Gå til innhold

"norsk" wok?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg kom til å tenke på dette da jeg stort sett bruker forholdsvis lokale grønnsaker i woken; gulrot, kål, purre, gul løk o.l, og kjøttet er jo også ofte omtrent det samme som vi bruker i tradisjonell mat. Det er jo stort sett sausen som gjør at retten føles asiatisk, så nå lurer jeg på om det hadde vært noe å krydre med noe som gir en mer norsk smak? Eller blir det bare rart? Jeg innbiller meg at det kunne vært helt greit med noe a la viltgryte med timian og einerbær, men hva med andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart du kan lage wok med norsk krydder/saus. Wok er jo bare en måte å steke på. Men jeg er ingen ekspert på norsk matlaging, så jeg skal ikke komme med alt for mange forslag på ting jeg ikke har peiling på...

Selv er jeg ikke så glad i asiatisk mat (østasia), og av asiatiske sauser bruker jeg stort sett kun soyasaus og chilisaus. Men noen ganger har jeg bare en buljongterning rett i woken. Med litt vann selvfølgelig. Det pleier å bli bra (oops, ikke for mye vann!). Og buljong er vel mye brukt i norsk mat? Men jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt over hvorvidt woken smaker norsk eller ikke når jeg har hatt buljong i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

En wok er jo bare en gryte man kan sette rett i bålet, og har nok eksistert over hele verden, så det er ingen grunn til å henge seg opp i at man skal lage asiatisk mat i den. I sommer har jeg fått både lam og reinsdyr med tradisjonell norsk krydder, og stekt i woklignende panner på bål, og det funket helt fint det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...