Gå til innhold

Flytte og jobb.


Unia

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på snart 19 som nettopp er ferdig med videregående (er noen fag jeg ikke har bestått). Jeg har planer om å jobbe videre en stund, men har ikke klart å få noen jobb her jeg bor, for her er ikke så mange tilbud.

Det må jo være lettere å få en jobb i en større by, og jeg har skikkelig lyst til å flytte til Bergen, og på en måte begynne på nytt der. Få en jobb, nye venner, nytt miljø, nye opplevelser.. Men blir det vanskelig økonomisk for meg? For jeg kommer jo ikke til å få en veldig bra betalt jobb.. Det blir jo bare sånn vanlig butikkjobb. Jeg har sett litt på sånne hybler osv på nettet, og det virker ganske koselig å bo i sånn kollektiv egentlig (noen av dem iallefall), og da blir jeg jo iallefall kjendt med noen om jeg flytter.. Det er jo ikke så dyrt heller.

Jeg har aldri bodd alene før, og hittil har jeg egentlig levd på foreldrene mine. Har lyst å bli mer selvstendig og det tror jeg aldri at jeg kan bli om jeg fortsetter å bo hjemme.. Men jeg er redd for at jeg ikke skal klare meg økonomisk. Men om jeg har en "stabil" jobb, så burde vel kanskje det ikke være noe problem? Jeg har ikke peiling jeg.

Uansett, det jeg egentlig lurte på var om noen her har gjort det samme. Erfaringer og råd osv.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg flyttet hjemenifra da jeg 20. Hadde til da bodd hjemme og blitt bortskjemt av foreldrene mine og aldri hatt en ordentig jobb. Jeg flyttet inn på en liten 1-roms og klarte meg veldig bra, synes jeg.

Det viktigste er å være motivert for å bli selvstendig. Jeg kunne nesten ingenting da jeg flyttet, og måtte lære de enkleste ting selv, som at hvis man ikke tar oppvasken på en uke, men lar alle matrestene stå i vasken, så lukter de vondt. Pluttselig var det ingen der som ryddet opp etter meg, eller fylte på lommeboken når det var tomt. Det var tøft, men jeg lærte.

Hvis du har fast jobb, så vet du hvor mye penger som kommer inn hver måned, og kan da lage et budsjett. Det er veldig viktig at du holder deg til denne. Tenk igjennom alle faste utgifter; husleie, mobil, forsikringer (for det må du pluttselig skaffe selv), mat osv. Du må være strengt og holde deg til budsjettet. Ting som kan gjøre det enklere er:

- sørge for å betale alle regninger dagen etter lønningsdag

- Ha to kontoer, og overfør en hvis sum til den andre hver lønningsdag. Den ene kontoen brukes kun til faste utgifter, mens den andre brukes til fritid og hobbyer.

- Blir mobilregningen for stor kan du gå over til kontantkort for å regulere den en stund. Når kortet er brukt opp er det stopp for den måneden

- Ta ut kontanter hver uke/måned ifølge budsjett, og la bankkortet bli igjen hjemme

- Unngå alle former for kredittkort og lån!

Når du lager budsjett må du tenke igjennom hva som er viktig for deg. Vil du kunne reise mye? Vil du shoppe mye klær og sko? Vil du ut og feste hver helg? Vil du spare penger? Du kommer ikke til å ha råd til alt, så du må prioritere.

Når det gjelder egen hybel eller kollektiv, så er det fordeler og ulemper med begge.

Hybel:

- Du bestemmer alt; når det er fest, hvem som kommer på besøk, hvor ofte badet skal vaskes osv.

- Det er ingen til å lære deg hvordan og hvor ofte du bør gjøre husarbeid, men det er heller ingen som maser på deg om det. Men til slutt er det du som må gjøre alt.

- Det koster gjerne litt mer, og er mer ansvar

- Det kan bli ensomt, særlig om kveldene

Kollektiv:

- Det er bedre plass, blir sjelden ensomt og aldri stille.

- Folk kommer og går som du ikke kjenner. Lett å bli kjent med nye mennesker, men kanskje ikke alle du vil kjenne?

- Man må lære seg å fordele ansvar. Gjør du ikke pliktene dine går det utover andre enn bare deg selv.

- Du slipper å gjøre alt husarbeidet alene, men det er alltid en risk for at noen andre ikke gjør sin del.

- Andre kan gjøre ting som irriterer deg, og som du kanskje bare må finne deg i, f.eks ha fest når du egentlig vil sove.

Du får tenke igjennom hva du selv synes er viktig. Hvis du går for kollektiv, ville jeg sett etter et som har ganske greie, faste regler som du er enig i. Som nyinnflyttet i et etablert kollektiv har du lite du skulle ha sagt, "sånn gjør vi det her" er ofte en ganske sterk holdning på slike steder. Mange synes det er greit å bo i kollektiv en stund, bli kjent med nye mennesker og ha et mellomledd på veien til å bli helt selvstendig. Men de færreste synes det er gøy over flere år. Jeg tror man lærer veldig mye mer om seg selv og livet generelt av å bi i kollektiv, men er du ikke av den sosiale og samarbeidsvillige typen, så kan det bli en kjedelig måte å lære på.

Håper du fikk litt å tenke på. Jeg tror dette kommer til å gå veldig bra. Om ikke annet så lærer du veldig mye om deg selv og hva du liker og ikke liker og hva du vil med livet med en gang du flytter hjemmenifra. Og hvis det virkelig ikke skulle gå bra, så er du ikke den første personen til å flytte hjem til foreldrene igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuusen takk. :) Dette hjalp meg veldig.

Jeg tror jeg skal klare meg ganske bra når det gjelder vasking og matlagning osv, for jeg har alltid vært ganske flink der. Men det kommert til å bli rart at ingen er der for å hjelpe meg.. Men jeg må jo lære det før eller senere uansett.

Det er det med økonomien som bekymrer meg mest, for jeg er veldig flink til å sløse med penger, eller rett og slett være for snill og betale ting for andre hele tiden. Og jeg kjøper alltid mer enn nødvendig, og tenker egentlig ikke økonomisk i det hele tatt, før jeg plutselig har brukt opp alt og ikke skjønner hvor det har blitt av. Men det er jo også sånn jeg lærer meg etterhvert. Håper jeg. Hehe.

Jeg tror egentlig jeg har mest lyst til å bo på kollektiv, for jeg liker å være rundt andre, og om jeg ikke liker dem så godt så er ikke det verdens undergang for meg.. Jeg er av den sjenerte typen, så jeg tror egentlig jeg har godt av å være litt mer sosial også. Og jeg har aldri vært den jenta som har vært på mange fester og sånn. Igrunnen så føler jeg at jeg har gått glipp av mye på grunn av det, så kanskje jeg får tatt igjen litt hvis jeg velger kollektiv.

Igjen, tusen takk for utfyllende svar. Jo, mem jeg tenker på det, jo mer har jeg lyst, og det er jo positivt. Og ja, som du sier, hvis det ikke går så flytter jeg jo bare hjem. Det er jo ikke krise. Men jeg har lyst til dette, og vil jo ikke bo sammen med foreldrene mine så veldig lenge heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest

hei:) jeg flyttet hjemmefra rett før jeg ble 20 og har bodd både alene og i kollektiv. jeg foretrekker klart kollektiv, det er kjempegøy!! dessuten er du ikke helt alene, selv om du har forlatt redet. det er helt sikkert en i kollektivet som synes det er en god ide å hjelpe en 20 åring med å stå på egne bein for første gang:) husker da jeg flyttet hjemmefra (alene), 1. dagen måtte jeg ringe mamma og spørre hvordan man koker poteter :P det er utrolig hvor mange banale spørsmål som man trodde man hadde snøring på, som kommer opp. det er alltid noe som skjer i et kollektiv og du kan likevel være helt for selv hvis du lukker døra til rommet ditt. men jeg tror man må være/bli ganske raus som person. folk kan finne på å dra med seg 10 høylytte venner hjem på nach når du må tidlig opp. sjenerelt synes jeg det er en god ide å si ifra/foreslå/spørre før du blir sur. sure mennesker er ikke noe gøy. jeg flyttet inn med fremmede mennesker og det gikk fint, bortsett fra at de seks guttene jeg bodde sammen med, ikke var så flinke til å rydde etter seg og vaske som jeg skulle ønske. men alle har sine uvaner, inkludert en selv. etterhvert blir en jo bedre kjent med de som bor der, i tillegg til deres venner. dessuten tror jeg at man utvikler seg veldig mye som person når man bor i kollektiv (eller alene).

hva med å opprette en sparekonto allerede i dag og spare litt penger før du flytter hjemmefra, slik at du har en "tabbekvote"? ellers kan standardbudsjettene til SIFO anbefales (adr: google.com). endel poster kan med fordel nedjusteres, f.eks internett, tlf og mediaposten, m.fl., men det er veldig bra å ha som en pekepinn. etterhvert som du har bodd for deg selv en stund, kan du justere budsjettet. husk at de ikke har med poster for husleie og strøm. strømkostnadene er alltid høyere om vinteren, men ikke så mye høyere i bergen i forhold til oslo (jeg har bodd begge steder. 0 grader ute contra -15 merkes på strømregningen). det er alltid lurt å sette av et fast beløp i mnd til sparing, slik at du har penger til uforutsette utgifter ("det hender ikke meg" er bare tull. jeg er litt mer skeptisk til forsikring, ettersom jeg ikke eier store verdier). dessuten er kredittkort dyrt og kortsiktig. et budsjett er ikke en tvangstrøye, det gjør at du faktisk har penger igjen siste uke før lønning også, den tryggheten synes jeg er viktig, hvertfall. etterhvert går det helt automatisk.

lykke til med å stå på egne bein:) det er både spennende og skummelt på en gang, men slik er det kanskje for de fleste...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...