil ikke en test finne også den latente klamydian?
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #5 Skrevet 11. juli 2008 Jeg klarer deverre ikke finne artikkelen i farten, men jeg leste på tidsskriftet for noen måneder tilbake at urinprøve, kombinert med utstryk en tok selv var samlet sett like sikkert som GU. Det kan kanskje være et alternativ om GU ikke er aktuelt?
Gjest maxuflax Skrevet 11. juli 2008 #6 Skrevet 11. juli 2008 Jeg klarer deverre ikke finne artikkelen i farten, men jeg leste på tidsskriftet for noen måneder tilbake at urinprøve, kombinert med utstryk en tok selv var samlet sett like sikkert som GU. Det kan kanskje være et alternativ om GU ikke er aktuelt? Men nå er jeg jo allerede behandlet for klamydia. Fikk jo antibiotika sist jeg var der for sikkerhets skyld. Legen sa jo at jeg bare kunne ta de to pillene så var jeg uansett kvitt det.. Ettersom jeg ikke har noen plager nå er det vel strengt tatt ikke nødvendig med noen GU...
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #7 Skrevet 11. juli 2008 Men nå er jeg jo allerede behandlet for klamydia. Fikk jo antibiotika sist jeg var der for sikkerhets skyld. Legen sa jo at jeg bare kunne ta de to pillene så var jeg uansett kvitt det.. Ettersom jeg ikke har noen plager nå er det vel strengt tatt ikke nødvendig med noen GU... Tja, kommer en på hvilken lege du hadde vært til om du hadde blitt bedt om å ta n oppfølgingsprøve. Skader jo ikke, og som sagt, tar du utstryk selv og urinprøve så skal det visstnok bli oppdaget på en av testene. Kommer til å kreve det selv om jeg noen gang ender opp med å teste med for klamydia.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå